۱۸ فروردین ۱۳۹۵، ۱۵:۱۵
کد خبر: 82024696
T T
۰ نفر

درخواست پدر معلم فداكار خاشی

۱۸ فروردین ۱۳۹۵، ۱۵:۱۵
کد خبر: 82024696
درخواست پدر معلم فداكار خاشی

زاهدان - ایرنا - پدر حمیدرضا گنگوزهی معلم فداكار سیستانی و بلوچستانی خواستار تامین احتیاجات خانواده این معلم ایثارگر شد.

حمیدرضا گنگوزهی معلمی بود كه ایثار و گذشت، شجاعت و مهرورزی را به خوبی معنا كرد و به شاگردانش آموخت كه می توان در شرایط سخت هنر نوع دوستی و امدادرسانی را به شیوه ای زیبا در زندگی جاری كرد.
سالهاست كه از فداكاری ها و دلسوزی ها و گذشت معلمان ایثارگر در كشور سخن گفته می شود اما ایثارگری معلم سیستانی و بلوچستانی چیزی دیگر است كه در دلها ماندگار شد.
به منظور دیدار با خانواده معلم فداكار عازم روستای گزو واقع در 50 كیلومتری خاش محل تولد و زندگی خانواده گنگوزهی شده و با زندگی ساده و بدون دغدغه روستاییان و خانه های خشت و گلی و فعالیتهای كشاورزی و دامداری در این روستای زیبا و سرسبز و پر از نخل آشنا شدیم و با اهالی و ساكنان منطقه و خانواده شهید گنگوزهی به گفت و گو پرداختیم.
پدر این خانواده بعنوان كشاورز و دامدار برای انجام مصاحبه رضایت داد اما مادر و همسر وی به واسطه درد و ناراحتی و غم از دست دادن جوان فداكارشان از انجام گفت وگو عذرخواهی كردند.
حمیدرضا گنگوزهی معلم فداكار خاشی با 25 سال سن دارای دو فرزند دختر سه و چهار ساله بنام های عسل و فاطمه است كه عسل از بیماری قلبی و سندرم رنج می برد.
وی پس از پایان تحصیلات و دوران خدمت مقدس سربازی از مهر سال 94 به استخدام آموزش و پرورش در آمده و در مدرسه شهید رحیمی روستای نوك جو از توابع منطقه مرزی روتك بخش مركزی خاش مشغول به كار، فعالیت و خدمت و عهده دار آموزش 53 دانش آموز ابتدایی و 13 دانش آموز مقطع متوسطه اول شد.
« پسند گنگوزهی» پدر معلم فداكار روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان كرد:
صبوری، متانت، اخلاق و گذشت ویژگی مهم و ممتاز فرزندم بود و افتخار می كنیم كه با این ایثار و فداكاری نه تنها نام بلوچ و اهل سنت بلكه نام عزتمند اسلام و جامعه ایرانی را سربلند كرد.
وی اظهار كرد: حمید رضا فرزندی صالح و مطیع بود و با احترام گذاشتن به پدر و مادر و خدمت به خلق به چنان مرتبه ای رسید كه موجب رضایت خدا و بندگان خدا شد و امیدواریم در آخرت برای ما شفاعت كند.
وی ادامه داد: فرزند ما عشق ورزیدن به آب و خاك و وطن را وظیفه مهم خود می دانست و سعی و تلاشش جمع كردن مال و كسب منافع دنیوی نبود به همین خاطر حضور در منطقه مرزی و كار كردن در شرایط سخت را برگزید.
پدر معلم فداكار گنگوزهی از ابراز محبت و عنایت مسئولان به ویژه شخص رئیس جمهوری محترم، وزیر آموزش و پرورش، نمایندگان مردم استان در مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی، استاندار سیستان و بلوچستان، مدیركل آموزش و پرورش استان، فرماندار و مقامات، علما و معتمدان و اقشار مختلف قدردانی كرد و ضرورت تامین احتیاجات خانواده این معلم فداكار را خواستار شد.
پسند گنگوزهی ادامه داد: همسر و دو فرزند كوچك حمیدرضا به حمایت و توجه دولت احتیاج دارند كه امیدواریم عزیزان ما در جهت رفع مشكلات به ما كمك كنند.
عبدالصمد گنگوزهی برادر بزرگتر این معلم فداكار نیز به ایرنا گفت: برادر فداكارم با گذشتن از جان خویش و نجات چهار نفر از خطر مرگ نمونه ای از ایثار و فداكاری ملت ایثارگر ایران اسلامی را به نمایش گذاشت.
وی افزود: تصمیم گرفتن در شرایط سخت و تلاش برای نجات انسانها بویژه شاگردانش اهمیت كار یك معلم فداكار را نشان داد و قطعا مردم عزیز ایران هم دارای همین ویژگی ممتاز كمك كردن به همنوغان هستند اما این ویژگی در برادر ما از زمان كودكی و نوجوانی مشهود بود بطوریكه در دوران نوجوانی علاقه زیادی برای كمك كردن به مردم را داشت.
وی ابراز امیدواری كرد با حمایتهای دولت و یاری مسئولان، همسر این معلم فداكار ادامه دهنده راهش باشد و بتواند با خدمت صادقانه و همتی بلند یاد و نام او را زنده و سربلند نگه دارد.
عبدالصمد گنگوزهی ادامه داد: برادرم با داشتن ویژگی و شاخصه مهم خدمت و ایثار شایسته تجلیل و دریافت نشان ایثار است زیرا همواره برای كمك به همنوعان خود عاشقانه پیشقدم بود و خدمت به بندگان خداوند را وظیفه ذاتی خود می دانست.
عبدالرئوف شهنوازی معلم فداكار دیگری كه همكار و همراه گنگوزهی در حادثه نجات دانش آموزان حضور داشت و زخمی شد، از لحظات سخت مقابله با توفان و گردباد شدید و تلاش شان برای نجات دانش آموزان به خبرنگار ایرنا گفت: در لحظه ای كه این اتفاق ناگوار افتاد ما بیرون از كلاس درس و در محوطه مدرسه بودیم كه حمید رضا متوجه دانش آموزان بازی گوش در كنار دیوار شد و هر دو نفرمان از دور فریاد زدیم؛ بچه ها از دیوار كناره گیری كنید اما آنها به تذكر ما اهمیت ندادند، با توجه به شدت گردباد و احتمال تخریب دیوار كه از قبل به واسطه بارندگی های زیاد نم كشیده بود مرحوم گنگوزهی خطر را احساس كرد و به سرعت با هم به سمت دانش آموزان دویدیم و بچه ها را از خطر ریزش دیوار نجان دادیم اما در یك لحظه دیوار فرو ریخت و مرحوم زیر آوار ماند و من نیز از ناحیه پا تا كمر گرفتار آوار شدم.
این معلم فداكار با اندوه فراوان كه بغض گلویش را گرفته بود ادامه داد: مرحوم گنگوزهی در لحظات پایانی عمر خود نیز جویای احوال من و دانش آموزان بود و گفت به شما كه آسیبی نرسیده است در صورتی كه خودش بیشتر از من آسیب دیده بود.
مجتبی شجاعی بخشدار مركزی شهرستان خاش كه در منزل پدر مرحوم گنگوزهی حضور یافته بود گفت: فداكاری این دو معلم فداكار و ایثارگر در تاریخ ماندگار شد زیرا اعتقاد و باور همه ما این است كه این عزیزان كاری جهادی انجام داده اند، خدمت در شرایط سخت مرز با كمترین امكانات و دوری از خانواده و در نهایت ایثارگری و فداكاری ویژگی و شاخصه مهم این مردان خدایی است.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان خاش هم با اشاره به اینكه مدرسه محل خدمت این معلم فداكار به نام خود وی ثبت شده است گفت: پیشنهاد داده ایم كه شهید گنگوزهی بعنوان شاخص فرهنگی كشور معرفی شود.
قاسم كوچكزایی افزود: عنایت ویژه رئیس جمهوری محترم، وزیر محترم آموزش و پرورش، استاندار و مسئولان استان و شهرستان نشان از حمایت این بزرگواران از خانواده معلم فداكار و زنده نگه داشتن یاد و نام او است.
وی تاكید كرد: بر حسب وظیفه و توان خود برای رفع مشكلات خانواده این شهید تلاش خواهیم كرد.
رئیس كمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر خاش نیز گفت: در نشست دیشب شورا و با تصمیم قاطع اعضای شورای اسلامی و همكاری شهرداری خاش یك میدان در این شهر به نام معلم فداكار و ایثارگر حمیدرضا گنگوزهی نامگذاری شد.
نادر میربلوچزهی اظهار داشت: اقدام ارزشمند معلم ایثارگر و همكار وی در جهت كمك به شاگردانشان ستودنی است لذا تجلیل از مقام شامخ شهدای راه تعلیم و تربیت باید در دستور كار مسئولان دستگاهها و اقشار مختلف جامعه باشد.
خاش در 185 كیلومتری جنوب زاهدان مركز سیستان و بلوچستان واقع شده است.
7310 / 6081/ 6075
۰ نفر