۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۱:۲۹
کد خبر: 82074955
T T
۰ نفر

گامی به سوی حفظ محیط زیست

ازدواج سبز

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۱:۲۹
کد خبر: 82074955
ازدواج سبز

تهران- ایرنا- حفا‌ظت از محیط زیست از هر راهی ممكن است فقط یك اراده و انگیزه قوی می خواهد كه به نظر می رسد چند سالی است در كشور ما این روند رنگ و بوی امید بخشی به خود گرفته تا جایی كه جای خود را نیز در مراسم آیینی ازدواج باز كرده است.

بارها شنیده ایم كه گفته می شود مثلا فردی برای پاسداشت محیط زیست چند نهال كاشته یا فردی برای حفاظت از كوه ها، قله ای را فتح كرده است، اما مدتی است كه از گوشه و كنار كشور شنیده می شود دو نفر برای آغاز زندگی مشتركشان شرط محیط زیستی گذاشته اند و این یعنی ورود اهمیت حفظ محیط زیست به سنت آیینی مانند ازدواج كه جای خوشحالی و امیدوراری دارد.
به عنوان مثال دو نفر تصمیم می گیرند به جای ریختن خون حیوانی برای قربانی روز عروسی ، نهالی را به نشانه حفظ محیط زیست و حیات یك زیستمند بكارند و یا به جای سكه های مرسوم به عنوان مهریه، مهریه ای محیط زیستی تعیین كنند.
در كرمانشاه نیز یك زوج جوان برای آغاز زندگی مشترك خود اقدام به كاشت 1305 نهال كرده اند، درختانی مانند ارغوان، سنجد وحشی، بید وحشی و سیاه تلو را در حاشیه رودخانه آهوران در جنوب كرمانشاه كاشته اند.
اینكه چرا عدد 1305 را انتحاب كرده اند جای قدردانی دارد زیرا این تاریخ تولد اسكندر فیروز بنیانگذار سازمان حفاظت محیط زیست است كه در شیراز متولد شد.
همچنین زوجی در كرمان تلاش كردند در مراسم ازدواج خود از ظروف یكبار مصرف استفاده نكنند و در پایان مراسم زباله ها از هم تفكیك شوند همچنین حیوانی قربانی نشود و به جای آن نهالی كاشته شود.
زوجی نیز برای توجه دادن به اهمیت حفظ دماوند، برروی این قله ازدواج كردند، تمام این اقدامات ارزشمند است و نشان می دهد جامعه به سمت تحول فكری در زمینه حفظ محیط زیست پیش می رود.
این حركت چند سال پیش تر در كشورهای مختلف آغاز شده است به عنوان مثال در مالزی و یا اندونزی افراد ملزم هستند در زمان ازدواج چند نهال غرس كنند و یا در برخی كشورهای دیگر به ازای تولد هر یك فرزند یك نهال به نام آن كودك كاشته می شود.
همچنین چندی پیش محمد رضا رستمی معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از انجام ازدواج سبز با هدف اصلاح الگوهای اجتماعی و محیط زیستی خبر داده بود و گفت؛ پیشنهاد ازدواج سبز توسط وزارت ورزش و جوانان به مناسبت هفته ازدواج به سازمان حفاظت محیط زیست ارائه شده است.
وی افزود: در این طرح قصد داریم شاخص‌های محیط زیستی و ازدواج را به عنوان دو امر اجتماعی و محیط زیستی تركیب كنیم و الگوی جدیدی با عنوان ازدواج سبز را برای جوانان ارائه كنیم؛ در این الگو مواردی كه می تواند كمك كننده محیط زیست باشد مانند نحوه مصرف آب، استفاده از گل و گیاه و بوق زدن های مكرر را به عنوان ملاك و معیار قرار دادیم.
بنابراین می بینیم كه حفاظت از محیط زیست و اشاعه این فرهنگ در یك جامعه كار دشواری نیست و نیاز به فناوری های سخت و پیچیده ندارد فقط یك انگیزه قوی، اراده و برنامه ریزی صحیح می خواهد.
محمد درویش مدیر كل دفتر مشاركت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست روز یكشنبه در این باره به خبرنگار علمی ایرنا گفت:مدتی است شاهد برگزاری ازدواج های سبز هستیم كه امیدواریم با ادامه این روند به یك جنبش اجتماعی محیط زیستی تبدیل شود.
وی افزود:مهریه سبز و یا كاشت نهال نشاندهنده این است كه نسل جوان امروز بسیار بیشتر از پیشینیان خود به حفظ محیط زیست اهمیت می دهند و حاضرند برای این هدف هزینه كنند و حتی بهترین روز زندگی خود را برای این هدف دچار تحول كنند كه جای تقدیر دارد.
درویش ادامه داد: اكنون در آستانه تغییر رفتار قرار گرفته ایم كه این پیچیده ترین مرحله از یك تحول اجتماعی است در واقع آغاز گر یك تحول اجتماعی است كه نشاندهنده تداوم دیداری محیط زیستی است كه حدود یك دهه است در كشور شكل گرفته است.
وی گفت: برخی از رسم های نادرست در جامعه موجب شد تا محیط زیست و حیات زیستمندان تا حدودی به فراموشی سپرده شود، مثلا در كشور ما مرسوم است فردی كه خودروی جدیدی خریداری می كند خون حیوانی را می ریزد و به خودرو می مالد و مدتها با همان وضعیت در شهر تردد می كند در حالی كه اگر در كشورهای اروپایی این اتفاق رخ دهد فرد را به اتهام قتل بازداشت می كنند.
درویش تاكید كرد:اطلاع رسانی در این راستا از اهمیت زیادی برخوردار است و می توان با روش های مختلف به محیط زیست كمك كرد حتی در یك مراسم آیینی مانند ازدواج هم می شود محیط زیست را حفظ كرد.
وی گفت: همچنین امروزه شاهد برگزاری همایش های محیط زیستی زیادی در نقاط مختلف كشور هستیم كه شاید زمانی اصلا نمی دانستند محیط زیست چیست اما اكنون برای حفاظت از آن همایش برگزار می كنند كه جای امیدواری دارد.
فراموش نكنیم كه محیط زیست شكننده كشور نیازمند مساعدت و مهربانی است در غیراینصورت تا چند سال آینده دیگر زمینی باقی نخواهد ماند تا انسان زیاده خواهی خود را به رخ آن بكشد.
علمی 9014**1440
۰ نفر