۱۵ فروردین ۱۳۹۵، ۱۱:۵۶
کد خبر: 82020210
T T
۰ نفر
تصویب مكانیزم جدید انتخاب رشته دانش آموزان/ اجرای تست رغبت سنج

تهران - ایرنا - معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: پس از تصویب جدول دروس دانش آموزان پایه نهم، جهت هدایت تحصیلی محصلان مكانیزم انتخاب رشته به سمت شاخه‌ و رشته‌ها نیز تصویب شد.

به گزارش روز یكشنبه گروه فرهنگی ایرنا ‌، علی زرافشان در خصوص تصویب آئین نامه هدایت تحصیلی در پایه نهم، اظهاركرد: یكی از مسائلی كه در دوره اول و دوم متوسطه دانش‌آموزان با آن مواجه هستند، این است كه با توجه به اینكه در دوره دوم متوسطه دارای شاخه و رشته‌های مختلف هستیم ، بحث چگونگی هدایت دانش‌آموزان ، نحوه انتخاب آنها و اعمال سیاست‌های توسعه‌ای آموزش و پرورش كه در این خصوص چگونه خواهد بود ، در مجموع بحث هدایت تحصیلی را تشكیل می‌دهد.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، گفت: این كار تا سالجاری در دوره دوم متوسطه اتفاق می‌افتاد؛ یعنی دانش‌آموزان بعد از اینكه پایه اول را به طور مشترك طی می‌كردند، در پایه دوم متوسطه رشته‌های خود را انتخاب می‌كردند و به شاخه‌های نظری، فنی و حرفه‌ای و كاردانش می‌رفتند و در هركدام از این شاخه‌ها رشته‌های خود را انتخاب می‌كردند.
وی افزود: در جلسه روز گذشته شورای عالی آموزش و پرورش هدایت تحصیلی مورد بحث قرار گرفت و تمام موارد آن به تصویب رسید و آموزش و پرورش آماده ‌شد دستورالعمل‌های اجرایی آن را نوشته و به استان‌ها ابلاغ كند.
زرافشان افزود: با مشاركت معاونت پرورشی و فرهنگی و آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش جلسات آموزشی برای مدیران مدارس و مشاوران تشكیل شد و آنها را با چگونگی و ضرورت هدایت تحصیلی و مسئله سیاست توسعه متوازن رشته‌ها آشنا كردند ؛ انجمن اولیا و مربیان نیز در این خصوص تشكیل شده تا دوره‌های آموزشی را برای اولیا تدارك ببینند.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، بیان كرد: در كتاب كار و فناوری پایه نهم، فصلی به هدایت تحصیلی اختصاص پیدا كرده كه بخشی از آن مربوط به هدایت تحصیلی است و بخشی نیز یك فعالیت عملی با عنوان پروژه انتخاب رشته است و شرایط آماده شده تا برای خرداد سال آینده كه نتایج اعلام می‌شود، دانش‌آموزان را به شاخه‌ها و رشته‌ها هدایت كنیم.
زرافشان نسبت به شرایط هدایت تحصیلی و انتخاب رشته دانش‌آموزان پایه نهم ، گفت: در آیین نامه هدایت تحصیلی كه به تائید رسید دو بخش وجود دارد ، یك بخش مربوط به جمع امتیازات عملكرد تحصیلی و مشاوره‌ای دانش‌آموزان است كه در این بخش ، بخشی از امتیاز به عملكرد تحصیلی آنها اختصاص پیدا می‌كند كه شامل نمرات دانش‌آموزان است و با توجه به شاخه و رشته ضریب پیدا می‌كند تا بتوان كمك كنند دانش‌آموز به شاخه و رشته خود برود.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینكه تست‌هایی با عنوان رغبت سنج داریم كه تمایل و علاقه دانش‌آموزان به رشته‌ها را می‌سنجد، افزود: این كار در سال‌های گذشته انجام شده و در حال حاضر این تست برای دانش‌آموزان ایرانی استاندارد شده و امتیازاتی برای آن در نظر گرفته شده است.
به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش ،‌ زرافشان افزود: یك بخش نیز برای اولیای دانش‌آموزان است كه با توجه به شناختی كه از فرزندان خود دارند نسبت به شاخه و رشته آنها اعلام نظر می‌كنند و بخشی دیگر به خود دانش‌ آموزان اختصاص پیدا می‌كند كه در آن علاقه خود را به شاخه‌ها و رشته‌ها اعلام می‌كنند.
زرافشان گفت: بخش دیگر هدایت تحصیلی به معلمان اختصاص پیدا می‌كند كه با توجه به طول مدت تحصیلی كه آنها با دانش‌آموزان كار كرده‌اند، اعلام نظر می‌كنند كه با توجه به ارزیابی‌هایی كه انجام می‌دهند، دانش‌آموز به چه شاخه و رشته‌هایی علاقه دارد.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش افزود: این مجموعه بیشتر برای فعالیت مشاوره‌ای و آموزشی دانش‌آموزان است كه امتیازاتی دریافت می‌كنند و براساس آن رشته‌های مختلف به دانش‌آموزان توصیه شده و مشخص می‌شود دانش‌آموز چه رشته‌هایی را براساس اولویت می‌تواند انتخاب كند.
وی گفت: با توجه به امكانات كشور فرم امتیاز دیگری وجود دارد كه براساس آن فرم، انتخاب دانش‌آموز در مدارس ساماندهی می‌شود ، برای نمونه در حال حاضر قانونی داریم تا آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را توسعه دهیم كه طبیعی است باید این موضوع مدیریت شود و فرم دوم، مدیریت توسعه متوازن رشته‌ها است.
فراهنگ 1417 ** 1569
۰ نفر