۱۴ اسفند ۱۳۹۴، ۷:۱۳
کد خبر: 81989216
T T
۰ نفر

آیت الله واعظ طبسی دار فانی را وداع گفت

۱۴ اسفند ۱۳۹۴، ۷:۱۳
کد خبر: 81989216
آیت الله واعظ طبسی دار فانی را وداع گفت

مشهد - ایرنا - آیت الله عباس واعظ طبسی؛ تولیت آستان قدس رضوی و نماینده ولی فقیه در استان های خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی بامداد جمعه در بیمارستان امام رضا (ع) دار فانی را وداع گفت.

به گزارش ایرنا، آیت الله واعظ طبسی عصر روز جمعه؛ هفتم اسفند ماه، بر اثر مشكل تنفسی بلافاصله توسط عوامل اورژانس به بیمارستان امام رضا (ع) در مشهد مقدس منتقل شد و تحت درمان قرار گرفت و پس از یك هفته دار فانی را وداع گفت.
این در حالیست كه وی قبل از این پیشامد، به رغم ضعف جسمانی در حالی كه بر روی صندلی چرخدار قرار داشت، به یكی از شعب اخذ رای در حرم مطهر رضوی رفت و رای خود را در صندوق انتخابات دهمین دوره از مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره از مجلس خبرگان رهبری انداخت.
آیت الله عباس واعظ طبسي نماینده ولي فقیه در استان های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی و تولیت آستان قدس رضوي در سال 1314 در مشهد مقدس و در خانواده اي مذهبي و روحاني متولد شد.
وی در یك سالگي پدرش را كه از نوابغ گویندگان اسلامي در ایراد سخنراني هاي مذهبي و خطابه و از لحاظ اخلاق، تقوي و پرهیزگاري زبانزد خاص و عام بود از دست داد و دوران كودكي را با سرپرستي مادر پشت سر گذاشت.
وي از همان سنین كودكي و نوجواني بسیار عاطفي و علاقمند به حوزه هاي علمیه، عالمان دیني و حضور در جلسات مذهبي بود، لذا به رغم علاقه شدیدي كه به فراگیري علوم اسلامي داشت به خاطر شرایط و اقتضاي زمان به تحصیل در دبستان و دبیرستان پرداخت كه طي این دوران به دلیل استعداد سرشار و انضباط عالي همواره مورد توجه و احترام دوستان و معلمان بود.
آیت الله واعظ طبسي در 16 سالگي به حوزه علمیه وارد شد و دروس مقدماتي، سطوح متوسطه و عالیه و خارج را به طور جدي دنبال كرد و از محضر اساتید و عالمان برجسته اي مانند آیات عظام و حجج الاسلام و المسلمین خالقي، جاویدي، ادیب نیشابوري، حاج سید احمد مدرس یزدي، حاج شیخ مجتبي قزویني و میلاني بهره مند شد.
وي همراه با حدود 30 سال كار علمي دقیق و پیگیر، چندین دوره دروس منطق، اصول، معالم، قوانین، رسائل و كفایه را تدریس نمود كه كلاسهاي درس ایشان با استقبال گرم طلاب مواجه بود.
آیت الله واعظ طبسي از سنین 12 یا 13 سالگي با سیاست آشنا بود و در 15 یا 16 سالگي چه در دبیرستان و یا حوزه علمیه و منزل مسائل سیاسي را دنبال و مطرح مي كرد.
وي با احساس نفرت عمیقي كه از رژیم پهلوي در خود احساس مي كرد، خشم و كینه اش را به اشكال مختلف ابراز می كرد و پس از گذشت مدت كوتاهی از شروع درس در حوزه علمیه با سخنراني هاي خود مبارزه اي هدفمند و جهت دار را بر علیه دستگاه حاكم آن زمان آغاز كرد تا جایي كه چندین بار به خاطر همین سخنراني ها ممنوع المنبر یا به زندان كشیده شد تا جایی كه این مبارزه مقدس را تا پیروزي انقلاب شكوهمند اسلامي ایران به رهبري امام خمیني (ره) ادامه داد و همیشه یار و یاور اسلام و كشور براي خدمت به جامعه اسلامي بود.
وي در دیداري كه با امام راحل (ره) داشت، معظم له در مورد ایشان فرمود: 'من به شما از دو حیث ارادت دارم، بخاطر خودتان و به خاطر مرحوم والدتان'. افراد غیرمسلمان بسیاری بودند كه تحت تاثیر منطق و كلام موثر و پرجاذبه او به اسلام مشرف شدند.
آیت الله واعظ طبسي پس از پیروزي انقلاب شكوهمند اسلامي همواره به عنوان یكي از استوانه هاي نظام مقدس مورد توجه قرار داشته و از سوي امام خمیني (ره) به عنوان نماینده معظم له در خراسان بزرگ و تولیت آستان قدس رضوي منصوب شد و پس از رحلت آن بزرگوار، این حكم از سوي حضرت آیت الله العظمي خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي تایید شد.
وي علاوه بر خدمت در بارگاه مقدس رضوي در نهادهاي مقدسي مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام و دوره سوم مجلس خبرگان رهبري عضویت و ریاست حوزه علمیه خراسان را به عهده داشت و در جهت اعتلاي اسلام و نظام مقدس اسلامي تلاش بسیار كرد.
آیت الله عباس واعظ طبسی صبح روز جمعه 14 اسفند ماه پس از 80 سال تلاش برای خدمتگزاری به زائران بارگاه منور رضوی و مجاهدت در راه دین و انقلاب در مشهد مقدس چشم از جهان فروبست و به ملكوت اعلی پیوست.
7489**1565