۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۲:۳۳
کد خبر: 82079453
T T
۰ نفر

پنجمين كنگره ملي گياهان دارويي در اصفهان آغاز شد

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۲:۳۳
کد خبر: 82079453
پنجمين كنگره ملي گياهان دارويي در اصفهان آغاز شد

اصفهان- ايرنا- پنجمين كنگره ملي گياهان دارويي روز چهارشنبه با حضور محققان، فعالان، صاحبان صنايع، توليدكنندگان و صادركنندگان حوزه گياهان دارويي در دانشگاه علوم پزشكي اصفهان آغاز به كار كرد.

به گزارش ايرنا، اين كنگره توسط شبكه ملي پژوهش و فناوري گياهان دارويي به مدت دو روز در دانشگاه علوم پزشكي اصفهان برگزار مي شود.
محورهاي پنجمين كنگره ملي گياهان دارويي شامل علوم پايه، كشاورزي ومنابع طبيعي، داروسازي، پزشكي و دامپزشكي، صنعت و اقتصاد است.
دبير علمي پنجمين كنگره ملي گياهان دارويي در مراسم آغاز به كار اين گردهمايي گفت: 963 مقاله به دبيرخانه اين كنگره ارسال شده كه پس از داوري، 735 مقاله پذيرفته شده است.
پيمان صالحي افزود: از بين مقاله هاي پذيرفته شده نيز 35 مقاله به صورت سخنراني و بقيه به صورت پوستر ارائه مي شود.
وي با اشاره به اين كه بيشترين مقالات دريافتي در حوزه پزشكي، داروسازي و دامپزشكي است، اظهار كرد: بخشي از فعاليت هاي دانشكده هاي داروسازي و پزشكي در حوزه هايي مانند كاربرد و اثرات گياهان دارويي و عصاره گياهي است.
صالحي برگزاري نمايشگاه و انتخاب 10 پوستر برتر را از جمله برنامه هاي اين كنگره اعلام كرد و گفت: حدود 20 شركت محصولات خود را در قالب نمايشگاه در معرض ديد بازديد كنندگان قرار داده اند.
وي همچنين خبر داد كه ششمين كنگره ملي گياهان دارويي روزهاي 27 و 28 ارديبهشت سال آينده در تهران برگزار مي شود.

*** فروش گواهينامه در برخي كنگره ها
دبير علمي كنگره ملي گياهان دارويي همچنين در سخنان خود با انتقاد از برخي از كنگره هاي علمي در كشور گفت: تعدادي به دنبال سود شخصي و تجارت از طريق برگزاري كنگره هاي علمي هستند بطوريكه اعلام مي كنند كه فقط با پرداخت هزينه و بدون نياز به حضور در كنگره، گواهينامه براي آنها صادر و مقاله آنها در نشريات علمي چاپ مي شود.
صالحي اين كار را ' فروش گواهي ' خواند و افزود: اين در حالي است كه يكي از اصول برگزاري كنگره، حضور مدعووين و شركت كنندگان در برنامه و ارائه مقاله خود به صورت سخنراني يا پوستر است.
وي اظهار كرد: برگزاري گردهمايي هاي علمي بايد با هماهنگي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي باشد تا شاهد چنين معضل هايي نباشيم.
وي همچنين با اشاره به فعاليت شبكه ملي پژوهش و فناوري گياهان دارويي گفت: تا كنون سه استاندارد ملي در اين شبكه براي گياهان دارويي تدوين شده كه مراحل ثبت آن در حال انجام است.
برگزاري كنگره ملي گياهان دارويي از سال 91 در كشور آغاز شده است.
گياهان دارويي گياهاني هستند كه يك يا برخي از اندام‌هاي آنها حاوي مادهٔ مؤثر بر موجودات زنده است.
در ايران حدود هشت هزار گونه گياه رويش مي كند كه از اين تعداد دو هزار و ۳۰۰ گونه جزو گياهان معطر و دارويي هستند و از اين تعداد ۴۵۰ گونه در عطاري‌ها به فروش مي‌رسد.
ت/3011/ 6022
۰ نفر