۱۱ اسفند ۱۳۹۴، ۱۸:۵۱
کد خبر: 81986345
T T
۰ نفر

هنرمندان به ياري كودكان ايدزي شتافتند

۱۱ اسفند ۱۳۹۴، ۱۸:۵۱
کد خبر: 81986345
هنرمندان به ياري كودكان ايدزي شتافتند

تهران- ايرنا- شماري از هنرمندان كشور با برگزاري همايش كودكان، سينما و ايدز به كمك كودكان مبتلا به اچ. آي. وي شتافتند.

به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا، همايش كودكان، سينما و ايدز با هدف توجه دادن بيشتر فيلمنامه نويسان، كارگردان‌ها و تهيه‌كنندگان به مسائل كودكاني كه با اچ آي وي زندگي مي كنند، با حضور شماري از هنرمندان كشور در خانه سينما برگزار شد.
غلامرضا كاظمي دينان رئيس شوراي سياستگذاري و عباس كيارستمي، پوران درخشنده، مهتاب كرامتي، مونا زاهد(دبير اجرايي)، مينو محرز، طاهره بهرامي و فرزاد توحيدي(دبير همايش )از اعضاي شوراي سياستگذاري اين همايش هستند.
نخستين همايش كودكان، سينما، اچ آي وي، به همت انجمن مستند سازان و همكاري خانه سينما، انجمن روابط عمومي ايران و انجمن مردم نهاد اهسا برگزار شده است.
در اين همايش نسبت به توجه دادن بيشتر فيلمنامه نويسان، كارگردان‌ها و تهيه‌كنندگان به مسايل كودكان مبتلا به اچ آي وي تاكيد شده است.
در اين همايش كه در تالار سيف الله داد خانه سينما برگزار شد علاوه بر جمعي از سينماگران، كارشناسان مسائل اجتماعي و همچنين فعالان پيشگيري از شيوع بيماري ايدز حضور داشتند.

** مشكلات كودكان مبتلا به اچ آي وي
كودكاني كه مبتلا به عفونت اچ آي وي هستند اغلب اوقات در طول دوران جنيني و يا در هنگام تولد دچار اين بيماري شده و در حقيقت مادر٬ بيماري خود را به كودك انتقال مي دهد.
بيشتر كودكاني كه مبتلا به عفونت ايدز هستند، در بدو تولد طبيعي به نظر مي آيند. محققان سه الگوي كلي را براي اين بيماري در كودكان ارائه داده اند.
نسبت 4،1كودكان مبتلا به عفونت HIV در 1.5 (يك و نيم) سالگي دچار علايم بيماري مي شوند و رشد بيماري در اين كودكان نسبتا سريع است.
دومين گروه داراي دوره هاي تهاجمي از ايدز هستند. اين كودكان داراي علايم گذرا و خفيفي از بيماري بوده و 3 تا 5 سالگي زنده مي مانند؛ ولي در كل نيمي از كودكاني كه مبتلا به عفونت HIV هستند تا قبل از سن 3 سالگي فوت مي كنند.
گروه سوم كودكاني هستند كه تا سنين آغاز نوجواني زنده خواهند ماند. بنابر دلايل ناشناخته دوره هاي بيماري در اين افراد خفيف تر است و به همين دليل بيماري اين كودكان تا قبل از سنين 9 تا 11 سالگي تشخيص داده نمي شود.
كودكان مبتلا به ايدز تا قبل از مرگشان، عمدتا از اختلالاتي مانند عفونت ريه (سينه پهلو)،‌ عفونت شديد سينوس ها، ‌كندي رشد و مشكلات ذهني رنج مي برند. بعلاوه اين افراد از عوارض مصرف داروهاي ضد ويروس نيز در امان نخواهند بود.
علايم عفونت HIV در كودكان با علايم اين عفونت در افراد بزرگسال متفاوت است. عفونت HIV در نوزادان موجب عفونت باكتريال و بيماري هاي ريوي شده كه اين مشكلات در افراد بزرگسال ديده نمي شود.
عفونت HIV درنوزادان، سيستم عصبي مركزي (مغز و نخاع) را درگير مي كند. به طور كلي اين كودكان از رشد عادي برخوردار نيستند. رشد كودكان مبتلا ممكن است متوقف شده و دچار نارسايي رشد شوند. اين كودكان در راه رفتن دچار مشكل هستند و از مشكلاتي مانند حالت جنون كه در افراد بزرگسال ديده مي شود، رنج مي برند.
اين كودكان دچار گيجي، كاهش حافظه و عدم تمركز هستند. بعضي از بيماريهاي فرصت طلب مانند ساركوم كاپوسي در كودكان ديده نمي شود.
هرچند كه ايدز نهمين علت مرگ و مير كودكان محسوب مي شود ولي اگر اين روند ادامه پيدا كند، بيشترين علت مرگ و مير در كودكان بيماري ايدز خواهد بود.
فراهنگ**1293 ** 1569
۰ نفر