۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۶:۲۵
کد خبر: 82078926
T T
۰ نفر
رهاسازی بخشی از آب سد كرخه/ساكنان پایین دست از حریم رودخانه فاصله بگیرند

دزفول - ایرنا - مدیرعامل سد و نیروگاه كرخه از رها سازی بخشی از آب ذخیره شده در دریاچه این سد با توجه به افزایش 350 درصدی حجم آب مخزن سد كرخه نسبت به شهریورماه پارسال خبر داد.

فریدون صالحی فر صبح چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به آورد بسیار خوب رودخانه كرخه در سال جاری آبی و تامین حقابه مناطق پایین دست، دبی رودخانه كرخه به حالت ترسالی باز می گردد.
وی افزود: رهاسازی آب با استفاده از نیروگاه از امروز آغاز شده و تا پایان شهریور ماه ادامه خواهد داشت.
مدیر عامل سد كرخه افزود:هم اكنون تراز آب سد كرخه 215 متر از سطح دریا و حجم آب ذخیره شده در مخزن آن نیز 4،5 میلیارد مترمكعب است كه نسبت به شهریورماه پارسال 350 درصد افزایش دارد.
وی گفت:بخشی از آب سد كرخه برای بهبود وضعیت آبی هورالعظیم و همچنین با توجه به ضرورت كنترل های معمول و متداول سد و بالانس مخزن ، به صورت كنترل شده و ایمن رها سازی خواهد شد.
صالحی فر گفت:در این رهاسازی حجم عبوری از كرخه حداكثر تا سه برابر دبی فعلی افزایش خواهد یافت.
وی از ساكنان حریم رودخانه كرخه خواست با توجه به احتمال آبگرفتگی از حریم این رودخانه فاصله بگیرند.
وی گفت:خشكسالی سالهای اخیر موجب كاهش دبی رودخانه كرخه شده و عده ای به صورت غیر قانونی به حریم این رودخانه تجاوز كرده و از آن بهره برداری كردند.
وی شرایط كنونی سد كرخه را مطلوب و كنترل شده دانست و افزود:با توجه به وضعیت مطلوب كنونی و بازگشت به حالت مناسب ترسالی ،احتمال می رود با رهاسازی آب این افراد در حریم رودخانه خساراتی را متحمل شوند.
مدیرعامل سد و نیروگاه كرخه تاكید كرد:عمده آب رهاسازی شده وارد هورالعظیم می شود و این حجم آب سبب گسترش هورالعظیم خواهد شد.
سد كرخه یكی از بزرگ ترین سدهای خاكی دنیا و بزرگ ترین سد خاكی ایران و خاورمیانه است كه بر روی رودخانه كرخه در 22 كیلومتری شمال غربی اندیمشك در استان خوزستان ساخته شده است.
عملیات اجرایی این سد در سال 1370 آغاز و در سال 1380 به پایان رسید.
آب 160 هزار هكتار از اراضی پایین دست و نیز 400 روستای استان خوزستان از سد كرخه تامین می شود.
7281/6068**1565
۰ نفر