۶ اسفند ۱۳۹۴، ۷:۰۸
کد خبر: 81978283
T T
۰ نفر

مقررات شعب اخذ راي در روز انتخابات

۶ اسفند ۱۳۹۴، ۷:۰۸
کد خبر: 81978283
مقررات شعب اخذ راي در روز انتخابات

ساري - ايرنا - رئيس هيات بازرسي انتخابات استان مازندران از عوامل اجرايي انتخابات از جمله نمايندگان فرماندار و ناظران خواست تا اجازه ندهند افرادي به صورت ثابت در محل يا بيرون شعب براي راي نويسي حضور داشته باشند.

به گزارش كميته اطلاع رساني ستاد انتخابات مازندران ، حسن خيريانپور همچنين از تمامي عوامل اجرايي شعب و مأمورين انتظامي ، نماينده فرماندار ، ناظران و بازرسان و نمايندگان نامزدهاي مستقر در شعب خواست تا از نوشتن رأي براي افراد بيسواد به صورت جدي پرهيز كنند.
وي از افراد بيسواد هم خواست تا يكي از افراد امين خود را به همراه بياورند تا رايشان را بنويسد.
معاون استاندار مازندران بر ضرورت مهيا نمودن شرايط راي نويسي مخفي براي راي دهندگان در شعب اخذ راي تاكيد كرد و از دست اندركاران اجرايي شعب خواست تا در نحوه چيدمان ميز و صندلي ها و استقرار نمايندگان نامزدها و نصب اسامي نامزدها در محل شعبه هم دقت لازم را براي رفع هرگونه شك و شبهه داشته باشند .
خيريانپور رعايت دقيق ساعت شروع و ساعت خاتمه رأي گيري را هم خواستار شد و تاكيد كرد : انتخابات پنجمين دوره مجلس خبرگان رهبري و دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي روز جمعه هفتم اسفند ماه از ساعت 8 صبح به مدت 10 ساعت انجام و در صورت ضرورت به تشخيص وزير كشور تمديد خواهد شد .
** كنترل شناسنامه راي دهندگان
وي بر كنترل شناسامه رأي دهندگان توسط عوامل اجرايي شعب تاكيد كرد و گفت كه بايد اطمينان يابند كه راي دهنده داراي 18 سال تمام باشد ، شناسنامه متعلق به خودش باشد و در جاي ديگري رأي نداده باشد.
خيريانپور همچنين از عوامل اجرايي شعب خواست تا در ممهور نمودن شناسنامه رأي دهنده و نيز تكميل تعرفه هاي انتخاباتي نهايت دقت را به خرج دهند .
** اطمينان از خالي بودن صندوق پيش از راي گيري
رئيس هيأت بازرسي انتخابات استان مازندران همچنين بر حضور عوامل اجرائي يك ساعت زودتر از آغاز راي گيري در محل شعب تاكيد كرد و از آنان خواست تا ابتدا هرگونه آگهي و آثار تبليغاتي نامزدها را كه در اطراف محل شعبه نصب شده است امحاء كنند.
وي گفت كه عوامل اجرايي شعب همچنين بايد پيش از آغاز راي گيري نسبت به ثبت اسامي هيأت رئيسه ، ناظران ، نماينده فرماندار ، بازرس وزارت كشور در صدر فرم صورتجلسه اقدام و حاضران آن را امضاء كنند.
خيريانپور گفت : صندوق اخذ رأي هم بايد در حضور نماينده هيأت نظارت در حوزه انتخابيه و نماينده فرماندار و بازرس وزارت كشور باز و پس از حصول اطمينان از خالي بودن صندوق ، آن را پلمپ كنند .
رئيس هيات بازرسي انتخابات استان مازندران ترك شعب اخذ راي توسط عوامل اجرايي را تا پايان زمان راي گيري ممنوع اعلم كرد و از آنان خواست تا حتما در روز راي گيري شناسنامه و كارت ملي خود را به همراه داشته باشند تا بتوانند همانند ساير مردم رأي بدهند و از اين حق خود محروم نشوند.
وي وجود يك دستگاه راديو در محل شعب اخذ راي را ضروري دانست و تاكيد كرد كه راديو بايد تمام وقت روشن باشد تا عوامل شعب اخذ رأي تمامي اطلاعيه هاي ستاد انتخابات را از آن طريق دريافت كرده و بدقت رعايت كنند .
استان مازندران چهار كرسي در مجلس خبرگان رهبري دارد كه هفت نامزد براي آن رقابت مي كنند.
براي 12 كرسي اين استان در مجلس شوراي اسلامي هم 149 نامزد تا پايان زمان تبليغات انتخاباتي در گردونه رقابت باقي ماندند.
آمار جمعيت واجد شرايط راي دادن مازندران دو ميليون و 235 هزار و 636 نفر اعلام شده است.
بر اساس ماده 8 قانون انتخابات اصلاحي 1378/10/13 ، انتخاب نماينده مجلس در مرحله اول منوط به كسب اكثريت حداقل يك چهارم كل آراء و در مرحله دوم و انتخابات مياندوره اي اكثريت نسبي است.
1654