پیش بینی 6138 شعبه رای برای استان تهران/لزوم ارائه شناسنامه و كدملی برای رای دهندگان

تهران - ایرنا - رئیس ستاد انتخابات استان تهران از پیش بینی شش هزار و 138 شعبه رای برای حوزه های انتخابیه استان تهران در انتخابات فردا خبر داد و گفت: چهار هزارو641 شعبه آن مربوط به حوزه انتخابیه تهران و یكهزار و 497 شعبه نیز به پنج حوزه دیگر استان تعلق دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا سیدشهاب الدین چاوشی عصر پنجشنبه در نشست خبری خود در محل استانداری تهران برگزار شد افزود: از كل تعداد شعب رای استان تهران پنج هزار و 697 شعبه ثابت و 441 شعبه نیز سیار هستند.
وی بیان كرد: در برخی مناطق پایتخت به دلیل وجود تراكم بالای آرا در انتخابات دو شعبه رای گیری در كنار یكدیگر قرارگرفته اند.
معاون استاندار تهران از وجود 35 شعبه رای برای اقلیت های مذهبی در حوزه انتخابیه تهران خبرداد و گفت: 13 نامزد اقلیت های دینی فردا در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی رقابت می كنند.

* هشت میلیون و 500 هزار واجدشرایط شركت در انتخابات استان تهران
رئیس ستاد انتخابات استان تهران شمار واجدان شرایط شركت در انتخابات استان را حدود هشت میلیون و 500 هزار نفر عنوان كرد و گفت: براساس آمار ثبت احوال استان تهران 399 هزار و 972 نفر در انتخابات فردا رای اولی هستند.
وی از توزیع 18 میلیون و 450 هزار تعرفه برگ رای در شعب استان تهران خبر داد و افزود: این تعرفه ها مربوط به هر دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری است.

* الزم ارائه شناسنامه و كد ملی برای رای دهندگان
چاوشی با بیان اینكه دو هزار و 307دستگاه احراز هویت الكترونیكی از سوی اداره كل ثبت احوال در سطح شعب استان تهران توزیع شده است، یادآور شد: برای شركت در انتخابات همراه داشتن شناسنامه و ارائه شماره ملی(كد ملی) الزامی است.
معاون استاندار تهران با اشاره به عملكرد این دستگاه ها گفت: امكان شركت دوباره در انتخابات با وجود این دستگاه ها از بین می رود.

* فعالیت ادارات ثبت احوال تهران برای خدمت رسانی به مردم در روز انتخابات
چاوشی با بیان اینكه ادارات ثبت احوال مناطق شهر تهران به همراه ادارات ثبت احوال شهرستان های شمیرانات و شهرری امروز (پنجشنبه) تا ساعت 20 به متقاضیان خدمت رسانی می كنند اظهار كرد: افراد فاقد شناسنامه یا كسانی كه شماره ملی خود را نمی دانند می توانند با مراجعه به این ادارات در سریع ترین زمان ممكن شناسنامه یا شماره ملی خود را دریافت كنند.
رئیس ستاد انتخابات استان تهران خاطرنشان كرد: ادارات ثبت احوال مناطق شهر تهران و شهرستان های شمیرانات و شهرری فردا از آغاز انتخابات تا پایان رسمی این فرآیند باز هستند و به مردم خدمت رسانی می كنند.

* درج كد انتخاباتی نامزدها ضروری نیست
وی با اشاره به وجود شمار زیاد نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در حوزه انتخابیه تهران یادآور شد: اگرچه نوشتن كد انتخاباتی داوطلبان الزامی نیست اما به دلیل وجود تعدد نامزدها و امكان داشتن تشابه اسمی توصیه ما به شركت كنندگان در انتخابات این است كه علاوه بر اسم نامزدها كد انتخاباتی آنان نیز در برگه های رای درج شود.
معاون استاندار تهران با بیان اینكه براساس ارزیابی های ما مشاركت مردم استان در انتخابات قابل توجه خواهد بود گفت: امیدواریم حماسه سیاسی موردنظر رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری مبنی بر مشاركت حداكثری در انتخابات فردا رقم بخورد.
چاوشی افزود: با وجود اینكه در این دوره از انتخابات، تبلیغات محیطی نامزدها نسبت به دوره های قبلی از كاهش برخوردار بود اما به نظر حجم تبلیغات به فضای مجازی منتقل شده بود.
رئیس ستاد انتخابات استان تهران با اشاره به اینكه براساس قانون فرآیند اخذ رای مردم از ساعت هشت صبح فردا تا ساعت شش عصر ادامه دارد خاطرنشان كرد: وزیر كشور براساس قانون می تواند در صورت درخواست فرمانداران مراكز حوزه های انتخابیه ساعات اخذ رای را تمدید كند كه البته توصیه ما به مردم حضور در پای صندوق های رای در ساعات ابتدایی روز است.
وی تاكید كرد: در صورتی هم كه انتخابات تمدید نشود اعضای شعب موظف هستند فرآیند اخذ رای افرادی كه در شعب حضور دارند را با وجود اینكه حتی چندین ساعت طول بكشد انجام دهند.
رئیس ستاد انتخابات استان تهران با اشاره به تایید صلاحیت یك هزار و 269 نامزد انتخابات در حوزه های انتخابیه استان تهران تصریح كرد: از این تعداد یك هزار و 142 نامزد تاییدصلاحیت شده مربوط به حوزه انتخابیه تهران است.
وی یادآور شد: با توجه به شمار بالای داوطلبان انتخابات و نیز واجدان شرایط در حوزه انتخابیه تهران، ممكن است شمارش آرا در این حوزه دو تا سه روز طول بكشد.
چاوشی خاطرنشان كرد:‌ با توجه به احتمال طولانی شدن زمان برگزاری انتخابات و فرآیند شمارش آرا در شهر تهران باید بتوانیم دلواپسی ها و دغدغه های خود را مدیریت كنیم زیرا در هیچ دوره ای شمار نامزدهای انتخابات در تهران به این میزان نبوده است.
رئیس ستاد انتخابات استان تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر شایعاتی درخصوص انتقال افرادی از شهرستان ها به تهران برای شركت در انتخابات گفت: باید توجه كرد كه این شایعات همواره در آستانه انتخابات مطرح می شود و این موضوع نیز برای بررسی به ستاد امنیت انتخابات استان تهران ارجاع شده و اگر این كار سازماندهی شده باشد به طور قطع از آن جلوگیری می شود.
چاوشی در خصوص تهمت های مطرح شده به نامزدهای و فهرست های خاص داوطلبان نیز تاكید كرد: همه افرادی كه صلاحیت آنان از سوی شورای نگهبان تایید شده از حقوق یكسانی در انتخابات برخوردارند و هرگونه شایعه پراكنی علیه آن ها عملی مجرمانه است كه از قابلیت پیگیری از سوی دستگاه های مرتبط را دارد.
وی با تاكید بر اینكه حفاظت و امنیت شعب برعهده نیروی انتظامی است خاطرنشان كرد: به تناسب نیاز شعب، نیروهای انتظامی كافی برای تامین امنیت آن ها پیش بینی شده است.
تهرام/1109/2079/1831// 1625/1257
۰ نفر