۵ اسفند ۱۳۹۴، ۱۳:۲۴
کد خبر: 81977295
T T
۰ نفر
اوج رقابت انتخاباتي در كرمان؛ از همايشها تا فضاي مجازي

كرمان - ايرنا - تبليغات نامزدهاي انتخابات مجلس شوراي اسلامي و خبرگان رهبري در استان كرمان كمتر از 48 ساعت تا برگزاري انتخابات هفتم اسفند به اوج رسيده است.

به گزارش ايرنا با آغاز فرصت تبليغات نامزدهاي انتخابات مجلس شوراي اسلامي از 29 بهمن و نامزدهاي مجلس خبرگان رهبري از 22 بهمن تبليغات به شيوه هاي مختلف و به صورت كاملا جدي در شهر و استان كرمان آغاز شد و در ساعاتي پاياني براي جلب آراي بيشتر همچنان ادامه دارد.
آنچه در اين دوره مشهود بوده غلبه تبليغات فضاي مجازي بر نوع ميداني آن توسط نامزدها و طرفداران آنهاست تا جايي كه مباحث بين هواداران در شبكه هاي مختلف اجتماعي حتي تا ساعاتي بعد از نيمه شب هم ادامه پيدا مي كند.
با اين وجود روش هاي مرسوم نصب پوستر و بنرهاي نامزدهاي انتخابات در محل هاي مشخص نيز دنبال شده است.
حضور فعال جوانان در ستادهاي نامزدهاي مختلف و توزيع اقلام تبليغاتي آنان در خيابان ها و بين رهگذران در شهر كرمان از جلوه هاي انتخاباتي اين روزها بوده است.
پخش سخنراني نامزدها و سرودهاي حماسي در ستادهاي انتخاباتي، گذاشتن پوستر نامزدها روي خودروها و داخل اماكن و پخش جدول برنامه هاي تبليغاتي نامزدها و بيوگرافي آنها سر چهار راه ها از ديگر شيوه هاي تبليغاتي در كرمان است.
اگرچه فرصت تبليغات براي نامزدهاي مجلس خبرگان رهبري از 22 بهمن ماه آغاز شد اما پنج نامزد حاضر در استان كرمان به جاي تبليغات مجازي و ميداني، ترجيح دادند چهره به چهره با مردم صحبت كنند.
اين افراد با سخنراني در مساجد و سفرهاي شهرستاني به معرفي خود و ديدگاهشان پرداختند و برخي نامزدهاي خبرگان رهبري به پرسش هاي حاضران نيز پاسخ گفتند.
برنامه هاي تبليغي پنج نامزد انتخابات مجلس خبرگان رهبري طبق جدول زمان بندي از روز شنبه 24 بهمن به طور جداگانه از صدا و سيماي كرمان پخش شد و تا عصر امروز (چهارشنبه) پنجم اسفند ادامه دارد.
اما نامزدهاي انتخابات مجلس شوراي اسلامي در استان كرمان كه در آغاز تبليغات 143 نفر بودند از همان روز نخست تبليغات گسترده اي را با حضور در همايش هاي انتخاباتي، چاپ و نصب پوستر و تبليغ در فضاي مجازي شروع كردند.
همايش هاي نامزدهاي شاخص با حضور اقشار و اصناف مختلف به روال معمول پررنگ تر بوده و نامزدهاي جديد و ناشناخته بيشتر به معرفي خود در فضاي مجازي و سخنراني هاي محدود روي آوردند.
دعوت از چهره هاي سياسي سرشناس در برخي همايش ها نيز به رونق آنها افزوده است.
مساجد، تالارها و سالن هاي ورزشي شهر كرمان اين روزها چهره انتخاباتي به خود گرفته اند و محل برگزاري برنامه نامزدها از ائتلاف هاي موجود هستند.
هرچند به نظر مي رسد بين برخي نامزدهاي جديد الورود و قديمي درباره نصب پوسترهاي تبليغاتي يك رقابت نيمه سنگين ايجاد شده به گونه اي كه چهره تعدادي از خيابان هاي شهر به عكس هاي بزرگ از نامزدها آراسته شده است.
اعلام حمايت برخي از افراد سرشناس از نامزدهاي دو مجلس خبرگان رهبري و شوراي اسلامي نمونه اي ديگر از تبليغات نامزدهاست.
شهرداري كرمان با ايجاد سه هزار متر فضا براي نصب پوسترهاي تبليغاتي، اعلام كرده بود كه در صورت نياز امكان ايجاد فضاي بيشتر نيز وجود دارد.
برخي نامزدهاي با توزيع بسته هاي فرهنگي به صورت منزل به منزل در مسير بيان ديدگاه هاي خود گام بر مي دارند.
توزيع كتاب همراه با ارائه بيوگرافي و برنامه ها يكي از شيوه هاي تبليغاتي است كه از طرف چند نامزد جوان در كرمان به عنوان شيوه تبليغاتي برگزيده شده است.
برخي دانشجويان و جوانان با راه اندازي كمپين هاي مختلف و حتي نشست ها سعي در تبليغ دائمي نامزد مورد نظر خود دارند و گاهي مداركي از سوابق علمي، اجرايي، تقدير يا تجليل از آنها را در فضاي مجازي منتشر مي كنند.
يادآوري بيانات امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامي در زمينه انتخاب نامزد اصلح و حفظ وحدت با درج تصاويري از راي دادن آنها در انتخابات گذشته نيز زينت بخش شبكه هاي مختلف است.
رقابت اصلي در استان كرمان بين دو فهرست ائتلاف اصولگرايان و ائتلاف اصلاح طلبان و حاميان دولت است و بقيه فهرست ها در كرمان چندان مطرح نبوده اند.
برخي نامزدها نيز تا امروز پنجم اسفند از ادامه نامزدي در انتخابات مجلس شوراي اسلامي انصراف داده يا به نفع ساير نامزدها كنار رفته اند.
آنچه در اين ديار پشت سر گذاشته شد آرامش و عقلانيت حاكم بر فضاي كلي انتخابات است كه پيش از اين و با تدبير مديريت استان در قالب منشور اخلاق انتخاباتي و عقلانيت سياسي احزاب، گروه ها و فعالان سياسي استان كرمان زمينه آن فراهم شده بود.
و آنچه كمتر از 48 ساعت ديگر پيش رو داريم حضور مردمي است كه به خلق حماسه مشهورند.
7440/3029/3028