۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۲:۵۲
کد خبر: 82059857
T T
۰ نفر
پهلوانان ایرانی پیشروان دیپلماسی فرهنگی

تهران - خانم گئون هی پارك رئیس جمهوری كره جنوبی عصر دوشنبه 13 اردیبهشت با روسری سفید ایرانی وارد سالن همایش های اصلی برج میلاد-محل برگزاری جشن یكدلی كره و ایران- شد و خطاب به تماشاگران ایرانی حاضر در سالن، سخنان خود را با «سلام» به زبان فارسی آغاز كرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا،‌خانم پارك در سخنرانی كوتاه خود به نكات جالبی پیرامون آشنایی فرهنگی دو كشور اشاره كرد. گزیده ای از سخنان ایشان خطاب به حاضران در سالن عبارت بود از:
« من شنیده ام كه در ایران در حدود 2 میلیون ورزشكار علاقه مند به تكواندو حضور دارند و پیشتر سریال هایی چون «جومونگ» و «جواهری در قصر» مورد استقبال بی نظیر بینندگان ایرانی واقع شده است... با مراجعه به افسانه های تاریخی به داستان شاهزادۀ ایرانی برمی خوریم كه با یك شاهدخت كره ای در دوران شیلا[57 پیش از میلاد-935 میلادی] ازدواج كرده است. این داستان نیز می تواند دستمایۀ ساخت یك سریال تاریخی زیبا باشد... ما می توانیم در رابطه با اعتماد عمیق میان دو كشور محتواهای فرهنگی باارزشی تولید كنیم كه این امر مستلزم این است كه شاهد علاقۀ بیشتر شما به فرهنگ كره باشیم. دولت ما از هیچ تلاشی برای شكل گیری رویدادهایی این چنین فروگذار نخواهد كرد.»
برنامه های «جشن یكدلی كره-ایران» كه به همت بخش فرهنگی سفارت كرۀ جنوبی در ایران برگزار شد عبارت بودند از: اجرای مشترك قطعۀ «ابن سینا» (ساختۀ استاد فرهاد فخرالدینی) و قطعۀ «آریرانگ» توسط اركستر ملی ایران و اركستر سازهای ملی كره؛ اجرای گزیده ای از آئین زورخانه ای ایران توسط اعضای تیم فدراسیون ورزش های زورخانه ای و پهلوانی ایران؛ و اجرای تكواندوی نمایشی توسط تكواندوكاران ایرانی و كره ای.
خانم پارك پس از اینكه مورد استقبال شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهوری ایران در امور زنان و خانواده و علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت در میان تشویق حضار وارد سالن شد. سپس، قطعات «ابن سینا» و «آریرانگ» توسط 23 نفر از نوازندگان اركستر ملی و 6 نفر از نوازندگان سازهای سنتی كره و به رهبری آقای سانگ جین كیم از كره در سالن حافظ طنین انداز شد.
پس از آن نوبت هنرنمایی ورزشكاران زورخانه ای ایران بود. در طول ده دقیقه اجرای آئین زورخانه ای حضار در سالن با شور و شوق فراوان با آنها همراهی و فضای بی نظیری در سالن خلق كردند.
در پایان نیز ورزشكاران تكواندو به اجرای فنون رزمی مختلف پرداختند.
در انتهای برنامه رئیس جمهوری پارك با حضور برروی صحنه ضمن تشكر از ورزشكاران و هنرمندان این برنامه، بر تداوم و افزایش تعاملات فرهنگی دو كشور تاكید كرد.
پس از پایان برنامه نیز وی با همراهی معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بازدید از نمایشگاه فرهنگ كره كه در گالری غربی برج میلاد دایر است پرداختند. در این نمایشگاه پوشاك سنتی كره، طب سنتی كره، و غذاهای كره ای به نمایش گذاشته شده است و در روزهای آینده نیز پذیرای بازدیدكنندگان خواهد بود.
برگزاری این برنامه در برج میلاد تهران، ضمن نمایش امنیت و فضای واقعی جامعۀ ایران می تواند گامی بزرگ در جهت افزایش شناخت كره ای ها از ایران باشد. امری كه در نهایت موجب افزایش سرمایه گذاری شركت های كره ای و همچنین ورود بیشتر گردشگران این كشور به ایران خواهد بود و علاوه بر تفاهم نامه های مختلفی كه میان دو كشور به امضا رسید می تواند گامی دیگر در جهت رونق اقتصادی دوران پسابرجام باشد؛ فرصتی كه با برنامه ریزی دقیق می توان از آن بهره مناسب برد.
به گزارش ایرنا، «پارك گئون هی» رئیس جمهوری كره جنوبی عصر یكشنبه وارد تهران شد. وی نخستین رئیس جمهوری كره جنوبی است كه از ایران دیدار می كند و هیاتی متشكل از 236 نفر از مسئولان و رئیسان بزرگترین شركت های كره ای و صاحبان صنایع بزرگ این كشور، وی را در این سفر سه روزه همراهی می كنند.
پژوهشم **1569
۰ نفر