۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۱:۰۸
کد خبر: 82069973
T T
۰ نفر
رئیس جمهوری: نمایندگان از تصمیمات شتابزده بپرهیزند

كرمان - ایرنا - رئیس جمهوری با تاكید بر پرهیز نمایندگان مجلس نهم از انجام كار شتابزده در روزهای پایانی گفت: هیچ كاری با عجله لزومی ندارد، مثلا بخواهیم قانون پنج ساله را عرض چند روز درستش كنیم، اصلا نمی شود.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در نشست شورای اداری استان كرمان به آغاز بكار مجلس دهم طی روزهای آینده اشاره كرد و خطاب به نمایندگان مجلس فعلی گفت: خواهش می كنم روزهای آخر دوره، كار شتابزده و سریع انجام ندهند.
روحانی افزود: مجلس بعدی هم همان مجلس است و كار همان را دنبال می كند، اینها متصل به یكدیگر هستند، مجلس دهم ادامه كار مجلس نهم و مجلس نهم ادامه كار مجلس هشتم است و نعوذباالله كه انقلاب نشده و چیز جدیدی كه پیش نیامده است.
رئیس جمهوری گفت: حكومت كه همان حكومت است و برنامه و راه هم كه همان است حالا یك عده نماینده می بینند كه روزهای آخر است می خواهند اصل «هشتاد و پنجی» كنند آن هم قانون اساسی و قوانین مهم مسائل بانكی و پولی؛ مگر اینها می شود اصل 85، مگر آزمایش است؟
روحانی تصریح كرد: اجرای آزمایشی برای زمانی است كه كاری تاكنون نكرده ایم، اینكه 50 -60 سال است انجام می دهیم و 100 بار قوانین را تغییر دادیم، مستحكم كردیم، آزمایشی اصلا معنا ندارد و خلاف قانون اساسی است.
وی با بیان اینكه اصل 85 برای ضرورت هاست، گفت: هیچ كاری با عجله نه لزومی دارد و مثلا بخواهیم قانون پنج ساله را عرض چند روز درستش كنیم، اصلا نمی شود؛ قانون با فوت كردن درست نمی شود و دوره و زمان می خواهد، مثل این است كه دانش آموز به یك باره دانشگاه برود و بگوییم دبیرستان نیازی نیست كه امكان پذیر و شدنی نیست.

** انتخابات اخیر نشانه توسعه سیاسی است
رئیس جمهوری با یادآوری اینكه انتخابات اخیر كشور در فضایی آرام برگزار شد، اظهار داشت: مردم در تهران و شهرهای بزرگ به لیست اعتماد می كردند اما این دفعه بیش از همیشه اعتماد كردند كه نشانه توسعه سیاسی است.
روحانی ادامه داد: مردمی كه وقتی عده ای از مسئولان و فرهیختگان را ببینند كه از یك لیست حمایت می كنند، می گویند ما به اینها اعتماد داریم همان شیوه ای است كه با مرجع تقلید كار می كردیم و مردم كه نمی دانستند در قم 10 نفر از علمای بزرگ و فرهیخته هستند، به یك عده فضلا و مدرسان عالی اعتماد می كردند.
رئیس جمهوری گفت: در مجلس خبرگان به نوعی چنین چیزی بود و خبره ها بودند كه مراجع از طریق آنها به مردم معرفی می شدند.
وی ابراز امیدواری كرد كه با مجلس آینده بتوانیم در برنامه ریزی كشور شریك تر شویم و نزدیك تر، همدل تر و هم صدا تر باشیم.
رئیس جمهوری اظهار داشت: وقتی مجلس و دولت در كنار یكدیگر هستند و یكجور فكر می كنند به حل مشكلات مردم بسیار كمك می كند و راحت تر می توان كار را پیش برد.

**شرایط به مراتب بهتر می شود
رئیس جمهوری تاكید كرد: شش ماه پیش شرایط ما به مراتب از شش ماه قبل از آن بهتر بوده و روز به روز شرایط بهتری پیش پای ما است.
وی اضافه كرد: شرایطی كه امروز خیلی از موسسات تحقیقی غربی دنیا ایران را یك محیط مساعد برای سرمایه گذاری می دانند موسساتی تحقیقاتی كه می گویند ایران استعداد یكهزار میلیارد دلار سرمایه گذاری دارد.
روحانی گفت: این موسسات خارجی جنبه های عظیم و مثبت، زیرساخت ها، انرژی، نیروی تحصیل كرده و امنیت این كشور را می شمارند و دهها ویژگی دیگر را نیز برای ایران می شمارند.
وی گفت: ببینید یك شخص و موسسه اروپایی و آمریكایی اینگونه حرف می زند ولی متاسفانه نمی دانیم در داخل كشور یك عده با چه هدفی بذر یاس و ناامیدی را در افكار عمومی كشور می افشانند.
رئیس جمهوری با تاكید بر اینكه بالاترین امید را داریم، افزود: بهترین شرایط را امروز ما داریم، شرایط امروز ما شرایطی است كه رابطه ما با جهان تثبیت شده، روابط بانكی و روابط پولی و اقتصادی ما رو به رشد است.
وی عنوان كرد: صدها كمپانی، شركت و موسسه اقتصادی دنیا مسابقه گذاشتند برای اینكه به ایران بیایند و ایران را بهترین مكان سرمایه گذاری می دانند اما یك رسانه داخلی كه از بیت المال هم پول می گیرد، می گوید كسی در ایران سرمایه نمی گذارد و كسی به ایران نمی آید.
رئیس جمهوری گفت: آدم دچار حیرت می شود كه این افراد به دنبال چه چیزی و چه هدفی هستند.
روحانی اظهار كرد: امروز شرایط ما شرایطی است كه به جز اسرائیل غاصب و نامشروع كه علیه ما كار می كند و یكی دو كشور منطقه كه با شرایطی كه در ماه های اخیر با رقابت ناسالمی كه با ایران دارند آن هم به دلیل گذشته های تاریخی و با توجه با بازندگی كه در صحنه ها داشتند سراسر دنیا به كار با ایران، رابطه با ایران و سرمایه گذاری در این كشور امید بسته اند.
وی با اشاره به توان محدود دولت برای سرمایه گذاری اقتصادی گفت: باید بخش غیردولتی و كارآفرینان به صحنه بیاید و بخش دولتی و غیردولتی با هم مشاركت كنند تا بتوان كشور را متحول كرد.
رئیس جمهوری تاكید كرد: ما باید اقتصادمان را قدرتمند و توانمند كنیم، اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصاد قوی، یعنی اگر كسی بخواهد هل بدهد از بین نرود، یعنی اقتصادی كه با یك فشار همه چیزش را از دست نمی دهد و توانمند و قوی است.
**دشمن به دنبال دو قطبی كردن كشور است
رئیس جمهوری گفت: یكی از توطئه های دشمنان كه در رسانه های جمعی خود تبلیغ می كنند و متاسفانه برخی رسانه های داخلی هم با توجه یا بی توجه، دانسته یا ندانسته همان خط را دنبال می كنند، دو قطبی بودن كشور است.
روحانی تاكید كرد: در سطح كشور هر چه وحدت، اتحاد و همبستگی و یكپارچگی باشد كارها بهتر پیش می رود.
رئیس دولت یازدهم با بیان اینكه در ایران دو قطبی بودن وجود ندارد، خاطر نشان كرد: كشوری كه ولی امر و ولایت فقیه دارد و جایگاهی كه ولایت فقیه در شرع و قانون اساسی ما دارد اگر قوا مشكلی داشته باشند او حلال مشكل است و خود قوا در كنار یكدیگر هستند.
رئیس جمهوری گفت: تلاش من در دولت یازدهم همواره این بوده كه با دو قوه اگر هم مورد، نكته و گله ای بوده با خود آنها مطرح شود و كمتر در سطح رسانه ها مطرح شود ما در كنار هم كار و تلاش كردیم و الان هم همینطور است.
روحانی تاكید كرد كه مسئولان جمهوری اسلامی ایران و قوای سه گانه خود را تحت نظر و فرمان رهبر معظم انقلاب می بینند و همه آنها یك هدف واحد را دنبال می كنند و آن پیشرفت و ارتقای اخلاق و معنویت در كشور است.
وی افزود: نباید جایزه بدهیم به آدم هایی كه به ملت ما توطئه می كنند با تكرار حرف آنها در رسانه های داخلی.
روحانی گفت: رسانه های خارجی كارشان این است كه یك كلمه از این و آن پیدا كنند اینها را روبروی هم قرار دهند و بگویند این یكی مقصودش این بوده و آن یكی مقصودش آن بوده است.
** باید آماده و توانمند باشیم
رئیس جمهوری همچنین گفت: هیچ دولتی به اندازه دولت یازدهم برای تقویت توان دفاعی نیروهای مسلح كار نكرده است كه اگر لازم شود من این آمار و ارقام را در مقایسه با دولت های گذشته اعلام خواهم كرد.
وی گفت: ما شعار نمی دهیم و وظیفه می دانیم كه نیروهای مسلح ما قوی باشند.
روحانی بیان كرد: ما به آینده كشور و دنیا و منطقه بدبین نیستیم اما ساده لوح هم نیستیم كه بگوییم كسی با ما كار ندارد و لذا باید آماده و توانمند باشیم.
وی گفت: اگر صلح می خواهیم باید قوی باشیم و اگر ضعیف باشیم یعنی اینكه جنگ می خواهیم و قوی كه باشیم یعنی صلح می خواهیم، اما لازم نیست هر روز بیاییم شعار دهیم و حرف هایی بزنیم كه تاثیر مثبتی ندارد.
وی گفت: اگر ما نیروی مسلح قوی داریم دیگران می فهمند و ضرورتی ندارد اینقدر بگوییم و تكرار كنیم.
** صلح در سایه اقتدار معنا پیدا می كند
رئیس جمهوری با بیان اینكه ما اهل شعار نیستیم اما باور داریم صلح در سایه اقتدار معنا دارد، گفت: باید شعارها را كم كنیم بویژه امسال كه سال شعار نیست بلكه سال اقدام و عمل است و همیشه باید سال اقدام و عمل باشد.
روحانی افزود: اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصاد قوی یعنی اقتصادی كه اگر كسی بخواهد تكانش دهد از جایش تكان نخورد و با یك فشار همه چیزش را از دست نمی دهد و ما باید اقتصادمان را توانمند كنیم.
** تولید داخلی، پایه اصلی اقتصاد توانمند
وی با بیان اینكه پایه اصلی یك اقتصاد توانمند، تولید داخلی آن است اظهار كرد: تولید داخلی را باید تقویت كنیم البته باید با دنیا هم رابطه داشته باشیم و از امكانات جهانی هم استفاده كنیم.
رئیس دولت تدبیر و امید گفت: یك فعالیت علمی یا فناورانه را اگر بخواهیم از صفر شروع كنیم می توانیم اما ممكن است 20 سال یا 30 سال طول بكشد تا به ثمر برسد.
وی افزود: اما اگر فناوری را از یك كشوری بگیریم و به ترتیب ادامه دهیم و تكمیل كنیم و بعد روی پای خودمان بایستیم 30 سال جلو خواهیم افتاد.
روحانی با بیان اینكه اكنون در صنایع مختلف پیشرفت های خوبی كردیم گفت: اینكه می خواستیم از ابتدا شروع كنیم هیچ جای دنیا این كار را نمی كنند.
وی اظهار كرد: غربی ها در دورانی از ما یعنی دنیای اسلام استفاده كردند چرا كه دنیای اسلام در تمدن، علم و دانش، كتابها و تحقیقات پیشرفت بزرگی كرده بود.
وی گفت: اكنون ما باید علم و فناوری آنها را پایه قرار بدهیم و به جلو حركت كنیم و البته غرب كه همیشه پیشتاز علم و فناوری نخواهد ماند؛ دنیا همواره بالا و پایین می شود و یك روز آنها و یك روز ما، اینطور نیست كه یك ملت تا ابد پیشتاز مساله ای باشد.
رئیس جمهوری اضافه كرد: یك زمانی اینطور بوده كه ایران و رم پیشتاز بوده اند و یك زمان دیگران خواهند بود و همواره در حال تغییر است، از این رو در این شرایط باید زمینه را هم در سطح استانی و هم ملی برای یك حركت آماده كنیم.
**معرفی كرمان و دو استان دیگر به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی
وی گفت: اینكه گفته شد كرمان به عنوان یكی از استان های پایلوت برای اقتصاد مقاومتی باشد ما حرفی نداریم و در تهران هم در نشست ستاد هماهنگی اقتصادی بحث كردیم و همانجا هم بحث سه استان مطرح بود.
وی با تاكید بر اینكه تمركز گرایی مفید نیست ادامه داد: اینكه همه چیز را به مركز ببریم ناصحیح است؛ باید هرچه می شود را به استان ها واگذار كنیم، آنها نسبت به استان خود بهتر می دانند كه استعدادها و نیازهایشان چگونه است و بهتر می توانند حل و فصل كنند.
رئیس جمهوری گفت: در این كار پایلوت هم هر موردی كه دیدیم و یك كار مثبتی صورت گرفت بلافاصله باید به همه استانها منتقل شود یعنی در این پایلوت نباید دو سال صبر كنیم ببینیم چه می شود و سپس به استان بعد برود.
روحانی گفت: البته ماه ها پیش با وزیر كشور چندبار بحث كردیم كه ما به یكسری استان ها از لحاظ بودجه و هزینه استقلال كامل بدهیم یعنی بودجه و هزینه بر عهده خودشان باشد و آن چیزهایی كه باید استثنا باشد را جدا كنیم.
روحانی افزود: اشكالی ندارد كه درباره شیوه های مختلف فكر كنیم؛ دنیا هم در این زمینه تجربیات زیادی دارد كه ما باید دنبال كنیم تا به ثمر برسد.
رئیس جمهوری همچنین با اشاره به گفت گوی شب گذشته خود با استاندار كرمان اظهار كرد: به استاندار گفتم بخشی از استان كه دارای استعدادهای بیشتر است باید به بخش دیگر مشكلات فراوان دارد، كمك كند و این كار شدنی است.
وی با تاكید بر اینكه در كشور نیز باید تعادل ایجاد كرد، افزود: اینكه یك استان بهترین وضعیت و یك استان بدترین وضعیت را داشته باشد، قابل قبول نیست.
رئیس جمهوری خاطر نشان كرد: نمایندگان مجلس به محض اینكه رای می گیرند، بلافاصله نماینده كل ملت ایران هستند و دیگر نماینده حوزه انتخابیه و نماینده استان خود نیستند؛ رئیس جمهور و وزرا هم كه معلوم است و رئیس جمهور شخصی است كه توسط همه مردم مشخص می شود.
روحانی ادامه داد: خدای ناكرده اینكه بخواهیم استانی را به استانی بی جهت ترجیح دهیم و خلاف عدالت رفتار كنیم، خلاف دین، اخلاق و قانون است.
وی با تاكید بر اینكه باید در بخش جنوبی استان كرمان یك حركت بزرگ آغاز شود، به طرح های در دست اقدام بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در این خطه اشاره كرد و گفت: بنیاد با كمك دولت و مردم هر سه در كنار یكدیگر فعالیتی را در منطقه قلعه گنج آغاز كردند كه كار بسیار ارزشمندی است.
رئیس جمهوری اظهار دارد: ما كاملا آماده ایم همه اعضای یك پیكر هستیم بنیاد و دولت و همه ما به عنوان خادمان ملت هستیم و باید به مردم خدمت كنیم و دست به دست هم بدهیم بسیار نمونه خوبی است؛ ما وقتی شهری را با یك روش و برنامه آزمایشی آباد كردیم، بلافاصله باید به بخش های مجاور و استان های دیگر منتقل كنیم.
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینكه خوشبختانه هماهنگی خوبی بین همه مسئولان استان كرمان وجود دارد گفت: كرمان هم دارای منابع انسانی در حوزه های مختلف از جمله میدان رزم، دفاع مقدس، علم و دانشگاه و هم معادنی رو و زیر زمین مانند مس است كه باید نحوه استفاده از این منابع را باور كنیم.
وی با اشاره به دیگر ظرفیت های كرمان از جمله آثار باستانی و گردشگری خاطرنشان كرد: نشاط روحی ضرورت زندگی ما است و وقتی آثار تاریخی متعلق به سده های گذشته را می بینیم، از این تمدن لذت می بریم.
رئیس جمهوری با تبریك روز جانباز گفت: افتخار ما این است كه رهبر معظم انقلاب و فرهیخته ما هم خود از جانبازان است و این فخری بزرگ برای ملت و مایه آرامش برای جانبازان محسوب می شود و یكی از ویژگی های مهم انقلاب این بود كه در میدان جهاد و جنگ كسی خود را مستثنی نكرد و همه عزیزان خود را به جبهه فرستادند.
روحانی افزود: سال 62 در جبهه جنگ قبل از یك عملیات فرزندان روسای هر سه قوه را در سفر به مناسبت ها و جاهای مختلف دیدم.
وی اظهار كرد: در آن زمان رئیس جمهوری كه رئیس قوه مجریه بود مقام معظم رهبری بودند كه فرزندانشان را در جبهه دیدم و فرزندان آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس قوه مقننه و همچنین فرزندان آقای موسوی اردبیلی رئیس قوه قضاییه را هم در آن سفر دیدم.
رئیس جمهوری گفت: در چند بخش جبهه جنوب روحیه دیگری پیدا كردم و گفتم این جنگی است كه خداوند ما را در آن پیروز می كند؛ وقتی نماینده مجلس، امام جمعه، بخشدار و فرماندار حضور دارند و یكی از وزرای آن زمان یك فرزند داشت كه در دفاع مقدس شهید شد و این خیلی مهم است.
وی افزود: خداوند به ملت ایران از جمله شیعه، سنی و حتی ارمنی هم عشق به رسول خدا و اهل بیت عطا كرده است و همه به این خاندان علاقه مند هستند.
به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری و هیات همراه دیروز در قالب بیست و هفتمین سفر استانی كاروان تدبیر و امید وارد استان كرمان شد.
رئیس جمهوری در اولین روز سفر با مردم كرمان، علما، ایثارگران و برگزیدگان دیدار و در نشست توسعه و سرمایه گذاران استان كرمان شركت كرد.
همچنین روز گذشته چند طرح بزرگ در مناطق مختلف كرمان به بهره برداری رسید و علمیات اجرایی چندین طرح نیز به طور همزمان آغاز شد.
معاونان رئیس جمهوری و وزیران دولت یازدهم به عنوان نمایندگان رئیس جمهوری به شهرستان های استان سفر و در دیدارهای مردمی و نشست با مسئولان محلی، وضعیت مناطق مختلف را بررسی كردند.
سفره دو روزه رئیس جمهوری به دیار كریمان امروز (چهارشنبه) با حضور در شورای اداری استان و نشست خبری به پایان رسید.
كاروان تدبیر و امید از 24 دی سال 92 تاكنون به استان های خوزستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، ایلام ، لرستان، چهارمحال و بختیاری، اردبیل، خراسان رضوی، زنجان، گلستان، خراسان جنوبی، بوشهر، اصفهان، قم، گیلان، فارس، آذربایجان شرقی، شهرستان های استان تهران (شهریار، ملارد و قدس)، خراسان شمالی، كردستان، شهرستان های استان تهران (اسلامشهر، رباط كریم و بهارستان)، همدان، مازندران، شهرستان ری (جنوب تهران)، یزد و سمنان سفر كرده و كرمان مقصد بیست و هفتمین سفر استانی هیات دولت بود.
7532/3028/1042/ 2025