۷ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۳:۰۵
کد خبر: 82050227
T T
۰ نفر
چاوش اوغلو: تركيه آتشبارهاي جديد از آمريكا براي استقرار در مرز سوريه درخواست كرد

آنكارا – ايرنا – مولود چاوش اوغلو وزير خارجه تركيه درخصوص تقويت نيروهاي كشورش در مرز سوريه، گفته است از آمريكا آتشبارهاي پيشرفته اي براي استقرار در مرز سوريه درخواست شده كه در يك ماه آينده تحويل خواهد شد.

به گزارش ايرنا، وي كه در ادامه سفر خود به كشورهاي عرب حوزه خليج فارس، از عربستان وارد امارات متحده عربي شده است، اين مطلب را در گفت وگو با خبرنگار شبكه خبرترك عنوان كرد.
چاوش اوغلو با تاكيد بر اينكه آنكارا و واشنگتن درخصوص تامين آتشبارهاي موشكي پيشرفته به تركيه به توافق رسيده اند، تصريح كرد: هدف اصلي تركيه پاكسازي بخش 98 كيلومتري مرز تركيه با سوريه از عناصر داعش مي باشد.
شهر مرزي كليس تركيه از دي ماه گذشته تاكنون به دفعات مورد حملات خمپاره و موشك كاتيوشا از مناطق تحت كنترل داعش در خاك سوريه قرار گرفته و تاكنون 17 نفر از شهروندان ترك كشته و دهها نفر نيز زخمي شده اند. اين تحول موجب بروز ناامني جدي در كليس شده و با اعتراضات گسترده مردم و احزاب مخالف تركيه روبرو شده است.
وزير خارجه تركيه گفته است كه آنكارا در نظر دارد منطقه 98 كيلومتري منبيج در سوريه را كه به عمق 30 كيلومتر از خاك اين كشور قرار دارد، از داعش پاكسازي كند و در اين صورت عملا منطقه امن مورد درخواست تركيه نيز آماده خواهد شد.
منطقه منبيج در عمق 30 كيلومتري مرز تركيه بين جرابلس و اعزاز قرار دارد. تركيه مي خواهد با باصطلاح پاكسازي اين مناطق از عناصر داعش، آنجا تحت كنترل معارضان سوري مورد حمايت خود قرار گيرد.
چاوش اوغلو با تاكيد بر اينكه معارضان سوري در نبرد با داعش بايد از طريق هوا و زمين مورد حمايت قرار گيرند، گفته است: برد توپخانه تركيه نزديك به 40 كيلومتر است. اين درحالي است كه برد موشك هاي HIMARS آمريكا 90 كيلومتر مي باشد.
او با تاكيد بر اينكه آنكارا در خصوص مسدود سازي منطقه منبيچ براي داعش با آمريكا به توافق رسيده، ياد آور شد آنگلا مركل صدر اعظم آلمان در سفر روز يكشنبه خود به شهر مرزي غازي آنتپ تركيه در خصوص ايجاد منطقه امن در خاك سوريه با تركيه اعلام همفكري كرد و باراك اوباما نيز اخير گفته است مخالفتي با ايجاد منطقه امن در سوريه ندارد.
بنا بر اعلام كارشناسان سياسي منطقه، تركيه، آمريكا، عربستان، قطر و رژيم صهيونيستي از ايجاد كنندگان، حاميان و تجهيزكنندگان گروهك تروريستي داعش در منطقه هستند.
خاورم/2011**1275