معاون سازمان مدیریت:هنوز طرح های پسابرجام با خارجی ها به قرارداد نرسیده است

تهران- ایرنا- معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور از نیاز به 13 سال زمان برای تكمیل چهار تریلیون ریال (400 هزار میلیارد تومان) طرح نیمه تمام در كشور خبر داد و گفت: هنوز هیچ طرح و پروژه ای با خارجی ها در پسابرجام به عقد قرارداد منجر نشده است.

«غلامرضا شافعی» عصر امروز(شنبه) در نشست خبری «قدردانی از پیشكسوتان احداث در نظام فنی و اجرایی كشور» افزود: پیش بینی می شود با اجرای برجام، اجرای عملیات نیمه تمام دولتی شامل عمرانی و غیرعمرانی، رونق و سرعت بیشتری بگیرد.
به گفته این مقام مسئول، تا پایان امسال در خوشبینانه ترین حالت فقط 300 هزار میلیارد ریال می توان به طرح های نیمه تمام كشور اختصاص داد.
وی تصریح كرد: ادامه این روند، تكمیل پروژه های موجود را در طول 13 سال آینده میسر خواهد كرد كه بسیار طولانی مدت است.
شافعی افزود: دولت و مجلس درصددند با مشاركت دادن بخش خصوصی در این طرح ها، مدت زمان اجرای آنها را كاهش دهند.

** هنوز هیچ طرح و پروژه ای با خارجی ها در پسابرجام به عقد قرارداد منجر نشده است
معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور گفت: هنوز هیچ طرح و پروژه ای با خارجی ها در پسابرجام به عقد قرارداد منجر نشده است.
به گفته وی یك شركت تركیه ای متقاضی ساخت آزادراه تبریز- مرند- بازرگان شده كه با قبول تامین 65 درصد منابع مورد نیاز از یك سال پیش در حال مذاكره است.
شافعی درباره قراردادهای خرید هواپیماها اضافه كرد: این قراردادها اجاره به شرط تملیك است و یك حتی ریال سرمایه كشور درگیر آنها نمی شود.
وی در پاسخ به ایرنا درباره شیوه تعریف پروژه های جدید گفت: نزدیك به 6 هزار طرح و 80 هزار پروژه در كشور وجود دارد و در شرایط كنونی طرح و پروژه جدیدی تعریف نمی شود.
شافعی بیان داشت: تلاش سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور اولویت بندی پروژه های موجود و استفاده از توان بخش خصوصی برای اجرای طرح ها و پروژه هاست.
این مقام مسئول اضافه كرد: پروژه های تازه در كشور با خست و پس از تامین توجیهات فنی، اقتصادی و زیست محیطی و تایید كمیسیون مربوط تعریف می شود.
معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور تاكید كرد «جامع و خاص» بودن دو شاخص اصلی اولویت بندی طرح ها و پروژه های كشور است و با این دیدگاه طرح های زیست محیطی، آب، سواحل و صندوق های بازنشستگی جزء موارد بااهمیت و اولویت های خاص برنامه ششم توسعه به شمار می روند.
وی سازماندهی سواحل مكران را از اولویت های برنامه ششم توسعه برشمرد كه دولت در آن بسترسازی كرده است و بخش خصوصی می تواند به سرمایه گذاری بپردازد.

** دو شركت ایرانی بین 250 شركت برتر پیمانكاری جهان
این مقام مسئول گفت: در 10 سال آغازین سند چشم انداز 1404 در بخش های صنعت، معدن، كشاورزی و خدمات رشد قابل ملاحظه ای دیده نشد و در بخش های پیمانكاری و مشاوره نیز با فقدان رشد روبرو بودیم.
وی افزود: فقط دو شركت ایرانی «كیسون و سابیر» بین 250 شركت پیمانكاری برتر جهان در سال 2015 حضور دارند كه به ترتیب حائز رتبه های 99 و 176 شده اند؛ در حالی كه 43 شركت از تركیه، 11 شركت از كره جنوبی و 65 شركت از چین در این فهرست دیده می شود.
شافعی ادامه داد: شركت كیسون بین 225 شركت برتر بین المللی طراح جهان حائز رتبه 184 شده و تنها شركت ایرانی حاضر در این رتبه بندی است.
به گفته وی در این رتبه بندی تركیه 6، كره جنوبی 12و چینی ها 24 نماینده دارند.
وی تصریح كرد: هیچ شركت ایرانی بین 150 شركت طراح بین المللی برتر جهان حضور ندارد؛ در حالی كه ترك ها یك نماینده، كره ای 6 نماینده و چینی ها 12 نماینده دارند.
وی یادآوری كرد: حجم گردش مالی، مهمترین شاخص رتبه بندی بین المللی شركت هاست.
معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور تاكید كرد فقط 10 درصد از ظرفیت شركت های پیمانكاری كشور استفاده شده است.
وی گفت: شركت های مهندسان مشاور و پیمانكار ایرانی در دهه های گذشته بیشتر به دنبال گرفتن كار از دولت بودند و باید این شركت ها به سویی بروند كه از بخش غیردولتی نیز كار بگیرند و صادرات خدمات فنی و مهندسی داشته باشند.
اقتصام**3065**9314**3061**2023**1961
۰ نفر