۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۲:۲۵
کد خبر: 82079439
T T
۰ نفر
شخصیتها وكارشناسان عراقی خواستار بازنگری درسیستم امنیت بغداد شدند

بغداد- ایرنا- در پی انفجارهای خونبار و مكرر دیروز (سه شنبه) در بغداد كه ده ها كشته و زخمی برجای گذاشت، رهبران سیاسی ، شخصیتها و كارشناسان امنیتی عراق خواستار بازنگری در سیستم امنیتی پایتخت شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، 'سید عمار حكیم' رهبر مجلس اعلای اسلامی عراق در بیانیه ای روز چهارشنبه بر ضرورت بازخواست مسوولان امنیتی طرح امنیت بغداد تاكید كرد و گفت كه باید بالاترین مقامات امنیتی به خاطر این كوتاهی مورد بازخواست قرار گیرند.
وی خواستار تجدید نظر در طرح های امنیتی بغداد شد و در همین خصوص، نخست وزیر عراق به عنوان فرمانده كل قوای مسلح این كشور، دستور اتخاذ تدابیر لازم برای انجام تغییرات در سیستم اطلاعاتی و امنیتی پایتخت را داد.
'حیدر العبادی' در بیانیه ای متعاقب انفجارهای دیروز در اولین تصمیم مسوول امنیت منطقه 'الشعب' را به دلیل كوتاهی در انجام مسوولیت بركنار كرد.
منطقه پرجمعیت و شیعه نشین الشعب در شمال بغداد، دیروز شاهد انفجار دوگانه با بمب و حمله انتحاری با كمربند انفجار بود كه بر اثر آن، دستكم 18 شهروند كشته و 43 تن دیگر زخمی شدند.
نخست وزیر عراق همچنین در این دستور خواستار شناسایی هسته های خفته تروریسم در داخل بغداد شد.
رئیس جمهوری عراق نیز در بیانیه جداگانه ای به همین مناسبت بر ضرورت شناسایی ودستگیری عوامل انفجارهای دیروز بغداد، تاكید كرد.
برخی از سیاسیون عراق ازجمله 'موفق الربیعی' مشاور سابق امنیت ملی وعضو پارلمان عراق، بر محاكمه نظامی مسوولان امنیت بغداد تاكید كرد و گفت كه انفجارهای دیروز ناتوانی اطلاعاتی مسوولان امنیت بغداد را نشان داد.
همسو با این درخواست، 'رزاق الحیدری' نماینده سازمان بدر در پارلمان ملی عراق از نخست وزیر به عنوان فرمانده كل قوای مسلح عراق خواست كه مسوولان امنیت پایتخت را بركنار كرده و افراد كارآمدی جایگزین آنها كند.
انفجارهای دیروز كه بعد از سلسله انفجارهای هفته های گذشته اتفاق افتاد، باعث شد تا كمیسیون امنیت و دفاع پارلمان برای بررسی این خلل های امنیتی، مسوولان و فرماندهان ارشد عملیات امنیت بغداد را به پارلمان فراخواند.
'ماجد الغراوی' عضو كمیسیون امنیت و دفاع پارلمان در اظهاراتی خبری امروز (چهارشنبه) گفت كه این كمیسیون با حضور فرماندهان ارشد امنیتی و اطلاعاتی مسوول امنیت بغداد در هفته آینده علل وقوع حوادث تروریستی اخیر در پایتخت را بحث و بررسی می كند.
این درحالیست كه مقتدی صدر در بیانیه ای متعاقب انفجارهای دیروز اعلام كرد كه انفجارهای سه شنبه نشان داد كه دولت در حمایت و حفاظت از جان شهروندان عاجز و ناتوان است.
در این راستا و بعد از انفجار شهرك صدر در شرق بغداد، كه 16 كشته و 51 زخمی برجای گذاشت، گروه 'سرایا السلام' شاخه نظامی جریان صدر برای جلوگیری از انفجارهای بیشتر و كنترل اوضاع، به طور گسترده ای در داخل این شهرك شیعه نشین و پرجمعیت پراكنده شدند.
نیروهای سرایا السلام با تجهیزات نظامی در تمامی مناطقی كه محل تجمع بشری یا بازار است و پیش بینی وقوع انفجار درآنها می شد، مستقر شدند.
از طرفی گزارش برخی از سایت های خبری عراق حاكیست كه تشكیلات مردمی معروف به 'الحشد الشعبی' همزمان چند عملیات امنیتی را در داخل و اطراف بغداد علیه هسته های خفته تروریستی آغاز كرده است.
'فراس الحمدانی' از كارشناسان سیاسی عراق در یادداشتی در صفحه شخصی خود گفت كه تنها راه حل مشكلات امنیتی بغداد، اعطای مسوولیت های بیشتر به تشكیلات مردمی 'الحشد الشعبی' است.
وی با اشاره به ناكامی های مكرر فرماندهی عملیات امنیت بغداد در پیشگیری از حملات تروریستی افزود كه تشكیلات مردمی الحشد الشعبی با توجه به گرایش های عقیدتی كه دارد می تواند تحت یك فرماندهی واحد، با ایجاد سیستم امنیتی در مناطق مختلف پایتخت، بر اوضاع مسلط شود.
در خصوص چگونگی پیشگیری از حملات تروریستی در پایتخت عراق، پیشنهادهای مختلفی شده اما شاید طرح خارج كردن بغداد از یك حلقه امنیتی كه به طور انحصاری در اختیار تشكیلات موسوم به 'فرماندهی مشترك عملیات امنیت بغداد' است، تاكنون بیشترین طرفدار را پیدا كرده باشد.
براساس این طرح كه انتظار می رود در جلسه هفته آینده كمیسیون امنیت و دفاع پارلمان با مسوولان امنیتی واطلاعاتی پایتخت بحث و بررسی شود، بغداد از یك حلقه امنیتی واحد به سه حلقه امنیتی شامل بخش 'كرخ'، 'الرصافه' و 'كمربندی امنیتی بغداد' تقسیم شود.
این در حالیست كه وزیر كشور عراق پیشتر خواستار تحویل كل پرونده امنیت پایتخت از فرماندهی مشترك عملیات امنیت بغداد به این وزارتخانه شده بود اما برخی از جریان های سیاسی با آن مخالفت كرده اند.
فرماندهی مشترك عملیات امنیت بغداد طرحی است كه امریكایی ها در اواخر سال 2006 برای تامین امنیت پایتخت مطرح كردند و هنوز این طرح به رغم انتقادات زیاد به آن، ساری و جاری در این كشور است.
فرماندهی مشترك عملیات امنیت بغداد به عنوان یك تشكیلات مستقل باوجود این كه از یگان های نظامی و انتظامی در وزارت های كشور و دفاع شكل گرفته اما هیچ یك از این دو وزارتخانه بر آن نظارتی مستقیم ندارند.
خاورم *4*353*1770*1859