۲۴ اسفند ۱۳۹۴، ۱۵:۴۲
کد خبر: 82002079
T T
۰ نفر

چهارشنبه سوري نه چهارشنبه سوزي

۲۴ اسفند ۱۳۹۴، ۱۵:۴۲
کد خبر: 82002079
چهارشنبه سوري نه چهارشنبه سوزي

اهواز – ايرنا – چهارشنبه آخر سال در سنت ايران به نام چهارشنبه سوري نامگذاري شده كه از جمله كارهايي كه در اين روز انجام مي شود ديد و بازديد و يك آتش بازي مختصر است كه متاسفانه اين سنت امروزه جاي خود را به استفاده از مواد منفجره و انواع ترقه داده است.

به گزارش ايرنا چهارشنبه سوري يكي از سنت هاي قديمي ايرانيان است كه در زمان گذشته در حد يك آتش بازي مختصر در نقاط از پيش تعيين شده اجرا مي شد.
هدف از برگزاري اين رسم پاك سازي محيط زندگي و برطرف كردن كدورت هاي بين اقوام بوده است تا زمان تحويل سال مردم با دلي پاك و دور از هرگونه كينه توزي شروع سال جديد را آغاز كنند.
متاسفانه در سال هاي اخير اين آيين سنتي و زيباي اين شب، رنگ ديگري به خود گرفته و تبديل به بازي هاي خطرناك با استفاده از مواد منفجره و آتش زا شده است.
امروزه آتش زدن بوته هاي خشك و پريدن از روي آتش، اينك به تجمع جوانان در خيابان ها، آتش زدن فشفشه و منفجر كردن ترقه و پرتاب سيگارت كه مي تواند خطرات متعددي را براي بسياري از مردم ايجاد كند تبديل شده است.
آمارها نشان مي دهد كه 48 درصد آسيب ديدگان چهارشنبه سوري در گروه سني 10 تا 20 سال است كه بيشتر اين گروه را دانش آموزان تشكيل مي دهند.
كارشناس پيشگيري سوانح مركز بهداشت خوزستان در گفت و گو با خبرنگار ايرنا بيان كرد: يكي از عوامل ضروري براي پيشگيري از حوادث و اتفاقات، ارتقاي سطح آگاهي مردم و بويژه گروه هاي در معرض خطر است.
محمد قميشي گفت: آگاهي ها، نگرش، اعتقادات و باورهاي افراد در هر موضوعي نظير حوادث چهارشنبه سوري عوامل مستعد كننده رفتار سالم و پيشگيري از اين حوادث را تشكيل مي دهد و اين عوامل در فرد ايجاد انگيزه مي كند تا رفتار خود را تغيير داده و از بروز حوادث جلوگيري كند.
وي افزود: اصابت تركش ناشي از انفجار مواد محترقه به چشم باعث بروز آسيب هايي در ناحيه پلك و چشم مي شود و گاهي حتي به نابينايي مي انجامد.
قميشي اظهاركرد: مراجعه سريع به چشم پزشك، در صورت برخورد هر شيء به چشم ضايعه را كاهش مي دهد؛ در موارد خفيف با انجام مراقبت هاي طبي يا انجام اعمال جراحي معمولا مي توان بينايي را بازگرداند ولي متاسفانه در موارد شديد، گاهي چاره اي جز تخليه چشم باقي نمي ماند.
كارشناس پيشگيري سوانح مركز بهداشت خوزستان اظهار كرد: در چهارشنبه سوري پارسال با توجه به اطلاع رساني مناسبي كه انجام گرفت تلفات جاني و مالي در اين روز رخ نداد و امسال نيز با اطلاع رساني كه در بين دانش آموزان و خانواده ها انجام گرفت اميد است حادثه اي در اين روز رخ ندهد.
يك كارشناس سازمان آتش نشاني اهواز گفت: نوع وسايل به كار گرفته شده و ميدان هاي مختلف تفريح در اين زمينه، مي توانند از عوامل ايجاد حوادث باشند.
رضا اديب فر بيان كرد:اقدامات محيطي، به فراهم آوردن منابع و تسهيلات لازم براي يك رفتار صحيح بسيار تاثير گذار است و از جمله اين تسهيلات مي تواند فراهم كردن محيط ها و زمين هايي براي ترقه بازي و آتش بازي و حتي قيمت هاي مواد محترقه و منفجره نقش اساسي در كاهش حوادث چهارشنبه سوري دارد.
وي عنوان كرد: يكي از عوامل ضروري براي پيشگيري از حوادث و اتفاقات، ارتقاي سطح آگاهي مردم و بويژه گروه هاي در معرض خطر است.
اين كارشناس سازمان آتش نشاني اهواز افزود: عموم مردم بر اين باورند كه حوادث گريز پذيرند اما اين طرز برخورد جبري بايد كنار گذاشته شود؛يك باور نادرست ديگر نيز وجود دارد كه حادثه براي ديگران اتفاق مي افتد و اين طرز فكر انجام مراقبت هاي ايمني توسط فرد را كاهش مي دهد.
وي اظهار كرد: شايع ترين حادثه اي كه در چهارشنبه سوري رخ مي دهد سوختگي درجه يك است ولي سوختگي هاي درجه دو و درجه سه نيز در حوادث چهارشنبه سوري زياد ديده مي شود.
وي افزود: تورم، تاول و قرمزي پوست از مهمترين نشانه هاي سوختگي است.
اديب فر گفت: در ميان نواحي مختلف بدن معمولا سوختگي دست از بقيه شايع تر است و پس از آن ، سوختگي صورت و تن است.
اين كارشناس سازمان آتش نشاني اهواز بيان كرد: قطع عضو و عفونت ثانويه، دو عارضه خطرناك از ميان عوارض زودرس سوختگي اند و اختلال اعصاب و روان، به ويژه افسردگي يكي از عوارض ديررس سوختگي است كه اگر شدت سوختگي خيلي زياد باشد حتي ممكن است فرد مصدوم دچارمرگ شود.
وي اظهاركرد: انفجار تنها 250 گرم مواد محترقه مي تواند علاوه بر تخريب شديد يك ساختمان، منجر به شكستن شيشه ساختمان هاي مجاور تا شعاع زيادي شود.
اديب فر گفت: مواد منفجره تركيبي به قدري حساس هستند كه حتي در اثر جابجايي،حمل و نقل، وارد شدن ضربه، رسيدن حرارت اندك و حتي گاهي در اثر ارتعاشات صوتي، فعل و انفعالات شيميايي و قرار گرفتن در محدوده يك فركانس خاص، خود به خود فعال شده و منفجر مي شوند.
گزارش از زينب فرحاني
7158/ 6037