انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در قم آغاز شد

قم- ایرنا- انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی همزمان با سراسر كشور دراستان قم آغاز شد.

به گزارش ایرنا ، رئیس ستاد انتخابات استان قم ، با بیان اینكه در این استان 768 هزار و 730 تن واجد شرایط رای دادن در این دوره از انتخابات مجلس و خبرگان هستند، افزود: واجدان شرایط رای باید از میان 67 نامزد مجلس شورای اسلامی، سه نماینده و از میان سه نامزد مجلس خبرگان رهبری یك نماینده اصلح را در قم انتخاب كنند.
احد جمالی خاطرنشان كرد: بیش از 43 هزار تن از واجدان شرایط رای دادن در استان قم، رای اولی هستند و برای نخستین بار می توانند در پای صندوق های رای حاضر شوند.
وی با اشاره به اینكه قم تنها استانی است كه یك حوزه انتخابیه دارد، اضافه كرد: درحال حاضر 612 شعبه اخذ رای شامل 79 شعبه سیار و 533 شعبه ثابت در استان دایر است كه نسبت به نهمین دوره انتخابات مجلس 39 شعبه و نسبت به دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری 29 شعبه اضافه شده است.
وی با بیان اینكه درصد بالایی از شعبه های اضافه شده، ثابت است، ادامه داد: این صندوق ها در شعبه هایی كه در آخرین دوره از انتخابات بیش از دو هزار رای اخذ شده بود مستقر شده تا هم مردم راحت تر رای دهند و هم شمارش آرا سریع تر صورت گیرد.
جمالی اضافه كرد: صندوق های سیار نیز برای بیماران، بیمارستان ها، بیوت مراجع و مراكزی كه افراد برای بیرون آمدن معذوریت دارند، ارسال می شود.
وی بیان كرد: 10 ساعت وقت قانونی یعنی از هشت صبح تا 18 عصر برای اخذ آرا در نظر گرفته شده است، ولی موظف هستیم امكان رای گیری را تا آخرین فردی كه وارد شعبه های رای گیری می شود، فراهم كنیم.
وی گفت: شمارش صندوق های ثابت در شعبه های اخذ رای صورت می گیرد و به صورت محرمانه به فرمانداری اعلام و شمارش صندوق های سیار نیز در فرمانداری انجام می شود.
رئیس ستاد انتخابات قم با بیان اینكه یك میلیون و 500 هزار تعرفه برای انتخابات در نظر گرفته شده بود، گفت: در این راستا به منظور جلوگیری از كمبود تعرفه، 100 هزار تعرفه به رقم موجود اضافه شده است.
وی همچنین با بیان اینكه حدود 14 هزار نیروی بازرسی و اعضای ستاد اجرایی در این انتخابات مشاركت دارند، گفت: با توجه به اینكه نیروهای اجرایی آموزش های لازم را دریافت كرده اند، اطمینان خاطر داریم تخلفی در پای صندوق رای صورت نمی گیرد و اگر مواردی مشاهده شود به طور قطع برخورد لازم صورت می گیرد.
جمالی ادامه داد: انتخاب اصلی را مردم با ریختن رای به صندوق ها رقم می كنند و ستاد انتخابات دفاع از حقوق انتخاب شوندگان و انتخاب كنندگان را از وظیفه اصلی خود می داند.
وی افزود: شرط پذیرفته شدن در انتخابات مجلس كسب حداقل 25 درصد كل آرا صحیح ریخته شده در صندوق ها به علاوه یك رای است. ك/3
/2085/ 6133/