۹ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۹:۳۰
کد خبر: 82052962
T T
۰ نفر
فراز و نشيب هاي انتخابات در لرستان به مقصد نهايي رسيد

خرم آباد - ايرنا - در حالي كه در دو ماه اخير غالب فضاي لرستان انتخابات و حواشي آن بود ، بالاخره ساعت هشت امروز آخرين هفته تبليغاتي نيز در اين استان به پايان رسيد و فردا جمعه 10 ارديبهشت قصه انتخابات بسته خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، حماسه و شور سياسي حدود يك سال گذشته در لرستان به اوج رسيده بود و مباحث انتحاباتي از جمع هاي خصوصي آرام آرام به محافل عمومي رسيد.
ركن اصلي انتخابات در كشور مردم هستند اما بدون شك در لرستان مردم هميشه قوي تر، مستحكم تر و با نشاط تر در انتخابات ها شركت كرده اند كه نمونه بارز آن ، متوسط مشاركت بالاتر مردم استان نسبت به متوسط كشوري در انتخابات هفتم اسفند 94 است.
به رغم مشكلات اقتصادي، مردم لرستان همواره حضور سربلندي در حماسه هاي سياسي از جمله انتخابات داشته اند كه اين امر موجب فراغ خاطر مسئولان و دولتمردان نظام جمهوري اسلامي در رابطه با اين استان شده است.
در دور نخست انتخابات مجلس دهم در هفتم اسفند سال گذشته 64درصد مردم اين استان در اين ميدان بزرگ سرنوشت ساز حضور داشتند و بدون شك اين حماسه دهم ارديبهشت ماه نيز تكرار خواهد شد.
اين دور از انتخابات در لرستان يكي از به يادماندني ترين انتخابات بوده چرا كه با حضور بالاي داوطلبان، تعدد احزاب، تاييد سليقه هاي مختلف سياسي و از همه مهم تر حضور ايلات و طوايف مختلف استان به عنوان برگ زرين ديگري در تاريخ سياسي مردم لر رقم خورد.
و اما تب و تاب انتخاباتي با ورود به مرحله دوم در برخي از حوزه هاي انتخاباتي بالا گرفت، اما اين بار با توجه به كاهش تعداد داوطلبان و افزايش شناخت نسبي مردم از نامزدها، شعور و شناخت سياسي به طور محسوس تري با شور انتخاباتي همراه شد.
تبليغات نامزدها و طرفداران آنها در يك هفته گذشته، بسيار قانونمند، سالم و تا حدودي به دور از تخريب هاي گاه و بي گاه گذشته بود، تبليغاتي كه از قالب پوسترهاي خياباني بيرون آمد و جاي خود را به همايش ها، نشست ها و فضاي مجازي داد.
در مدت قانوني تبليغات دور دورم انتخابات مجلس دهم، لرستان به ويژه شهر خرم آباد شاهد حضور ميهمانان با گرايش هاي مختلفي بود.
ميهمانان و سخنران هايي كه حضور آنان، جو انتخابات را تغيير داد و شور حضور را در مقاطع خاص از فضاهاي مجازي به خيابان هاي كشاند.
حضور جنجالي صادق زيبا كلام در خرم آباد همچون ساير سخنراني هاي وي، آغاز يك هفته سياسي در خرم آباد بود، فائزه هاشمي و صادق خرازي نيز ديگر ميهمانان تبليغاتي در مركز استان بودند كه حضور تمامي آنها با حواشي مختلفي همراه بود.
با گذشت تمامي اين فراز و نشيب ها، امروز پنجشنبه انتخابات مجلس دهم در آستانه برگزاري قرار گرفته و سكانس آخر آن 10 ارديبهشت كليد خواهد خورد.
فردا روز نشست و برخاست ها، پيام رساني ها، تب و تاب مباحثه و مجادله، پرس و جوهاي سياسي و حزبي، خواندن روزانه صدها پيام مرتبط در فضاهاي مجازي و گمانه زني ها به پايان مي رسد.
انتخابات دور دوم مجلس شوراي اسلامي در لرستان در 769 شعبه و صندوق اخذ راي و سه حوزه انتخابيه خرم آباد و دوره چگني با 343شعبه ،بروجرد با 238 شعبه و دورود و ازنا با 188 شعبه برگزار مي شود.
واجدين شرايط راي دادن در استان طي مرحله دوم 898 هزار 225 نفر است كه از اين مجموع 433 هزار و 658 نفر درحوزه انتخابيه خرم آباد ودوره چگني ،277 هزار و 743 نفر در حوزه انتخابيه بروجرد ،و 186 هزار و 824 نفر در حوزه انتخابيه دورود و ازنا ساكن هستند .
از مجموع هفت حوزه انتخابيه اين استان، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي حوزه هاي انتخابيه اليگودرز ،سلسله و دلفان، كوهدشت و رومشكان و پلدختر در هفتم اسفند سال گذشته انتخاب و در سه حوزه ديگر لرستان رقابت بين 10نامزد به دور دوم كشيده شده است.
ميانگين مشاركت مردم استان در دور اول انتخابات دهم مجلس شوراي اسلامي 64 درصد بوده است.
اين استان داراي 9 كرسي نمايندگي مجلس شوراي اسلامي، هفت حوزه انتخابيه و 11 شهرستان است كه در اين دوره پنج كرسي تعيين تكليف مي شوند.
7269/6060
۰ نفر