۶ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۴:۳۸
کد خبر: 82048964
T T
۰ نفر

توافق صلح در سودان جنوبی باز هم به تعویق افتاد

۶ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۴:۳۸
کد خبر: 82048964
توافق صلح در سودان جنوبی باز هم به تعویق افتاد

تهران - ایرنا - شورشیان سودان جنوبی اعلام كردند كه بازگشت ریك ماچار سركرده این گروه به جوبا (پایتخت) امروز (دوشنبه) انجام نخواهد شد و بدین ترتیب اجرای یك بند از توافق صلح با دولت سودان جنوبی برای چندمین روز متوالی به تاخیر خواهد افتاد.

ویلیام ازكیل سخنگوی شورشیان سودان جنوبی در گفت وگو با خبرگزاری فرانسه، لغو پروازها را عامل تاخیر در بازگشت ماچار و نیروهای امنیتی همراه وی به جوبا دانست.
وی ابراز امیدواری كرد كه ماچار بتواند روز سه شنبه راهی پایتخت شود.
سخنگوی شورشیان سودان جنوبی گفت: امیدواریم كه رئیس ستاد و نیروهای امنیتی ماچار بتوانند امروز عازم جوبا شوند.
تعویق مكرر بازگشت ماچار كه یكی از بندهای توافق صلح سال 2015میلادی در سودان جنوبی است، حامیان بین المللی آن را به ستوه آورده است. آمریكا هر دو طرف درگیری در این كشور آشوب زده را عامل تاخیر در این اقدام و حركت به سوی خاتمه جنگ دو ساله این كشور معرفی می كند.
وزارت خارجه آمریكا یكشنبه شب در بیانیه ای اعلام كرد: به رغم تلاش همسایگان سودان جنوبی، گروه تروئیكا (آمریكا، انگلیس و نروژ)، سازمان ملل، چین، اتحادیه آفریقا، اتحادیه اروپا و از همه مهم تر مقام های حامی صلح در سودان جنوبی، باز هم رهبران دو طرف درگیری مانع اجرای توافق صلح می شوند.
سفارت انگلیس در جوبا نیز با صدور بیانیه ای بازگشت ماچار به پایتخت را گامی
حیاتی برای ایجاد دولت وحدت در سودان جنوبی برشمرد.
ماچار كه در دسامبر 2013 و همزمان با آغاز جنگ داخلی سودان جنوبی پایتخت را ترك كرد، قرار است برای تشكیل دولت وحدت با سالوا كی یر رئیس جمهوری این كشور همكاری كند و بار دیگر عهده دار معاونت وی شود. ماچار پیش از آغاز خشونت ها از این سمت خلع شده بود.
وی اكنون در پایگاه شورشیان نزدیك مرز اتیوپی مستقر و ناگزیر است به منظور پرواز به جوبا راهی شهر گامبلا در اتیوپی شود.
طی دو سال گذشته دهها هزار نفر در جنگ داخلی سودان جنوبی میان حامیان ماچار و كی یر كشته شده و بیش از دو میلیون نفر آواره شده اند. این درگیری ها شعله ور شدن دوباره تنش های قومی و نقض فاحش حقوق بشر را در سودان جنوبی به همراه داشت.
خاورم**9156**7074**1144
۰ نفر