۲۰ فروردین ۱۳۹۵، ۱۲:۳۳
کد خبر: 82026326
T T
۰ نفر
توافق چین و «آ.سه.آن» جهت تقویت همكاری برای مبارزه با تروریسم

پكن - ایرنا - چین تاكید كرد كه با كشورهای عضو اتحادیه آسیای جنوب شرقی موسوم به «آ.سه.آن» برای تقویت و بهبود همكاریها در راستای مبارزه با تروریسم به توافق رسیده است.

به گزارش ایرنا، این سخنان روز جمعه توسط «مینگ جیانگ جو» مقام ارشد امنیتی چین در حاشیه اجلاس چین و «آ.سه.آن» كه هم اكنون در پكن در جریان است عنوان شد و او تاكید كرد كه مساله تروریسم و گسترش همكاریها در مبارزه با آن یكی از محورهای مورد توجه و تاكید شركت كنندگان بوده است.
او همچنین گفت كه طرفین توافق كرده اند مناسبات خود در دیگر زمینه ها بویژه در حوزه امنیتی را هم توسعه دهند.
او تاكید كرد: تروریسم امروز دغدغه همه كشورهاست و قرار است در نشست ها و گفت وگوهای امنیتی در اجلاس یاد شده، راه های بهبود همكاری ها و تاثیرپذیرتر كردن مقابله با تروریسم مورد بررسی قرار گیرد.
مقام چینی گفت كه چین و كشورهای عضو «آ.سه.آن» علاوه بر نزدیكی به لحاظ جغرافیایی، نسبت به بسیاری از چالش های امنیتی هم با یكدیگر وجه اشتراك دارند و به همین سبب طرفین در حال افزایش درك متقابل در امور امنیتی هستند.
«مینگ» همچنین یادآور شد: همانگونه كه پكن از كشورهای جنوب شرق آسیا در مبارزه با تروریسم حمایت می كند، پشتیبانی آنها از مبارزه چین با تروریسم نیز قابل تقدیر است.
«شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین دو سال قبل در كنفرانس اعتماد سازی آسیا گفت كه كشورهای این قاره باید به درك متقابل در مسائل امنیتی و مبارزه با تروریسم برسند و از یكدیگر حمایت كنند.
«گوا شینگ كان» وزیر امنیت عمومی چین نیز در سخنانی در این اجلاس از همكاری كشورش با اعضای «آ.سه.آن» در زمینه های مختلف از جمله حملات سایبری، امور امنیتی، جرائم فرامرزی و مقابله با قاچاق انسان خبر داد.
چین این هفته همچنین از كشورهای دیگر دنیا خواست تا چنانچه اطلاعاتی درباره افراد و گروههای تروریستی دارند در اختیارش قرار دهند تا اجلاس «گروه بیست» در شهریور ماه امسال در امنیت كامل در این كشور برگزار شود.
چین سال گذشته میلادی قانون مبارزه با تروریسم را به تصویب رساند و یكی از بخش های آن افزایش تبادلات اطلاعاتی و اطلاع رسانی در حوزه تروریسم میان پكن و كشورهای دیگر بود.
چین نگران است كه برخی از مهره های جنبش تركستان شرقی كه از دیدگاه پكن گروهی تروریستی است پس از آموزش در سوریه و افغانستان به كشور بازگشته و دست به فعالیت های تروریستی بزنند.
مالزی، میانمار، فیلیپین، سنگاپور، لائوس، كامبوج، ویتنام، تایلند، اندونزی و برونئی اعضای «آ.سه.آن» هستند كه بالغ بر 500 میلیون نفر جمعیت دارند.
هدف از تاسیس «آ.سه.آن» در ابتدا مقابله با گسترش كمونیست ها در ویتنام و شورش های داخلی در مرزهای خود این كشورها بود. اعضای این اتحادیه در سال 1976 پس از نشست جزیره بالی در اندونزی اقتصاد را محور اصلی همكاری های خود قرار دادند و سپس در سال های 1984 تا 1999 برونئی، ویتنام، لائوس، میانمار و كامبوج نیز به این اتحادیه پیوستند تا اهداف اقتصادی خود را به طور مشترك پیگیری كنند.
آساق**1597