۱۶ اسفند ۱۳۹۴، ۸:۵۳
کد خبر: 81991489
T T
۰ نفر

باور عمومي درختكاري

۱۶ اسفند ۱۳۹۴، ۸:۵۳
کد خبر: 81991489
باور عمومي درختكاري

شهركرد-ايرنا- درخت يكي از سرمايه هاي سرزميني هر كشور محسوب مي شود كه علاوه بر تلطيف كردن هوا و كاهش دما ،نقش مهمي در كاهش ريزگردهاي موجود در آسمان دارد.

درختهاي مثمر علاوه بر كاهش ريزگردها و توليد اكسيژن نقش مهمي اقتصادي نيز دارد و مي تواند به اقتصاد خانوارها كمك كند.
طبيعت چهار فصل ايران مي تواند يكي از بهترين الگوهاي كشت صنعتي درخت در منطقه باشد و اين سازگاري طبيعت با اقليم آب و هوايي نقش مهمي در توسعه اقتصاد كشاورز محور دارد.
اگر چه اين روزها كشاورزان به شدت با كمبود آب و خشكسالي روبرو هستند و باغات آنان مدام در حال از دست رفتن است ،اما كاشت درختان سازگار با كم آبي و توسعه باور عمومي درختكاري در هر سن و سالي مي تواند،نقش مهمي در توسعه فضاي سبز داشته باشد.
جنگلها منابع با ارزش براي بشر است، چرا كه هر هكتار جنگل 68 تن گرد و غبار را دفع مي كند و تنها20 درصد از سطح منابع طبيعي شامل مراتع و جنگلها ارزش اقتصادي دارد و مابقي آن ارزش زيست محيطي، حفظ ذخاير آبي، حفظ آب و خاك، حفظ گونه هاي ژنيتكي و تلطيف هوا دارد.
از لحاظ حفظ آب شيرين در سفره هاي زير زميني، حفاظت خاك و جلوگيري از تغيير وضعيت جوي آب و هوايي و تغييرات سخت اقليمي، جنگلهاي منطقه زاگرس ايران يكي از بهترين نوع جنگلهاست.
برداشت از ذخاير جنگلي بدليل مسائل اقتصادي و نياز جنگل نشينان صورت گرفته و وابستگي به منابع جنگلي، يكي از عوامل تخريب جنگلها در كشور است.
هم اكنون 84 درصد از مساحت چهارمحال و بختياري معادل 1/4 ميليون هكتار را منابع طبيعي و عرصه ملي تشكيل مي دهد كه از اين ميزان 307 هزار هكتار را اراضي جنگلي و يك ميليون و93 هزار هكتار آن مرتع است.
جنگلهاي چهارمحال وبختياري با وسعتي معادل 307 هزار هكتار 18/5 درصد از مساحت استان و 2/5 درصد از مساحت جنگلهاي كشور را به خود اختصاص داده است و پراكنش آنها از شمال غربي استان در منطقه بازُفت به صورت نواري به سمت جنوب غربي به طول 212 كيلومتر در چهار شهرستان كوهرنگ، اردل، لردگان و بروجن و در پنج حوزه آبخيز رودخانه هاي بازفت، ونك، منج، خرسان و كارون است.
اكنون حدود 19 جامعه جنگلي با 63 گونه درختي و درختچه اي در اين جنگلها شناسايي شده كه بلوط غرب، بنه،ارس، بادام، ارژن، نارون، افرا، كيكم، زالزالك، داغداغان ، گلابي وحشي و پلاخور از مهمترين گونه هاي جنگلي استان است.
تخريب جنگل در زاگرس موجب تغييرات اقليمي مي شود و با اين تخريب، سفره هاي زيرزميني آب شيرين نيز صدمه مي بيند.
ميانگين فرسايش خاك در عرصه هاي طبيعي استان بالاتر از ميانگين كشوري است و ميانگين فرسايش خاك در برخي از نقاط استان تا 40 تن در سال است اما توسعه درختكاري از اين فرسايش جوگيري مي كند.
هر هكتار جنگل دوهزار مترمكعب آب ذخيره مي كند و تخريب عرصه هاي طبيعي در افزايش وقوع ريزگردها حتي در اين استان نيز موثر است كه توسعه و آباداني در گرو حفظ منابع طبيعي است.
حالا اگر هر خانوار يا هر فرد به نام خود يك درخت بكارد بيش از 900هزار اصله درخت در چهارمحال و بختياري جوانه مي زند و اين يعني يك سرمايه گذاري بزرگ براي نسل هاي آينده است.
اين باور عمومي در آينده مي تواند به يك حركت بزرگ براي پاسداشت منابع طبيعي تبديل شود و هر فرد نسبت به حفظ منابع طبيعي پيشگام باشد.
به گزارش ايرنا،ترويج فرهنگ درختكاري و صيانت از منابع طبيعي موجب مي شود اين باور عمومي به يك جهاد همگاني تبديل شود و از 'دسترفت 'منابع خدادادي جلوگيري كند و سرمايه اي براي آيندگان باشد.
15 تا 22 اسفند، به عنوان«هفته منابع طبيعي» نامگذاري شده است.
گزارش از محمود رييسي
2097