۲۴ فروردین ۱۳۹۵، ۹:۳۶
کد خبر: 82031265
T T
۰ نفر
مسیردشوار كشتی ایران در ریو/آمریكا دستكم به دو طلای المپیك می اندیشد

تهران - ایرنا - آمریكایی ها كه همواره در كشتی آزاد از مدعیان هستند، برنامه ریزی گسترده ای برای درخشش در المپیك 2016 ریو انجام داده اند و دستكم دو طلای المپیك را هدف گرفتند. آنها در وزن های 74 و 97 كیلوگرم امید زیادی به درخشش نمایندگان خود دارد و آزادكاران ایران در این دو وزن كار سختی مقابل حریفان خواهند داشت.

«جردن باروز» و «كایل اسنایدر» از قهرمانان جهان و المپیك نمایندگان وزن های 74 و 97 كیلوگرم آمریكا در المپیك هستند. این دو در رقابت های انتخابی تیم های ملی كشتی آزاد و فرنگی آمریكا در شهر «لوا سیتی» برگزیده شدند.
این رقابت ها روزهای شنبه و یكشنبه گذشته برگزار شد، نفرات برتر با دو پیروزی از سه مسابقه مشخص شدند. در این دوره از رقابت ها همچنین نفرات شش گانه كشتی فرنگی، آزاد و زنان آمریكا مشخص شدند.
البته نمایندگان ایران در این دو وزن هنوز مشخص نشده است. در وزن 74 كیلوگرم «حسن یزدانی» دارنده مدال طلای جوانان جهان كه در سال 2015 و در نخستین تجربه جهانی در رده سنی بزرگسالان در وزن 70 كیلوگرم صاحب مدال نقره شد، باید به مصاف «مصطفی حسین خانی» برود كه بعد از حدود یك سال دوری از میادین كشتی دوباره به جمع مدعیان این وزن بازگشته است تا از بین این دو، یك نفر راهی ریو شود. یكی از این دو نفر قطعا حریف «باروز» آمریكایی است كه در سال های گذشته هیچ دوبندكاری در دنیا توان هماوردی با او را نداشته است.
در این وزن نام آورانی چون ختیك تسابالوف از روسیه، یوروجاو آنوربات از مغولستان، نارسینگ یاداو از هند و لیوان لوپز كوبایی نیز حضور دارند. این نام ها نشان می دهد كه كار نماینده ایران در المپیك تا چه حد سخت و دشوار است.
«جردن ارنست باروز» كه سه مدال طلای جهان و طلای المپیك لندن را در كارنامه دارد، در سال های گذشته به هیچ كشتی گیری در آمریكا و سایر كشورهای جهان اجازه خودنمایی نداده است و همواره در دنیا یكه تازی كرده است.
هیچ یك از آزادكاران ایران چون صادق گودرزی، عزت الله اكبری، علیرضا قاسمی و مرتضی رضایی قلعه تاكنون نتوانسته اند، این كشتی گیر سیه چرده و قدرتمند آمریكایی را شكست دهند.
هر چند «باروز» در رقابت های قهرمانی سال 2013 در بواپست مجارستان به دلیل مصدومیت از ناحیه مچ پا در مرحله نیمه نهایی، مبارزه را به «دنیس سارگوش» روس واگذار كرد تا در این سال ها، یك شكست به نام وی ثبت شود، اما او پس از قهرمانی در سال 2015 آمریكا و انتخاب به عنوان نفر نخست تیم ملی آمریكا در وزن 74 كیلوگرم، از هم اكنون سودای دومین مدال طلای المپیك را در ریو در سر می پروراند.
«كایل اسنایدر» دیگر آزاد كار وزن 97 كیلوگرم تیم ملی آمریكا نیز با قهرمانی در رقابت های سال 2015 جهان در آمریكا، جایگزین «جك وارنر»ی شد كه بعد از طلای المپیك لندن نتوانست در مسابقات مهمی خودنمایی كند.
در این وزن نیز تیم ملی كشتی آزاد ایران به دلیل مصدومیت های پیاپی «رضا یزدانی» و همچنین دوپینگ «محمدحسین محمدیان»، كار سختی را در المپیك پیش رو خواهد داشت.
یزدانی كه هفته گذشته در جویبار خود را برای حضور در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی برابر «امیر محمدی» آماده می كرد، از ناحیه مچ پا دچار مصدومیت شد و برای درمان باید به فیزیوتراپی بپردازد و حضور او در المپیك در ابهام قرار دارد.
یزدانی البته به گفته كارشناسان شاید نتواند خود را به المپیك برساند و امیر محمدی جوان تقریبا هیچ تجربه بین المللی در كارنامه ندارد، باید بزرگانی را رودرروی خود ببیند كه كلكسیونی از افتخارات را در كارنامه دارند.
در این وزن بزرگان دیگری چون حاجی مراد گاتسالوف دارنده دو مدال طلای المپیك و پنج طلای قهرمانی جهان از روسیه، آنزو بولتاكوف پدیده جوان كشتی روسیه، الیزبا اودیكادزه از گرجستان، ختاك گازیموف و والری آندریتسف دو كشتی گیر كهنه كار از آذربایجان و اوكراین نیز حضور دارند.
«ترول دلاگنف» در وزن 125 كیلوگرم كشتی آزاد و «اندرو بسیك» فرنگی كار وزن 75 كیلوگرم تیم ملی آمریكا كه هر دو مدال برنز پیكارهای جهانی را در كارنامه دارند، در رقابت های انتخابی آمریكا عنوان نخست را كسب كردند و از دیگر امیدهای آمریكا در ریو خواهند بود.
اسامی نفرات برتر كشتی آزاد آمریكا كه در وزن های 57، 74، 97 و 125 كیلوگرم سهمیه كسب كرده اند، به شرح زیر است:
57 كیلوگرم:
دانیل دنیس 2 - تونی راموس یك
دانیل دنیس 10- تونی راموس صفر
دانیل دنیس برنده دو مسابقه شد.
65 كیلوگرم:
آرون پیكو 4- فرانك مولینارو 2
فرانك مولینارو 4- آرون پیكو 3
فرانك مولینارو 4- آرون پیكو 3
فرانك مولینارو برنده دو مسابقه از سه مسابقه شد.
74 كیلوگرم:
جردن باروز 9- اندرو هاو 3
جردن باروز 10- انردو هاو صفر
جردن باروز برنده دو مسابقه شد.
86 كیلوگرم:
جی دن كاكس 8 - كایل داك یك
جی دن كاكس 5- كایل داك 3
كایل داك 4- جی دن كاكس 3
جی دن كاكس برنده دو مسابقه از سه مسابقه شد.
97 كیلوگرم:
جك وارنر 4 (برنده) - كایل اسنایدر 4
كایل اسنایدر 4- جك وارنر صفر
كایل اسنایدر 6- جك وارنر یك
كایل اسنایدر برنده دو مسابقه از سه مسابقه شد.
125 كیلوگرم:
ترول دلاگنف 3- زاچ ری یك
ترول دلاگنف 5- زاچ ری 3
ترول دلاگنف برنده دو مسابقه شد.
اسامی نفرات برتر در كشتی فرنگی كه تیم آمریكا در این رشته تا كنون در وزن های 75، 85، و 130 كیلوگرم سهمیه كسب كرده است به شرح زیر است:
59 كیلوگرم:
جسی تیلكه 10- الدار حافظ اف صفر
جسی تیلكه 9- الدار حافظ اف 3
جسی تیلكه برنده 2 مسابقه شد.
66 كیلوگرم:
پاتریك اسمیت 2- راواگان پركینز صفر
راواگان پركینز 2 برنده- پاتریك اسمیت 2
راواگان پركینز 9- پاتریك اسمیت 3
راواگان پركینز برنده دو مسابقه از سه مسابقه شد.
75 كیلوگرم:
اندی بسیك 6- گوردون اسفیلر 2
اندی بسیك 4- گوردون اسفیلر صفر
اندی بسیك برنده دو مسابقه شد.
85 كیلوگرم:
بن پرویزور 2- دك جاكوب كلارك صفر
بن پرویزور ضربه فنی- دك جاكوب كلارك
بن پرویزور برنده دو مسابقه شد.
98 كیلوگرم:
ویلیامز سیلور ضربه فنی – جوزف راو
جوزف راو 3- سیلور ویلیامز 2
جوزف راو 6- سیلور ویلیامز 5
جوزف راو برنده دو مسابقه از سه مسابقه شد.
130 كیلوگرم:
رابی اسمیت 4- آدام كان یك
رابی اسمیت 7- آدام كان 2
رابی اسمیت برنده دو مسابقه شد.
ورزشی**1067**1545
۰ نفر