آماده باش تمام اورژانس هاي شهري و بيمارستاني/30 درصد مصدومان چهارشنبه سوري عابران رهگذرند

تهران-ايرنا- سخنگوي اورژانس كشور ازآماده باش تمام اورژانس هاي شهري و بيمارستاني ازساعت 12 امروز خبر داد وگفت:30 درصد مصدومان چهارشنبه آخرسال عابران رهگذرهستند، سالمندان‌ درخانه و والدين كنار فرزندانشان بمانند و مردم خريدهاي غيرضروري را متوقف كنند.

مجتبي خالدي روزسه شنبه درگفت وگو با خبرنگارسلامت ايرنا با اعلام اقدامات اورژانس كشوربراي چهارشنبه آخرسال افزود: دستورالعمل آماده باش تمام پايگاههاي اورژانس شهري و جاده اي شامل دو هزار و 185 پايگاه اورژانس كه 833 پايگاه آن شهري است و نيز آماده باش تمام اورژانس هاي بيمارستاني از ساعت 12 امروز(سه شنبه) ابلاغ شده است.
وي ادامه داد: پايگاههاي اورژانس 115در ميادين اصلي شهرهاي بزرگ و مراكز پرتردد مستقرمي شوند و علاوه بر آن براي كاهش زمان رسيدن آمبولانس به كوچه ها موتورلانس ها در شهرهاي بزرگ بكارگيري شدند.
سخنگوي اورژانس كشورگفت: اتوبوس آمبولانس هاي اورژانس در مناطقي كه سال گذشته بيشترين حوادث را داشتند مستقر مي شوند، در اين مناطق علاوه بر آمبولانس هاي مستقر، خودرو كمكي نيز پيش بيني شده است كه در صورت اعزام اولين آمبولانس به ماموريت، خودرو دوم به عنوان جايگزين منطقه را پوشش خواهد داد.
خالدي اضافه كرد: در تمام اورژانس هاي بيمارستاني كشور نيز پزشك متخصص حضور دارد و اورژانس تمام بيمارستانهاي دولتي در تمام شهرهاي كشور به حالت آماده باش درآمده اند.

**انتقال 2500 مصدوم چهارشنبه سوري پارسال به بيمارستان
وي گفت: سال گذشته اورژانس كشور دو هزار و 500 مصدوم چهارشنبه آخرسال را به مراكز درماني منتقل كرد كه 30درصد اين افراد عابران پياده و تماشاگراني بودند كه هيچ نقشي درآتش بازي و انفجار نداشته‌اند.
خالدي در ادامه توصيه هاي اورژانس كشور براي كاهش مخاطرات چهارشنبه آخرسال را اعلام كرد و افزود: از ساعت 15 امروز(سه شنبه) تا ساعت 21 ساعات طلايي حادثه ساز است و اگر والدين در اين ساعات مراقب فرزندان خود و در كنارشان باشند، ميزان حوادث به شدت كاهش مي يابد.

**46 درصد حادثه ديدگان چهارشنبه آخر سال زير 19سال
سخنگوي اورژانس كشور اضافه كرد: آمارسالهاي گذشته نشان مي دهد حدود 46 درصد حادثه ديدگان سوانح چهارشنبه آخرسال افراد زير19 سال بودند، بنابراين نقش خانواده ها براي مراقبت از فرزندان و كاهش اين حوادث بسيار مهم است.
وي گفت: بسياري از خانواده‌ها تصور مي‌كنند، اين حوادث براي ديگران است و براي فرزندان آنها اتفاقي نمي‌افتد اما همين افراد شاهد سوختگي و از بين رفتن اعضاي فرزندان خود شده‌اند، براي بسياري از آنها شادي عيد به عزا تبديل شده است و نوروز را در بيمارستان يا مراجع قضايي سپري كرده‌اند.

**نوجوان 14 ساله به كما رفت
سخنگوي اورژانس كشور افزود: حوادث خبر نمي‌كنند و همين چهار روز پيش بود كه يك نوجوان 14 ساله كرمانشاهي به علت انفجار ماده منفجره دچارحادثه شد، هر دو دست خود را از دست داد و اكنون در بيمارستان طالقاني كرمانشاه در كما به سر مي‌برد.
خالدي گفت:‌ بيشترين مواد كه در چهارشنبه آخر سال حادثه آفرين مي باشد، مواد دست سازهستند اما درمجموع هيچ يك از مواد مخترقه مورد استفاده در كشور استاندارد نيستند و نمي توان در مورد عواقب استفاده از آن از قبل پيش بيني كرد.

**توصيه‌هاي اورژانس
وي گفت: مهمترين توصيه اورژانس اين است كه والدين درساعات طلايي يعني از ساعت 15 تا 21 امشب و پس از آن در كنار فرزندانشان باشند و آنها را تنها نگذارند، سالمندان از تردد غير ضروري در خيابان بپرهيزند‌ و اگر به خاطر سر و صدا و هيجانات اتفاقات چهارشنبه آخر سال دچار اضطراب شدند، از داروهايي كه پزشك تجويز كرده براي كاهش اضطراب استفاده كنند.
وي افزود: مردم خريدهاي غير ضروري خود را امروز انجام ندهند و تا جاي ممكن درخانه بمانند، براي تردد درشهر از معابر اصلي و خودروهاي حمل و نقل عمومي استفاده كنند.
خالدي با بيان اينكه ميزان تلفات شب چهارشنبه آخرسال درسه سال گذشته مرتب كاهش يافته است، اظهاركرد:‌ سال 91 تعداد فوتي در شب چهارشنبه آخرسال 19 نفر بود كه در سال 92 به 9 نفر و در سال 93 به سه نفر كاهش يافت.
اجتمام(4)**3063**1724
۰ نفر