۱۶ فروردین ۱۳۹۵، ۱۵:۳۶
کد خبر: 82021992
T T
۰ نفر
برگزاري نمايشگاه نقاشي داستان كتاب‌­ها

تهران- ايرنا- نمايشگاه نقاشي دانش آموزان ناشنوا، كم توان ذهني و جسمي از داستان كتاب‌هاي مختلف در كتابخانه عمومي حسينيه ارشاد برپاست.

به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگي ايرنا از كتابخانه عمومي حسينيه ارشاد، نمايشگاه نقاشي دانش آموزان ناشنوا، كم توان ذهني و جسمي از داستان كتاب هاي مختلف با عنوان «داستان كتاب ها» همزمان با فرارسيدن روز جهاني كتاب كودك، در كتابخانه عمومي حسينيه ارشاد برپا شده است.
دوم آوريل (14 فروردين) همزمان با زادروز هانس كريستين آندرسن، نويسنده داستان‌هاي كودكان به عنوان روز جهاني كتاب كودك، نامگذاري شده ‌است.
كتابخانه عمومي حسينيه ارشاد هر ساله به اين مناسبت، به منظور آشنا كردن كودكان با كتاب مناسب و تشويق اين گروه به كتابخواني برنامه‏ ويژه ­اي برگزار مي­ كند.
اين كتابخانه بهار امسال نيز نمايشگاهي از نقاشي كودكان مقاطع پيش دبستاني و دبستان برپا كرده است، اين آثار با موضوع كتاب، كتابخواني و قصه گويي از روز يكشنبه 15 فروردين تا 19 فروردين در ساعات كاري كتابخانه به نمايش گذاشته شده، كه بازديد از آن براي عموم علاقه ‏مندان آزاد است.
بيشتر آثار در بازديدهاي مدارس از بخش كودكان و نوجوانان كتابخانه تهيه شده و برخي از آنها متعلق به كودكان ناشنوا، كم توان ذهني – جسمي و ديرآموز است كه در طول سال تحصيلي، موضوع قصه گويي­ ها و داستان كتاب­ هاي امانت گرفته شده خود را به تصوير كشيده­ اند.

** نشست تخصصي شيوه هاي توزيع محتواي صوتي
كتابخانه عمومي حسينيه ارشاد در ادامه برگزاري ۲۵ نشست تخصصي در حوزه علم اطلاعات و دانش شناسي در سال ۱۳۹۴، در فصل بهار ۱۳۹۵ پنجمين دوره اين نشست ها را با موضوع 'علم اطلاعات و مديريت محتواي صوتي' برگزار مي كند.
در اين دوره طبق روال سال قبل، دبير نشست ها مصطفي اميني، دانشجوي دكتري علم اطلاعات دانش شناسي است و در هر نشست يك سخنران از رشته علم اطلاعات و سخنران ديگر از حوزه مديريت محتواي صوتي خواهند بود.
بيست و ششمين نشست تخصصي، كه اولين جلسه از اين دوره است، با عنوان «شيوه هاي توزيع محتواي صوتي» اختصاص يافته، كه اميررضا اصنافي، عضو هيأت علمي گروه علم اطلاعات و دانش شناسي دانشگاه شهيد بهشتي و اميرحسين مددي از كسب و كار شنوتو سخنرانان آن هستند و زمان آن روز چهارشنبه ۱۸ فروردين ۹۵ از ساعت ۱۶ تا ۱۸خواهد بود.
شركت در اين نشست ها رايگان و براي علاقه مندان و اعضاي كتابخانه آزاد است.
اين نشست ها هر دو هفته يكبار و در روزهاي چهارشنبه برپا مي شود.

** تغيير بانك عامل نمايشگاه كتاب
كانال تلگرامي بيست و نهمين نمايشگاه كتاب در اطلاعيه اي اعلام كرد: نظر به تغيير بانك عامل نمايشگاه به بانك شهر، همه ناشران موظفند تا قبل از تحويل دستگاههاي كارت خوان نسبت به افتتاح حساب در بانك شهر اقدام و نسبت به اصلاع مشخصات حساب خود در سامانه ثبت نام نمايشگاه اقدام كنند.

** سوته‌دلان نقاش هادي سيف بازنشر شد
به گزارش ايرنا از كانون پرورش فكري كودك و نوجوان ،«سوته‌دلان نقاش» (نقاشي خيالي‌ساز مردم كوچه و بازار) هادي سيف از سوي انتشارات كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان بازنشر شد.
اين كتاب مجموعه‌اي از آثار نفيس نقاشي خيالي‌ساز مردم كوچه و بازار است كه در سال 1383 اولين شماره آن منتشر شد و اكنون در دومين مرحله چاپ، شمارگان آن به پنج هزار نسخه رسيد.
سوته‌دلان نقاش، حكايت عشق و نثار ذوق هنرمنداني برخاسته از خيل مردم كوچه و بازار است كه بعد از قرن‌هاي قرن غريبي و مهجوري، نهضتي جانانه و عاشقانه را در عرصه نقاشي خيالي‌ساز در نيمه دوم قرن 14هجري قمري به راه انداختند و سبب‌ساز آشتي و الفت مردم با نقاشي شدند.
نقاشان قهوه‌خانه‌اي در عرصه بوم و پرده نقاشي براي نخستين بار، مضامين مقدس مذهبي و حكايات سرتاسر پند و عبرت نظم و نثر پارسي،‌ به ويژه قصه‌هاي شاهنامه فردوسي را به نقش در آورند و مروجان پيام راستي و آزادي و آزادگي در نگارگري مردم ايران زمين شدند.
در جاي جاي اين اثر نفيس گوشه‌هايي از زندگي سردمداران نهضت نقاشي قهوه‌خانه‌اي با بياني داستاني و شيوا براي مخاطبان بازگو شده است.
كتاب سوته‌دلان نقاش در 280 صفحه آثاري از نقاشي‌هاي حسين همداني، حسين قوللرآقاسي، محمد مدبر، عباسي بلوكي‌فر، حسين اسمعيل‌زاده، محمد فراهاني، احمد خليلي، محمد حميدي، ناصر عباسي، جواد عقيلي و تعدادي ديگر از نقاشان قهوه‌خانه‌اي را در معرض ديد مخاطبان قرار داده است.
عزيمت امام حسين(ع) جهت زيارت مكه مكرمه، ملاقات حضرت مسلم با امام حسين(ع)، جنگ تاريخي خيبر، وداع امام حسين(ع) با اهل بيت و ياران و صحنه‌هايي از حماسه عظيم كربلا و خونخواهي سيدالشهدا(ع) آثاري است كه نمايان‌گر عشق و ارادت اين هنرمندان بزرگ به خاندان اهل بيت عصمت و طهارت عليهم‌السلام است.
در بخش‌هاي ديگري از اين كتاب صحنه‌هايي از زندگي رستم، نبرد رستم و اسفنديار، كشته شدن ديو سفيد به دست رستم و داستان‌هاي شاهنامه فردوسي و اساطير كهن ايراني در قالب نقاشي‌هاي قهوه‌خانه‌اي براي مخاطبين كتاب سوته‌دلان، چشم‌نواز شده است.
بر اساس اين گزارش، كتاب «سوته‌دلان نقاش» با عكاسي اسماعيلي عباسي و طراحي گرافيك علي خوش‌جام آراسته شده است.
اين كتاب هم‌زمان با آغاز سال 1395 براي گروه سني د و هـ (دوره اول و دوم متوسطه) با قيمت 77هزار تومان بازنشر و در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.
فراهنگ**1880 ** 1569