۵ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۸:۵۰
کد خبر: 82046882
T T
۰ نفر
از حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تا شبی با فیلمساز روس

تهران- ایرنا- چهارمین روز از جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در كاخ جشنواره و برگزاری شبی با الكساندر سوخوروف فیلمساز مطرح روس رقم خورد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا، برنامه های جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی چارسو روز شنبه (چهارم اردیبهشت) با برگزاری كارگاه آموزشی مجید اسلامی و مرور سینمای جهان آغاز شد.
وی در مورد روند فیلمسازی و فیلم های بعد از سال های 2000 سینما گفت: در این دهه به نظر می رسد سینما شكل جدیدی را تجربه می‌كند. وقتی به 15سال گذشته نگاه می‌كنیم، می بینیم فیلمسازان دیگر نتوانستند مثل گذشته فیلم‌های شاخص بسازند. 2 فیلم آخر «جیم جارموش» خیلی از مخاطبان را ناامید كرده است.
همزمان فیلم آبجی ساخته مرجان اشرافی زاده از مجموعه فیلم های ایرانی بازار فیلم در سالن اصلی به نمایش در آمد. سالن اصلی پردیس سینمایی چارسو با ظرفیت حدود 300 نفر هنگام نمایش این فیلم پر بود و عوامل از جمله پانته آ پناهی ها و معصومه قاسمی دو بازیگر اصلی فیلم به همراه كارگردان به تماشای این فیلم نشستند.
اما حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی كه در روزهای برگزاری جشنواره معمولا عصرها سری به كاخ جشنواره می زد دیروز (شنبه) ظهر و پیش از آغاز نمایش فیلم دختر ساخته رضا میركریمی وارد كاخ جشنواره شد و به همراه عوامل این فیلم به تماشای آن نشست كه در بخش بازار فیلم به نمایش در می آمد.
اما نمایش فیلم «نفس» ساخته نرگس آبیار هم در همین روز اشتیاق زیادی را برانگیخت. فیلم نفس كه در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر جایزه بهترین فیلم در بخش نگاه ملی را به دست آورده بود در جشنواره جهانی فیلم فجر نیز در بخش مسابقه بین الملل حاضر است و روز شنبه بعد از نمایش آن به همراه عوامل از جمله نرگس آبیار، پانته آ پناهی ها و شبنم مقدمی و مهران احمدی از بازیگران این فیلم جلسه پرسش و پاسخی با مخاطبان برگزار شد. ضمن اینكه مجید مجیدی، سیروس الوند، محمد حیدری دبیر جشنواره ملی فیلم فجر، آیت‌الله محقق داماد از حاضران در سالن نمایش فیلم سینمایی نفس بودند.
در این نشست كه مطابق روال جشنواره جهانی فیلم فجر ایستاده برگزار شد مهران احمدی بعد از دومین همكاری با آبیار گفت: خانم آبیار در این فیلم به پختگی خاصی رسیده، به نظرم این نشان دهنده تجربه ایشان است. در این فیلم ما همه در خدمت ایده و فكر اولیه ایشان بودیم. با اینكه فیلم از نگاه كودك روایت می‌شود و فضایی فانتزی دارد، برای واقع‌گرایی هم تلاش می‌كند.
اما نشست های دارالفنون روز شنبه را پوران درخشنده در فضای باز طبقه هفتم چارسو ادامه داد و خطاب به جوانان علاقمند حاضر در این كلاس گفت: موضوع فیلم های اجتماعی معمولا از دل جامعه بیرون می زنند؛ آدم ها با یكسری مسائل رو به رو هستند كه گاهی نیاز به بازنگری دارند و برخی موضوعات كه می پنداریم نمی توانیم آن را بازگو كنیم.
شاید مهم ترین مهمان جشنواره جهانی فیلم فجر در روز چهارم علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود كه حوالی ساعت 17 به كاخ جشنواره رسید. ابتدا از بخش های مختلف و بازار فیلم بازدید كرد و كمی بعد در جمع خبرنگاران برای پاسخ به پرسش های آنان حاضر شد.
احتمالا حضور وزیر ارشاد در كاخ جشنواره باعث شد همه اعضای هیات داوران از جمله آیت الله سید مصطفی محقق داماد نیز در كاخ حاضر شوند. هر چند حجه الاسلام سیدمحمود دعایی مدیر مسئول موسسه اطلاعات و علیرضا تابش مدیر عامل بنیاد فارابی نیز به كاخ جشنواره آمدند.
در ادامه این روز مراسم شبی با «الكساندر سوخوروف» كارگردان مطرح روس در موزه ملی همزمان با نمایش فیلم برگزار شد و بعضی از خبرنگاران همراه با شماری از مسئولان جشنواره كاخ را به مقصد موزه ملی ترك كردند و به تماشای مستندی از ساخته های سوخوروف در مورد موزه لوور فرانسه ساختند. بعد از نمایش این فیلم كه به اهمیت جشنواره جهانی فیلم فجر و سفارت فرانسه در تهران برگزار شده بود، رضا كیانیان رئیس كاخ جشنواره فیلم فجر گفت: این فیلم چون درباره موزه لوور بود جشنواره جهانی فیلم فجر تصمیم گرفت این مستند را با همكاری سفارت فرانسه و موزه ملی ایران در محل موزه ملی نمایش دهد.
اما استقبال از فیلم های خارجی روز شنبه افزایش یافت و فیلم «شازده كوچولو» ساخته مارك آزبورن فرانسوی ساعت 22 در سالن 2 كاخ جشنواره روی پرده رفت و سالن مملو از جمعیت بود. به دلیل ازدحام، این فیلم همزمان در دو سالن 2 و 3 اكران شد. ضمن اینكه نمایش دیگر فیلم های خارجی از جمله «مادر من» به كارگردانی نانی مورتی و «جنون» از امین آلپر هم در سومین روز از سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر با استقبال همراه بود.
بابك كریمی، پژمان بازغی، مستانه مهاجر، مجید مظفری، محسن قاضی مرادی، مهوش وقاری، محمد احمدی فیلمبردار و كارگردان و از دیگر هنرمندان و نامدارانی بودند كه روز شنبه در كاخ جشنواره حاضر شدند. شماری از مسئولان سازمان میراث فرهنگی از جمله سیدمحمد بهشتی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و از مدیران پیشین سینمایی كشور و احمد محیط طباطبایی مشاور او نیز در مراسم شبی با سوخوروف در موزه ملی حاضر بودند.
دومین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر از اول تا ششم اردیبهشت در پردیس سینمایی چارسو در دو بخش رقابتی و چهار بخش غیررقابتی برگزار می شود.
بخش رقابتی یا همان مسابقه آن به نام «سینمای سعادت» (مسابقه بین الملل) با 12 فیلم خارجی و 3 فیلم ایرانی و بخش «پانوراما» (كشورهای آسیایی و جلوه گاه شرق) با 12 فیلم خارجی و 3 فیلم ایرانی میزبان علاقمندان است. در مجموع 21 فیلم خارجی و 5 فیلم ایرانی در این بخش ها به نمایش در می آید.
در فضای غیررقابتی جشنواره نیز چهار بخش تدارك دیده شده كه از جمله آن «جام جهان نما» با 10 فیلم خارجی، «نمایش های ویژه مستند»، «مرورها و بزرگداشت ها» با شش فیلم از سینمای فرانسه و «دارالفنون» كه برنامه های دانشجویی، كلاسی های درس اساتید، كارگاه آموزشی و هم اندیشی است.
اصغر فرهادی، مجید برزگر، فرزاد موتمن، مهران كاشی و محمود كلاری از جمله اساتید بخش دارالفنون هستند؛ همزمان با این فیلم ها بازار فیلم نیز در پردیس چارسو با حضور شركت های فیلمسازی و پخش كننده های ایرانی و خارجی برقرار است.
فراهنگ**9157 **‌1569
۰ نفر