۲۶ اسفند ۱۳۹۴، ۱۳:۰۰
کد خبر: 82004800
T T
۰ نفر

ساخت قرنیه ضد باكتری با الهام از بال حشرات

۲۶ اسفند ۱۳۹۴، ۱۳:۰۰
کد خبر: 82004800
ساخت قرنیه ضد باكتری با الهام از بال حشرات

تهران- ایرنا- محققان دانشگاه ایروین كالیفرنیا، با الهام از ساختار بال حشرات توانستند یك قرنیه مصنوعی ضد باكتری تولید كنند.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از ساینس، بال حشراتی مانند سنجاقك، پوشیده از برجستگی های بسیار ریز و نوك تیز در ابعاد نانو است. هنگامی كه یك باكتری روی سطح بال حشره فرود می آید، این برجستگی ها اندام آن را سوراخ كرده و باكتری را می كشند.
اكنون محققان راهكاری را یافته اند كه با استفاده از آن می توانند برجستگی های ضدباكتری موجود روی بال حشرات را روی پلیمرهای مصنوعی بسازند.
پیش از این نیز محققان توانسته بودند برجستگی های بال حشرات را شبیه سازی كنند؛ اما در هیچكدام از این روش ها، برجستگی ها مستقیما روی سطوح پلیمری عادی ساخته نمی شوند و البته تغییر اندازه برجستگی ها هم به سادگی امكانپذیر نیست.
روش مورد استفاده محققان دانشگاه ایروین در این تحقیقات در دهه 2000 میلادی در صنعت نیمه رسانا ابداع شده است و امكان تولید انبوه و ارزان قیمت محصول را فراهم می كند.
این محققان قصد دارند روش خود را برای تولید نسل جدید پلیمرهایی به كار بگیرند كه در حال حاضر در ساخت تجهیزات پزشكی از جمله قرنیه مصنوعی، لنزهای چشمی كاشتنی و لنزهای سخت كاربرد دارند و با نام های تجاری Plexigal و Lucite شناخته می شوند.
محققان امیدوارند با تولید پلیمرهای ضدباكتری، بتوانند پوشش های مجزای ضدباكتری و داروهای آنتی بیوتیك را از فرآیند پیوند قرنیه حذف كنند.
گزارش كامل این تحقیقات در بیست و یكمین نمایشگاه و اجلاس ملی جامعه شیمیدانان آمریكا ارائه شد.
علمی (6) ** 9259**2017
۰ نفر