۱۸ فروردین ۱۳۹۵، ۱۳:۱۲
کد خبر: 82024460
T T
۰ نفر

سازمان نظام معلمی ، حلقه مفقوده آموزش و پرورش

۱۸ فروردین ۱۳۹۵، ۱۳:۱۲
کد خبر: 82024460
سازمان نظام معلمی ، حلقه مفقوده آموزش و پرورش

تهران - ایرنا - یك كارشناس مسایل فرهنگی و حوزه آموزش و پرورش می گوید معلم و حرفه معلمی كه به عنوان یكی از ارزشمندترین اركان در نظام تعلیم و تربیت به شمار می رود، در كشور به عنوان یك حرفه غیر تخصصی مطرح و دیده می شود.

علی پورسلیمان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این مطلب اظهاركرد: تاكنون در مورد لزوم تشكیل سازمان نظام معلمی ، بسیار گفته شده و از طرفی تجارب مختلف نشان داده كه در كشور ضعف های جدی در زمینه اجرا و نظارت وجود دارد و بسیار مشاهده شده كه یك قانون خوب به خاطر اجرای بد حتی به ضد خود تبدیل و موجب نارضایتی ذی نفعان و جامعه شده است.
پورسلیمان نسبت به تشكیل سازمان نظام معلمی ، گفت: با وجود آنكه در نظام های پیشرفته تعلیم و تربیت طراحی این ساختار از دیرباز مورد توجه قرار گرفت ، اما ' سازمان نظام معلمی' برای بار اول در تاریخ آموزش و پرورش ایران مطرح و تجربه می شود.
وی افزود: باید تمام جوانب مساله مورد ارزیابی دقیق قرار گیرد و حتما در این مورد از نظرات كارشناسان و اهل فن استفاده شود. در حال حاضر الگوی آموزش و پرورش ایران از یك الگوی حرفه ای تبعیت نمی كند.
كارشناس حوزه آموزش و پرورش تاكید كرد: هم اكنون دانشگاه فرهنگیان كار تربیت ' معلم ' را برای تامین كادر نیروی انسانی وزارتخانه آموزش و پرورش برعهده دارد و قضاوت نهایی در مورد صلاحیت های حرفه ای معلمان اكثرا توسط هسته های گزینش صورت می گیرد كه با توجه به استمرار وجود معیارهای ایدئولوژیك نمی تواند جایگزین مناسبی برای تعیین صلاحیت های حرفه ای معلمان باشد.
وی افزود: ممكن است بسیاری از معلمان وجود و نیز وجوب این تشكیلات را خیلی جدی نگیرند اما مهم آن است كه طراحی درست و منطقی این سازو كار می تواند در ارتقاء معیشت و منزلت آنان نقش مهم و راهبردی داشته باشد.
پورسلیمان گفت: اگر معلمان بر اساس یك ' كار راهه ' مسیر شغلی حرفه خود را بدانند خواهند توانست در شكل گیری یك نظام حرفه ای آموزش و پرورش نقش اساسی ایفا كنند.
وی بیان كرد: در حال حاضر ذهنیتی در میان جامعه و حتی مسئولان وجود دارد كه معلمی به عنوان یك تخصص مطرح نیست و هر فردی با داشتن یك مدرك و اندكی اطلاعات می تواند معلم شود.
وی افزود: چنین نگاه و نگرشی به حرفه معلمی، باعث شده است تا این شغل جدی تلقی نشده و پرستیژ اجتماعی آن در سطح نازلی باشد. برآیند این نگرش در مجموع باعث می شود تا آموزش و پرورش یك دستگاه مهم تلقی نشده و در اولویت های نخست برنامه ریزان و سیاست گزاران قرار نگیرد.
مدیر سایت صدای معلم اظهار كرد: شكل گیری ' سازمان نظام معلمی ' یك فرصت مهم برای بازسازی و نیز بازشناسی حرفه معلمی در جامعه علمی و در افكار عمومی است. اما نكته مهم آن است كه فقدان یك تئوری منسجم و نیز یك طراحی علمی برای این ساختار می تواند تشكیل سازمان نظام معلمی را با چالش مواجه كرده و در نهایت در كنار دهها ساختار و تشكیلات نمایشی و یا فرمایشی وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد.
این كارشناس حوزه آموزش و پرورش معتقد است مهم ترین وجه و ویژگی سازمان نظام معلمی استقلال آن است . این ساختار باید از قاعده هرم شروع و تشكیلاتی از پایین به بالا داشته باشد.
اعمال نظر و یا سلیقه نهادهای دولتی و نیز دوایر مربوط به آن باید به حداقل برسد . سازمان نظام معلمی یك تشكیلات معلمی است و معلمان خود باید در شكل گیری آن نقش ایفا كنند.
پورسلیمان گفت: مهم ترین مساله ای كه تشكیل سازمان نظام معلمی را تهدید می كند همان نظام متمركز آموزش و پرورش است كه حتی برای پیش پا افتاده ترین مسائل مدرسه بخشنامه تولید می كند! در شكل گیری این تشكیلات شوراهای معلمان و نمایندگان معلمان باید نقش ' اول ' را ایفا كنند. دخالت و اعمال نظر دوایر و بخش هایی مانند حراست و گزینش در این تشكیلات باید به حداقل برسد.
وی بیان كرد: در سازمان نظام معلمی حرف اول را باید مهارت های معلمی و تخصص بزند. برخی مسائل می تواند به عنوان چالش های بزرگ در شكل گیری این سازوكار مطرح شود.
كارشناس حوزه آموزش و پرورش افزود: مهم ترین مساله شتاب زدگی است. قرار بود این ساختار هم زمان با اجرای فاز اول رتبه بندی معلمان شكل گیرد اما این وضعیت محقق نشد.
وی بیان كرد: با نزدیك شدن به اجرای فاز دوم طرح رتبه بندی همان گونه كه قبلا نیز بیان شد به نظر می رسد وزارت آموزش و پرورش برنامه خاصی برای طراحی این ساختار ندارد.می توان با كمك كارشناسان و نیز تشكل های معلمان، پیش نویسی برای سازمان نظام معلمی تهیه كرد و با جذب پیشنهادات از بدنه آموزش و پرورش و معلمان آن را غنی كرد. مهم این است كه این طرح باید پخته باشد و تماما صلاحیت های حرفه معلمی را مورد سنجش و اندازه گیری قرار دهد.
پورسلیمان افزود: از دیگر چالش و تهدیدهای بزرگ برای طراحی سازمان نظام معلمی وجود جریانات پوپولیسم میان بدنه آموزش و پرورش و معلمان است. مهم ترین مشخصه پوپولیسم در بدنه آموزش و پرورش تكیه صرف بر گفتمان معیشت و نیز جریان اشتراكی در مورد تقسیم بودجه و افزایش حقوق میان معلمان است.
مدیرسایت صدای معلم گفت: در حال حاضر در نظام آموزش و پرورش تفاوت چندانی میان عملكرد افراد وجود ندارد. به عبارت دیگر ، آنكه كار می كند و آنكه وقت می گذارد فرق چندانی با هم ندارد! شرط لازم برای پویایی سازمان نظام معلمی این است كه قبلا حداقلی برای حقوق و مزایا متناسب با خط فقر در نظر گرفته شود.
وی اظهار كرد: پیاده كردن معیار و شاخص های مركز سنجش صلاحیت های حرفه ای معلمان و یا سازمان نظام معلمی در مورد معلمانی كه اكثرا زیر خط فقر به سر می برند ممكن و یا عملی نیست.
پورسلیمان افزود: قرار است نظام معلمی صلاحیت های حرفه ای را مورد سنجش قرار داده و آنان در یك فضای رقابتی از سطوح پایین ' كار راهه شغلی ' شروع كرده و به مراحل بالای شغلی برسند. بر اساس تقسیم بندی معلمان در چهار پایه حرفه ای باید بین اولین پله تا چهارمین پله تفاوت قابل ملاحظه در بحث دریافتی ها مطرح باشد ضمن آن كه تاكید می شود اولین پله نباید زیر خط فقر قرار گیرد.
وی افزود: به عبارت دیگر ، برای معلمان باید انگیزه برای كسب شاخص و امتیازات طراحی شده باشد و مشوق و افزایش ها باید قابل توجه باشد. لحاظ كردن این ظرفیت و پتانسیل ها می تواند مانع از به دست گرفتن ابتكار عمل به دست جریانات پوپولیسم باشد.ضمن آن كه بزرگ ترین دغدغه و نگرانی مسئولان به ویژه مسئولان امنیتی آن است كه ممكن است سازمان نظام معلمی به یك مركز رسمی و قانونی برای تجمع معلمان معترض و اتخاذ تصمیم های هزینه بر تبدیل شود .
این كارشناس حوزه آموزش و پرورش بیان كرد: معتقدم طراحی هوشمندانه سازمان نظام معلمی با درنظر گرفتن تهدید و فرصت ها و توجه به نظر كارشناسان و نیز تجارب موازی در سایر وزارتخانه و دستگاه ها مانند نظام پزشكی ، نظام مهندسی وغیره ، می تواند نقطه عطفی برای تحول بنیادین در آموزش و پرورش باشد.
وی گفت: در نشستی كه تشكل های معلمان اخیرا با منتخبان مجلس دهم داشتند و گزارش كامل آن در صدای معلم منتشر شد جملگی منتخبان ، نمایندگان تشكل های معلمان و نیز شخصیت های فرهنگی و آموزشی بر ضرورت استقرار این سازوكار تاكید كردند. در این جلسه محمدرضا عارف به عنوان منتخب اول مردم تهران به صراحت از تشكیل این ساز و كار دفاع كرد. با این وجود تاكنون تحرك خاصی از سوی وزارت آموزش و پرورش دیده نشده است. در این مورد تنها اظهار نظرهای جسته و گریخته ای است كه گاها از سوی برخی مسئولان این وزارتخانه شنیده می شود.
این گزارش حاكیست ، محمدحسین سلیمی جهرمی رئیس مركز برنامه‌ریزی، نیروی انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در تابستان سال 1394 اعلام كرد كار مقدماتی اجرای لایحه رتبه‌بندی آغاز شده است. او همچنین تاكید كرد مركز برنامه ‌ریزی منابع انسانی و فناوری مدیریت سنجش صلاحیت فرهنگیان را برعهده دارد كه برای این كار، ساختاری را تعریف كرده‌ایم .
بنابراین گزارش ، مدیركل امور اداری و تشكیلات وزارت آموزش و پرورش نیز در آخرین اظهار نظر در رابطه با سازمان نظام معلمی ، گفت: نظام سنجش صلاحیت حرفه‌ای معلمان در آینده‌ای نزدیك تعریف خواهد شد و فرد باید بتواند امتیازهای لازم را كسب كند تا به رتبه‌های بالاتر یعنی خبره و عالی دست یابد و در این رابطه منتظر ابلاغ نظام سنجش صلاحیت‌ها هستیم .
فراهنگ 1417 ** 1569