۱۰ اسفند ۱۳۹۴، ۱۵:۴۶
کد خبر: 81984676
T T
۰ نفر
سه شنبه بزرگ آمریكا؛ صف كشی دقیق تر رقبای انتخابات ریاست جمهوری2016

تهران – پس از چند ماه رقابت فشرده درون حزبی میان نامزدهای دمكرات و جمهوریخواه كه منجر به كناره گیری تعدادی از نامزدهای دو حزب شد، نتایج انتخابات سه شنبه بزرگ تا حدود زیادی چهره نامزدهای دو حزب را مشخص خواهد كرد.

درانتخابات سه شنبه بزرگ مردم 11 ایالت به طور همزمان به پای صندوق های رای می روند و نتایج آن تا حدود زیادی چهره نامزدهای اصلی دمكرات ها و جمهوریخواهان را مشخص خواهد كرد و حتی ممكن است منجر به معرفی نامزد نهایی یكی از دو حزب شود.
در اردوگاه دمكرات ها كه از یكماه قبل از شروع رقابت های انتخاباتی در محافل سیاسی از هیلاری كلینتون به عنوان نامزد نهایی نام برده می شد، اما رقابت سرسختانه برنی سندرز و پیروزی او در ایالت آیوا كار را برای هیلاری برغم حمایت اوباما سخت كرده است.
با وجود اقبال كم سابقه جوانان آمریكایی كه بر اساس نظر سنجی ها حدود 75 درصد از آنان به ویژه زنان از سندرز حمایت می كنند، اما برآورد كلی این است كه در نهایت هیلاری كلینتون نامزد اصلی دمكرات ها در انتخابات 2016 خواهد بود.
این احتمال وجود دارد در صورتی كه هیلاری بتواند در این 11 ایالت رقیب خود برنی سندرز را شكست دهد،‌ از سوی حزبش به عنوان نامزد نهایی دمكرات ها معرفی شود.
در اردوگاه جمهوریخواهان بر خلاف دمكرات ها كار بسیار پیچیده تر است، افراد صاحب نفوذ و سنتی در این حزب ابتدا از جب بوش حمایت كردند،اما بعد از كناره گیری وی، آنها در یك دو راهی دشوار قرار گرفتند.
از یك طرف مخالف نامزدی دونالد ترامپی هستند كه با اظهار نظرهای ساختارشكنانه توانسته است بهتر از سایر نامزدها موج ایجاد كند و از طرفی دیگر به وضوح متوجه شده اند كه تد كروز توانایی همسو كردن اقبال عمومی با خود را ندارد.
شاید اگر جمهوریخواهان به جای این نامزد، پل رایان كه در انتخابات سال 2012 به عنوان معاون میت رامنی انتخاب شده بود و با كناره گیری جان بینر رییس مجلس نمایندگان شدۀ وارد كارزار انتخاباتی می كردند، امروز با مشكل نداشتن یك نامزد كاریزما مواجه نمی شدند.
برخی از كارشناسان مسایل سیاسی و انتخاباتی بر این باورند كه جمهوریخواهان تا این مرحله از انتخابات، فاقد یك استراتژی مشخص برای انتخابات درون حزبی هستند و در صورت تداوم وضعیت كنونی ممكن است در نهایت نتیجه انتخابات 2016 را به رقیب خود واگذار كنند و دمكرات ها حداقل برای یك دوره چهار ساله دیگر بر كاخ سفید حاكم شوند.
از طرفی گروه دیگری از صاحب نظران می گویند به نظر می رسد كه تصمیم سازان و تصمیم گیران در هیات حاكمه آمریكا به این نتیجه رسیده اند كه برای این كشور كه داعیه دمكراسی خواهی را در جهان دارد، مناسب نیست كه در كشورهای آمریكای لاتین مانند برزیل و آ‍ژانتین رییس جمهوری زن را تجربه كرده باشند اما در آمریكا همچنان یك زن رییس جمهور نشده باشد.
این تحلیلگران همچنان معتقدند اگر هیلاری كلینتون رییس جمهور آمریكا شود با توجه به كسالتی كه دارد به احتمال زیاد رییس جمهور یك دوره خواهد بود.
احتمال می رود در صورت پیروزی هیلاری كلینتون در انتخابات سه شنبه بزرگ، او به عنوان نامزد نهایی دمكرات ها انتخاب شود و اگر سرانجام ترامپ هم نامزد نهایی جمهوریخواهان شود، با توجه به اظهار نظرهای افراط گرایانه ترامپ، كارشناسان شانس پیروزی او در مقابل هیلاری را كم ارزیابی می كنند.
انتخابات ریاست جمهوری آمریكا برای گزینش چهل و پنجمین رییس جمهوری روز سه شنبه 18 آبان 1395 برابر هشتم نوامبر 2016 برگزار خواهد شد.
نظام انتخاباتی در آمریكا پیچیده و دارای پروسه ای طولانی بر اساس رای الكترال كالج است و به هر ایالتی بر اساس وسعت و جمعیت، الكترال به آن اختصاص داده شده است.
هر نامزدی كه بتواند بیشترین آرای الكترال (حداقل 270 از 539 رای الكترال) را در تمامی ایالات از آن خود كند به پیروزی می رسد.
ایالت هایی مانند فلوریدا و كالیفرنیا با برخورداری از بیشترین آرای الكترال، نقش تعیین كننده ای در انتخاب رییس جمهوری آمریكا دارند.
اروپام** 1908**1599