۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۱:۳۷
کد خبر: 82065470
T T
۰ نفر

42 درصد ظرفیت سدهای كرمان خالی است

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۱:۳۷
کد خبر: 82065470
42 درصد ظرفیت سدهای كرمان خالی است

كرمان - ایرنا - معاون بهره برداری و حفاظت از منابع آب شركت آب منطقه ای كرمان گفت: با وجود بارندگی ها، هنوز 42 درصد ظرفیت سدهای استان كرمان خالی است و به غیر از سد نساء بم بقیه سدها وضعیت مطلوبی ندارند.

علی عرب پور روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سدهای جیرفت، تنگوئیه سیرجان و سد بافت سدهای در حال بهره برداری استان كرمان هستند و مجموع ظرفیت این سدها 582 میلیون متر مكعب است.
وی بیان كرد: در زمان حاضر سد جیرفت با ظرفیت 336 میلیون متر مكعب به میزان 126.8 میلیون متر مكعب و سد تنگوئیه سیرجان با ظرفیت 38.4 میلیون متر مكعب به میزان 8.53 میلیون متر مكعب آب را در خود جا داده اند.
وی گفت: سد بافت نیز با 40 میلیون متر مكعب ظرفیت، 35 میلیون متر مكعب و سد نساء بم با 168 میلیون متر مكعب ظرفیت، 167.65 میلیون متر مكعب آب را ذخیره كرده اند.
عرب پور افزود: امسال حجم آبگیری سد جیرفت به 76 میلیون و 981 هزار متر مكعب رسید كه این رقم سال گذشته 53 میلیون و 935 هزار متر مكعب بود و حجم آبگیری سد تنگوئیه سیرجان نیز به چهار میلیون و 727 هزار متر مكعب رسید كه سال گذشته این سد سه میلیون و 73 هزار متر مكعب آبگیری شده بود.
معاون بهره برداری و حفاظت از منابع آب شركت آب منطقه ای كرمان اظهار كرد: حجم آبگیری امسال سد بافت به 9 میلیون و 17 هزار متر مكعب رسید كه این رقم سال گذشته چهار میلیون و هفت هزار متر مكعب بود.
عرب پور گفت: حجم آبگیری سد نساء بم نیز در سالجاری به 115 میلیون و 17 هزار متر مكعب رسید كه سال گذشته 39 میلیون و 71 هزار متر مكعب آبگیری شد.
وی تصریح كرد: حجم آبگیری چهار سد استان كرمان در سال جاری 206 میلیون و پنج هزار مترمكعب می باشد كه این رقم در مدت مشابه سال گذشته 101 میلیون و 42 هزار متر مكعب بود.
وی علت عمده خالی بودن بخشی از گنجایش سدهای استان به جز سد نساء بم را تداوم خشكسالی، كاهش بارندگی و همچنین احداث بندهای آبخیزداری در بالادست سدها بیان كرد و گفت: میانگین ذخیره آب چهار سد استان كرمان 58 درصد پر است.
معاون بهره برداری و حفاظت از منابع آب شركت آب منطقه ای كرمان افزود: از سد نساء بم در زمان حاضر فقط برای مصرف كشاورزی استفاده می شود و هنوز خط انتقال آب و تصفیه خانه این سد به دلیل كمبود اعتبارات آماده نشده در نتیجه از آب این سد برای شرب و صنعت استفاده نمی شود.
وی تصریح كرد: به علت استفاده نكردن از سهمیه آب شرب و صنعت سد نساء در سال های گذشته امسال شاهد سرریز شدن آب این سد بودیم و در حال حاضر حجم سد صد درصد پر است.
عرب پور گفت: اكنون حجم دریاچه پشت سدهای استان كرمان 338 میلیون متر مكعب است كه نسبت به مدت مشابه سال قبل 58 میلیون متر مكعب افزایش داشته است.
وی افزود: 338 میلیون متر مكعب آبی كه پشت سدهای كرمان جمع شده با احتساب سد نساء بم است و میزان آبی كه در سدهای استان كرمان جمع شده نشان از وضعیت نامطلوب این استان از لحاظ منابع آبی دارد.
عرب پور اظهار كرد: بارندگی سال های گذشته در استان كرمان 140 میلیمتر بوده كه به علت خشكسالی های اخیر این میزان بارندگی به 129 میلیمتر كاهش پیدا كرده است.
معاون بهره برداری و حفاظت از منابع آب شركت آب منطقه ای كرمان گفت: از ابتدای سال آبی كه از مهر ماه 94 شروع شده تا این لحظه میانگین بارندگی در كرمان 108 میلیمتر بوده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل 7.2 درصد كاهش داشته و 3.6 درصد هم نسبت به میانگین بلند مدت كاهش داشته است.
وی با اشاره به اینكه هنوز نسبت به سال های قبل از لحاظ بارندگی عقب هستیم افزود: متوسط بارندگی در جهان 750 میلیمتر، در ایران 250 میلیمتر معادل یك سوم بارندگی در جهان و در استان كرمان متوسط بارندگی 129 میلیمتر می باشد.
وی بیان كرد: در كرمان حدود نصف میانگین كشوری بارندگی داریم و در مقایسه با بارندگی های كل دنیا حدود 17 درصد میانگین بارندگی های جهان را داریم.
عرب پور گفت: سفره های آب زیر زمینی كرمان سالیانه 900 میلیون متر مكعب كسری مخزن دارند و بیش از ظرفیت سفره ها آب برداشت می شود.
معاون بهره برداری و حفاظت از منابع آب شركت آب منطقه ای كرمان افزود: شركت آب منطقه ای كرمان عملیات اجرایی 2 سد قدرونی در شهرستان راور و سد شهیدان امیرتیموری در شهرستان رابر را شروع كرده است.
وی گفت: سد شهیدان امیر تیموری شهرستان رابر برای تامین آب شرب شهر كرمان در نظر گرفته شده كه انتقال آب این سد از طریق تونلی كه در حال حفاری است صورت می گیرد.
براساس اعلام مسئولان وزارت نیرو در سالجاری كرمان از جمله پنج استانی در كشور است كه با بحران آب مواجه است و این در حالی است كه حدود 95 درصد آب استحصالی در استان كرمان در بخش كشاورزی، چهار درصد در بخش آشامیدنی و یك درصد در بخش صنعت مصرف می شود.
طرح همیاران آب برای مدیریت مصرف در این بخش همراه با انتقال آب به استان نیز از دو سال قبل در كرمان اجرا شده است.
7429/3028/1042
۰ نفر