۲۵ فروردین ۱۳۹۵، ۱۱:۰۸
کد خبر: 82032957
T T
۰ نفر
قالیباف: شهرداری درحوزه آسیب های اجتماعی كارشناسی تر از سایر دستگاه هاعمل كرده است

تهران- ایرنا- شهردار تهران گفت: در موضوع آسیب های اجتماعی شهرداری نسبت به سایر دستگاه ها بهتر، دقیق تر و كارشناسی تر عمل كرده هرچند ممكن است نواقص و عیوبی در كار مشاهده شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدباقر قالیباف روزچهارشنبه در نشست خبری با بیان اینكه در طول دو دهه به صورت مستقیم با موضوع آسیب های اجتماعی درگیر هستم خود را صاحب نظر در این موضوعات دانست و افزود: نسبت به حوزه آسیب های اجتماعی شناخت دقیقی دارم و خود را در آن صاحب نظر می دانم.
وی در پاسخ به این مسئله كه شهرداری تهران پس از گذشت چند ماه از آغاز طرح ارتقای كیفیت زندگی هنوز موفق به جلب نظر مثبت اعضای شورای اسلامی شهر تهران نشده گفت: افراد چه عضو شورای شهر و چه سایر شهروندان آزادند در خصوص مسائل اجتماعی اظهار نظر كنند اما معتقدم
شهرداری در این مورد دقیق تر و كارشناسی تر عمل كرده است.
قالیباف با بیان اینكه نمی توان برای موضوعات انسانی همچون پروژه های عمرانی زمان تعیین كرد افزود: قدمت مسئله محله هرندی به اندازه تاریخ دروازه غار است كه در مقاطعی شدت آن كمتر بوده و هر چند شهرداری در این حوزه ماموریت و وظیفه ای برعهده ندارد اما براساس رسالت اخلاقی خود به شهر به این موضوع ورود پیدا كرده است.
شهردار تهران با اشاره به اینكه معتادان در پایتخت تنها در محله های شوش، هرندی و سیروس محدود نیستند گفت: تاكنون تنها یك سوم از معتادان جمع آوری شده و دو سوم از آنان در سطح شهر حضور دارند بنابراین نمی توان ادعا كرد مشكل اعتیاد و آسیب های اجتماعی به صورت كامل حل شده اما باید به این نكته نیز توجه داشت كه وضعیت محله هرندی نسبت به شش ماه گذشته متفاوت است.
وی تصریح كرد: زمان آغاز اجرای طرح عده ای از كلمه جمع آوری معتادان استفاده می كردند كه با آن مخالفت كردم زیرا معتقدم باید از كلمه جذب انسان هایی كه به این روز انداخته ایم استفاده كرد.
شهردار تهران با تاكید بر اینكه پرداختن به مسائل اجتماعی و حل آن تمام شدنی نیست و این چرخه دائما در حال چرخش است تصریح كرد: معتادان حدود 9 ماه تا یك سال را در مراكز بهاران می گذرانند تا به توانمندی قابل قبولی برسند.
وی گفت: حدود 15 روز قبل تصمیم گرفتم كه شهرداری تهران دو كمپ جدید ترك اعتیاد احداث كند تا روال كمپ ها نیز اصلاح شده و در مسیر درست حركت كند.
قالیباف با اشاره به اینكه درصدی از افرادی كه اعتیاد خود را ترك كرده و پس از توانمندی به جامعه بازمی گردند مجددا به اعتیاد دچار می شوند افزود: نباید انتظار داشته باشیم كه تمامی افرادی كه پس از ترك اعتیاد خود و توانمندسازی وارد جامعه می شوند، سالم باقی بمانند.
وی با تاكید بر اینكه چرخه حل آسیب های اجتماعی نباید صرفا دولتی باشد گفت: مجموعه دولت و نهادهای عمومی غیردولتی مانند شهرداری با همكاری مردم و داوطلبان باید برای اصلاح مسیر همكاری كنند.

*عده ای علیه مراكز بهاران در محله ها سمپاشی كردند
شهردار تهران با بیان اینكه كسانی كه بویی از دین و اخلاق نبرده اند علیه مراكز بهاران در محله ها سمپاشی كرده اند تصریح كرد: این كار بی انصافی است.
قالیباف با ابراز رضایت از هماهنگی دستگاه ها و نهادهای مربوطه در حوزه آسیب های اجتماعی افزود: ممكن است برخی نهادها دیرتر از سایرین پای كار آمده باشند اما در نهایت هیچ یك از ارگان ها این چرخه را لنگ نگذاشته اند.
شهردار تهران در ادامه با اشاره به اینكه چرخه برندسازی، اقتصادی و كارآفرینی در جلسات صبح سه شنبه شهرداری با جدیت دنبال می شود خاطرنشان كرد: شهرداری تهران به دنبال اجرای تجربه موفق مجموعه های كوثر (مركز توانمندسازی زنان سرپرست خانوار) است و شخصا موضوع بهاران و زنان سرپرست خانوار را به عنوان یك شهروند تا پایان دنبال خواهم كرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینكه تجربه كار من در شهرداری نشان داده كه شاید كاری با تأخیر آغاز شود اما در صورت آغاز حتما سیستمی است گفت: صحبت های اخیر رهبر معظم انقلاب تكلیف بر دوش ما را سنگین تر كرده و پرداختن رسانه ها به مسائل و آسیب های اجتماعی بر تصمیمات ما اثرگذار است.
قالیباف با اشاره به اینكه سال 84 اعلام كردم رویكرد شهرداری تهران فرهنگی و اجتماعی است تصریح كرد: تاریخ زندگی من نشان می دهد پس از دوران دفاع مقدس مساله آسیب های اجتماعی را فراموش نكردم اما در گذشته مثل اكنون درخصوص ورود به این حوزه احساس تكلیف نداشتم.
وی با بیان اینكه شهرداری تهران حدود 9 سال است كه در زمینه آسیب های اجتماعی نقش ایفا می كند اما امروز این مسئولیت در سطح گسترده ای انجام می شود افزود: هیچ ساختمان جدیدی در شهرداری برای مراكز بهاران احداث نشده بلكه با كوچك كردن سایر مجموعه های شهرداری، ساختمان های مناسب را برای راه اندازی مراكز بهاران آماده كردیم كه البته در این راستا هیچ یك از مراكز اجتماعی، فرهنگی و خدماتی تعطیل نشدند.
قالیباف برآورد هزینه شهرداری تهران برای هر یك از افرادی كه در مراكز بهاران حضور دارند را روزانه 80 هزار ریال عنوان و خاطرنشان كرد: سعی كرده ایم كه این مراكز باحداقل هزینه و به گونه ای كه گذران زندگی در آن برای افراد سخت نباشد اداره شود و معتقدیم هزینه كردن در این زمینه عین ثواب است و از هر كاری مهمتر است.

*واگذاری بدون تشریفات قانونی فروشگاه های شهروند دروغ است
شهردار تهران درخصوص واگذاری بدون تشریفات قانونی فروشگاه های شهروند نیز گفت: این موضوع دروغ است و با وجود آنكه فروشگاه های شهروند زمانی ضرر داشتند اما امروز به جایی رسیده اند كه سرمایه گذار حاضر به تحویل گرفتن آنهاست.
وی خاطرنشان كرد: فروشگاه های شهروند از بودجه شهرداری استفاده نمی كنند و با درآمد خود اداره می شوند اما سال جاری در ردیف تبصره های بودجه به شهرداری اجازه ورود به حوزه سرمایه گذاری داده شده است.
قالیباف با اشاره به اینكه در دیدار خود از فروشگاه شهروند راه آهن مشاهده كردم سرانه خرید در این فروشگاه 310 هزار ریال است افزود: به همین دلیل شهرداری تصمیم گرفت از محل سود بالای فروشگاه های شهروند در سایر مناطق قیمت كالاها در فروشگاه های شهروند جنوب شهر را پایین آورد.
وی همچنین با بیان اینكه شهرآفتاب با اعتباری بیش از 10 هزار میلیارد ریال راه اندازی می شود تصریح كرد: برای تكمیل باقیمانده پروژه باید سرمایه گذار ورود پیدا كند.

*شهرداری مسئول راه اندازی كمپ ترك اعتیاد نیست
قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینكه شهرداری تهران مسئول راه اندازی كمپ ترك اعتیاد نیست گفت: شهرداری تنها به بخشی از كمپ هایی كه در نظارت بخش خصوصی هستند كمك مالی می كند.
وی خاطرنشان كرد: منكر حضور معتادان در برخی كوچه ها و محله ها نیستیم اما اگر بگوییم هیچ تغییری در محله هرندی صورت نگرفته است كم لطفی است.
شهردار تهران با تاكید بر ضرورت هماهنگی بیشتر بین 11 دستگاه هایی كه درگیر مسائل و آسیب های اجتماعی هستند افزود: رسالت اصلی هماهنگی در این زمینه برعهده وزارت كشور به عنوان یك سازمان مركزی است.
وی تصریح كرد: مبنای كار شهرداری در مراكز بهاران به این صورت است كه افراد حاضر در این مراكز حتی مصرف متادون هم نداشته و كاملا پاك و سالم باشند.

*مراجع مربوطه اخبار منتشر شده درخصوص كمپ شفق را تكذیب كرده اند
قالیباف با اشاره به انتشار اخباری در رسانه ها درخصوص كمپ شفق تأكید كرد: پیگیری هایی كه از مراجع در این رابطه داشته ام موضوع مذكور را تكذیب كرده اند.
وی درخصوص حاشیه های جمع آوری دستفروشان و شهربانان شهرداری نیز گفت: در این قضایا دو قشری كه واقعا محروم هستند به هر دلیلی روبروی هم قرار می گیرند، آیا كسی كه در شركت شهربان كار می كند زندگی و فرزند ندارد؟
شهردار تهران با اشاره به اینكه برخی دستفروشان به صورت باندی عمل می كنند تصریح كرد: زمانی كه در محله ای راه مردم بسته شده و امكان عبور و مرور سلب می شود مجبور به برخورد با موضوع هستیم اما منكر ضعف ها نیستیم و سعی در تقویت كردن آموزش ها داریم.
در ادامه این برنامه خبرنگاران از بوستان هرندی و بخش های مختلف مركز بهاران منطقه 12 دیدن و عكس و گزارش تهیه كردند.

تهرام/9353/7245/1831
۰ نفر