۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۱:۲۶
کد خبر: 82077770
T T
۰ نفر

«نخل و آفتاب» زندگی قیچك نواز بلوچ را تصویر می كند

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۱:۲۶
کد خبر: 82077770
«نخل و آفتاب» زندگی قیچك نواز بلوچ را تصویر می كند

تهران- ایرنا- فیلم مستند «نخل و آفتاب»، به كارگردانی سیاوش دولت‌سرایی، كه دربارهٔ فعالیت‌های هنری و دشواری های زندگی علی آوارگان (نوازنده محلی ساكن چابهار) است، مراحل پایانی تولید را سپری می‌‌كند.

به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگی ایرنا، از روابط عمومی مركز گسترش سینمای مستند و تجربی، سیاوش دولت‌سرایی در گفت و گویی درباره موضوع مستند «نخل و آفتاب»، گفت: این فیلم درباره‌ علی آوارگان نوازنده برجسته‌ ساز قیچك است كه چندین‌بار در جشنواره‌های بین‌المللی برنده جایزه شده، اما این روزها كه دوران طلایی روزگار هنری خود را باید سپری كند، كارش رونق سالیان گذشته را ندارد.
وی شرایط فعلی هنرمندی مانند علی آوارگان را نماد وضعیت دشوار معیشت بسیاری از هنرمندان موسیقی محلی و بومی ایران توصیف كرد و گفت: در این فیلم سعی كردم كه مشكل های زندگی این فرد را نشان بدهم، چون او نیز مانند بسیاری از هنرمندان بومی كشور با كمبودهای فراوان دست و پنجه نرم می‌كند.
دولت‌سرایی خاطرنشان كرد: در غیاب این نوازندگان محلی، نوعی موسیقی بی‌ارزش پاكستانی به سرعت در منطقه عوركی چابهار گسترش پیدا كرده است. تأكید دارم با وجود این افراد، می‌توان در برابر تهاجم فرهنگی ایستاد و اگر بی‌توجهی صورت گیرد، جبرانش سخت خواهد بود.
به گفته این فیلمساز، مستند «نخل و مهتاب» هم اكنون در مرحله تدوین قرار دارد و تا پایان خرداد 95 آماده نمایش می‌شود تا برای نخستین اكران عمومی، به دبیرخا‌نه دهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت تحویل داده شود. این مستند به همت مركز گسترش سینمای مستند و تجربی تهیه و تولید شده است.
دست اندركاران تولید این مستند 40 دقیقه‌ ای عبارتند از: پژوهشگر، كارگردان و تهیه‌كننده: سیاوش دولت‌سرایی؛ تصویربردار: بهروز صمد مطلق؛ صدابردار: حسام مهدوی؛ تدوینگر: محمود یارمحمدلو؛ و مدیر تولید: فریدون كرمی.
فراهنگ**3067**1027