۲۴ اسفند ۱۳۹۴، ۱۹:۲۳
کد خبر: 82002379
T T
۰ نفر
چهارشنبه سوري سنتي زيبا كه قرباني رفتارهاي غلط شده است

اروميه- ايرنا- آيين چهارشنبه سوري پايان سال سنتي زيباست كه كم كم به يك معضل اجتماعي و انساني تبديل مي شود و همه روزه خبري ناگوار كه جان و روان انسان ها را مي خراشد، به علت برداشت نادرست از اين آيين به گوش مي رسد.

به گزارش ايرنا، در سالهاي اخير مراسم چهارشنبه سوري شكل سنتي خود را از دست داده و تبديل به بازيهاي خطرناك با مواد منفجره و محترقه شده است.
مواد محترقه اي كه در زمان انفجار علاوه بر توليد صداي بسيار گوشخراش و آزاردهنده، گاهي آسيب‌هاي جدي به چشم، دست و ساير قسمت‌هاي بدن استفاده كنندگان وارد مي كند.
براساس آمار منتشره، در چهارشنبه سوري سال گذشته 2005 نفر در سراسر كشور دچار حادثه شدند كه بيشتر اين حوادث در استانهاي قم، آذربايجان غربي و كردستان و كمترين آن در استان هاي مازندران، خوزستان و سيستان و بلوچستان ثبت شده است.
همچنين حادثه ديدگان در چهارشنبه سوري سال گذشته بيش از همه دچار سوختگي درجه يك و سطحي شدند و پس از آن سوختگي درجه 2، پارگي، زخم و خراشيدگي و سوختگي درجه 3 كه شديدترين نوع سوختگي است.
به گفته كارشناسان، 95 درصد آسيب ديدگان در چهارشنبه سوري سال گذشته در شهرها اتفاق افتاده و بيشترين عامل حادثه نيز انفجار ترقه با 55 درصد بوده است و پس از آن تركيب بنزين و چوب و بمب قرار دارد و متاسفانه بيش از 60 درصد آسيب ديدگان دانش آموز بوده اند.
همچنين 73 درصد حادثه ديدگان در چهارشنبه سوري سال گذشته در حال بازي، 15 درصد عابر و حدود 8 درصد نيز در حال تماشا بوده اند.
سال گذشته اميرعباس جعفري مديركل ستاد مديريت بحران آذربايجان غربي هم از مصدوميت 206 نفر در حوادث چهارشنبه پاياني سال خبر داد.
استادان دانشگاهي و كارشناسان معتقدند كه يكي از عوامل ضروري براي پيشگيري از حوادث و اتفاقات ارتقاي سطح آگاهي مردم و به خصوص گروههاي در معرض خطر است.
معلومات، آگاهي ها، نگرش، اعتقادات و باورهاي افراد در مورد هر موضوعي نظير حوادث چهارشنبه سوري عوامل رفتار سالم و پيشگيري از اين حوادث را تشكيل مي دهد.
اين عوامل در فرد ايجاد انگيزه مي كند تا رفتار خود را تغيير دهد و از بروز اين حوادث جلوگيري كند.
كارشناسان بر اين باورند كه آموزش سبب افزايش آگاهيها در اين زمينه مي شود، نگرشهاي مطلوب را برمي انگيزد و در نهايت مهارتها و رفتارهاي پيشگيري از حوادث مذكور را افزايش مي دهد.
اگر حادثه يك بيماري است آموزش واكسن آن است و بر همين اساس هر اندازه افراد درباره عواملي نظير ترقه، مواد منفجره و محترقه كه احتمال وقوع حادثه را افزايش مي دهد، بيشتر بدانند در آن صورت بهتر خواهند توانست از احتمال وقوع اين حوادث پيشگيري كنند.
فراموش نكنيم چهارشنبه سوري سنتي است كه بايد برگزار شود اما اين سنت زيبا نبايد قرباني رفتارهاي غلط شود.
8135/1905