۷ اسفند ۱۳۹۴، ۱۰:۲۴
کد خبر: 81979487
T T
۰ نفر
آغاز ماراتن سياسي/ انتخابات در ايستگاه مردمي

خرم آباد - ايرنا - پنجمين دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبري و دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي امروز جمعه هفتم اسفندماه همزمان با سراسركشور در لرستان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، امروز هفتم اسفندماه روز موعود، براي يكي شدن و يك صدا شدن شعار ' استقلال ، آزادي جمهوري اسلامي' در ايران اسلامي است.
امروز مردم ايران زمين بار ديگر ثابت مي كنند براي دفاع از كشور خود به سلاح هسته اي نيازي ندارند، بلكه تك تك برگه هاي راي آنها هزاران بار تاثيرگذارتر است.
پس از تبليغات نفس گير و پر حرارت، امروز انتخابات به ايستگاه مردمي رسيده تا اين ماراتن سياسي با برد ملت ايران يك گام ديگر به خط پايان نزديك شده، پاياني همراه با عزت، اقتدار و امنيت ايران اسلامي.
ملت آگاه ايران در هفتم اسفندماه پرچم سه رنگ جمهوري اسلامي را در دنيا به اهتزاز درآورده اند و با آرمان هاي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران تجديد ميثاق كردند.
لرستان نيز هميشه يكي از استان هاي مدعي حضور حداكثري در انتخابات بوده، كه اين مهم از نخستين ساعات صبح امروز بار ديگر در حال ثابت شده ، تا امروز را به روز عيد ملت ايران مبدل كند.
ميانگين حضور مردم استان در 9 دوره برگزاري انتخابات مجلس شوراي اسلامي 68.11 درصد بوده است.
مردم لرستان در انتخابات دور اول مجلس شوراي اسلامي بيش از 56.58 درصد حضور داشته اند و مشاركت آنها در انتخابات دور دوم مجلس نيز 67.22 درصد بوده است.
همچنين مردم استان در انتخابات دور سوم و چهارم مجلس به ترتيب 63.48 و 68.62 درصد شركت داشته اند.
بيشترين ميزان مشاركت مردم در انتخابات مربوط به انتخابات دور پنجم مجلس شوراي اسلامي با 80.62 درصد است و در دور ششم مجلس شوراي اسلامي بيش از 78.06 درصد واجدان شرايط راي دادن شركت كردند.
مشاركت مردم در دور هفتم و هشتم انتخابات مجلس شوراي اسلامي به ترتيب 62.36 و 65.52 درصد بوده و در دور نهم نيز مشاركت 70.59درصدي مردم اين ديار در انتخابات مجلس شوراي اسلامي ثبت شده است.
استاندار لرستان نيز در اين رابطه گفت: در مجموع 307 نفر در زمان مهلت قانوني، براي نمايندگي مردم استان در مجلس شوراي اسلامي نام نويسي كردند كه قبل از آغاز بررسي صلاحيت ها هفت نفر انصراف دادند.
هوشنگ بازوند افزود: 283 داوطلب توسط هيات اجرايي تاييد شدند و صلاحيت 17 نفر نيز توسط اين هيات رد شده و يا احراز نشده است.
وي ادامه داد: پس از بررسي صلاحيت 297 نفر توسط هيات نظارت، صلاحيت 149 نفر تاييد و 148 نفر نيز رد و يا عدم احراز صلاحيت شدند.
وي تعداد نهايي داوطلبان تاييد شده پس از بررسي اعتراض ها را 172 نفر عنوان كرد و گفت: در اين مدت شش درخواست انتقالي نيز ارائه و با تمامي آنها موافقت شده كه با احتساب اين جابجايي ها در مجموع 174 داوطلب تاييد صلاحيت شدند.
استاندار لرستان اضافه كرد: در حال حاضر با انصراف 35نفر، تعداد داوطلبان مجلس شوراي اسلامي در استان به 139نفر رسيده كه به تفكيك شهرستاني شامل خرم آباد و دوره چگني 42 نفر، بروجرد26نفر، كوهدشت و رومشكان 22 نفر، اليگودرز 10 نفر، سلسله و دلفان 16 نفر، دورود و ازنا 17 نفر و پلدختر شش نفر است.
وي ادامه داد: در اين راستا نيز سه نفر براي كسب دو كرسي نمايندگي مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبري رقابت مي كنند.
***واجدان شرايط راي ، راي اولي ها، شعب و صندوق هاي اخذ راي در استان
استاندار لرستان گفت: يك ميليون و 409 هزار و 306 نفر در استان واجدشرايط راي در انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي و پنجمين دوره مجلس خبرگان رهبري هستند.
بازوند اظهار كرد: در حوزه انتخابيه خرم آباد و دوره چگني 433 هزار و 658نفر، بروجرد 277 هزار و 743 نفر، پلدختر 60 هزار و 35 نفر، دورود و ازنا 186 هزار و 824 نفر، اليگودرز 111 هزار و 64 نفر، سلسله و دلفان 168 هزار و 741 نفر و كوهدشت و رومشكان 170 هزار و 971 نفر مي توانند در انتخابات شركت كنند.
وي همچنين تعداد راي اولي هاي استان را 82 هزار و 815 نفر برشمرد و گفت: آرا مردم استان در يكهزار و 425 شعبه اخذراي و با استفاده از دو هزار و 850 صندوق جمع آوري مي شود.
بازوند تصريح كرد:در خرم آباد 289 شعبه، بروجرد 238، كوهدشت 168، اليگودرز 160، ازنا 75، دورود 113، پلدختر 90، دلفان 114، سلسله 82، رومشكان 42 و چگني 54 شعبه براي جمع آوري آراي مردم ايجاد خواهد شد.
استاندار لرستان ادامه داد: همچنين عوامل اجرايي برگزاري انتخابات هفتم اسفندماه در استان 23 هزار نفر هستند.
بازوند به تامين دو هزار و 542 وسله نقليه سواري و كمك دار در روز برگزاري انتخابات اشاره كرد و افزود: اقدامات لازم براي تامين و توزيع تجهيزات رايانه اي در فرمانداري ها انجام شده است.
***ويژگي تعرفه هاي اخذ راي
استاندار لرستان اضافه كرد:در چاپ برگه هاي انتخابات مجلس دهم، 27 پارامتر امنيتي رعايت شده است.
بازوند با اشاره به اينكه امكان جعل و تقلب در اين تعرفه ها وجود ندارد بيان كرد: خاصيت هاي كنترلي و نظارتي در برگه ها لحاظ شده و از مركب مخصوص مغناطيسي در چاپ تعرفه ها استفاده شده است.
وي اظهار داشت: تعرفه هاي به تفكيك استان ها و شهرستان ها توليد و براي هر استان رنگ مخصوصي لحاظ شده، تعرفه ها به حلال هاي شيميايي و حرارت حساسيت دارند و هرگونه دست بردن در آن ، به راحتي قابل شناسايي و پيگيري مي باشد.
به گفته استاندار لرستان تعرفه ها همانند اسكناس داراي تصويري نصفه بوده كه در مقابل نور كامل مي شود و با توجه به اينكه كاغذهاي وارداتي با رعايت محرمانگي استفاده شده، امكان جعل آن در داخل كشور وجود ندارد.
7269/6001