۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۱:۵۷
کد خبر: 82079392
T T
۰ نفر

كاهش ضریب هوشی جامعه پیامد تك فرزندی

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۱:۵۷
کد خبر: 82079392
كاهش ضریب هوشی جامعه پیامد تك فرزندی

بوشهر- ایرنا- كارشناس گروه بهداشت خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی بوشهر گفت: یكی از پیامدهای مخرب تك فرزندی و كاهش باروری ؛ پایین آمدن متوسط ضریب هوشی جامعه است.

به گزارش ایرنا، روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی بوشهر روز چهارشنبه به نقل از حكیمه وحدتیان افزود: در صورت ادامه تك ‌فرزندی كه بیشتر در میان زوج های نخبه و برجسته جامعه رواج دارد باعث می شود تا سهم مادران تحصیل ‌كرده از جمعیت آینده در مقایسه با مادران كم تحصیلات بسیار كمتر شود كه همین امر سبب كاهش ضریب هوشی جامعه می شود.
وحدتیان، افسردگی، انزوا و ضعف در برقراری ارتباط با همسالان را از معایب تك‌فرزندی برای فرزند دانست وادامه داد: تك ‌فرزندی می‌تواند باعث كاهش قدرت تحمل ناملایمات، مخالفت‌ها، ارتباطات كلامی و حاكمیت رسانه‌های تصویری شود.
این كارشناس بهداشتی ضمن هشدار به اینكه تك ‌فرزندی سبب آسیب به والدین نیز می‌شود ادامه داد: احساس نیاز و وابستگی شدید به تنها فرزند، اضطراب، دلواپسی ناخواسته و مداوم نسبت به وضعیت فرزند، اشتغال ذهنی نسبت به جزئی‌ترین مشكل فرزند، تنهایی و محرومیت زودهنگام از كمك و همراهی فرزند در صورت غیبت او ازجمله آسیب‌های تك‌ فرزندی برای والدین است.
وی افزود: فرزند آوری می‌تواند عاملی در كاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی، سرطان، كاهش فشارخون وعملكرد بهتر مغز و بهبود حافظه مادران باشد.
وحدتیان بیان كرد: مطالعات انجام‌شده و اطلاعات حاصل از سرشماری عمومی نفوس و مسكن سال 1390 نشان‌دهنده كاهش میزان باروری كلی در كشور است كه در صورت تداوم روند كنونی باروری، رشد جمعیت كشور در حدود سال 1415-1420 صفر خواهد شد.
این كارشناس بهداشتی درباره وضعیت استان بوشهر در زمینه باروی گفت: بر اساس آخرین مطالعات انجام‌شده و اطلاعات حاصل از سرشماری عمومی نفوس و مسكن، میزان باروری كلی در استان بوشهر 2 و 6 صدم فرزند به ازای هر زن است كه نزدیك به حد جایگزینی است كه ارتقا این شاخص و كم كردن فاصله آن در بین مناطق مختلف استان از اهداف دانشگاه علوم پزشكی بوشهر است.
وی اظهار داشت: انجام مشاوره در مراكز بهداشتی درمانی برای فرزند آوری، رایگان شدن زایمان طبیعی، برگزاری كلاسهای آمادگی زایمان در زمینه رواج زایمان طبیعی و افزایش فرزند آوری، توزیع كتاب ازدواج و روابط عاطفی و دیگر مواد آموزشی ازجمله برنامه‌های دانشگاه علوم پزشكی بوشهر برای افزایش جمعیت است.
باروری كلی تعداد فرزندانی است كه یك خانم در طی دوران باروری خود به دنیا می‌آورد.
30 اردیبهشت‌ماه مصادف با سالگرد ابلاغ سیاست‌های كلی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری است كه به مدت یك هفته بانام هفته جمعیت آغاز خواهد شد.
6043 /1484
۰ نفر