۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۶:۰۰
کد خبر: 82079934
T T
۰ نفر
شعب بانكی افغانستان در بندرچابهار فعال می شود

كابل - ایرنا - معاون اول اتاق تجارت و صنایع افغانستان گفت كه با توسعه بندر ترانزیتی چابهار، به منظور سهولت در انتقال پول بازرگانان افغان، شعب بانكی این كشور هم در این منطقه مهم اقتصادی فعال خواهد شد.

«خانجان الكوزی» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در كابل، اهمیت بندر چابهار را برای افغانستان و هند حیاتی دانست و افزود:‌ این بندر علاوه بر تاثیرهای شگرف اقتصادی، می تواند افغانستان را از مشكلات سیاسی نیز رهائی بخشد.
وی تصریح كرد: با بهره برداری از بندر چابهار، وابستگی اجباری افغانستان از مسیر پاكستان كاهش می یابد و راه ترانزیتی جایگزین مناسبی برای ما ایجاد خواهد شد.
معاون اول اتاق تجارت و صنایع افغانستان افزود: با فراهم شدن زمینه استفاده از چابهار، مشكلاتی كه اسلام آباد در مقاطع مختلف زمانی برای بازرگانان افغان به وجود می آورد، از بین خواهد رفت، زیرا تجارت افغانستان دیگر تنها به بندر كراچی محدود و وابسته نخواهند بود.
وی درگیری مرزی اخیر بین افغانستان و پاكستان در مرز «تورخم » را یادآور شد و افزود: پاكستان اموال بازرگانان افغان را كه حاوی كالاهایی نظیر میوه و گوشت مرغ بود در آن طرف مرز توقیف كرد و در نتیجه خسارات هنگفتی به بازرگانان افغان وارد شد.
الكوزی تصریح كرد: اگر بندر چابهار فعال شود، افغانستان این مشكلات را پشت سر خواهد گذاشت.
این مقام بازرگانی افغان اظهار داشت: امتیاز «منطقه آزاد» بودن این بندر نیز باعث می شود كه هزینه های خدمات بندری و صنعتی، بسیار پائین تر از بندر كراچی و سایر مناطق دیگر باشد.
الكوزی تصریح كرد: با توجه به مشكلات ترانزیتی از مسیر پاكستان، بندر چابهار برای افغانستان و بخصوص هندوستان كه علاقه مند به انتقال تولیدات خود به كشورهای آسیای میانه است، اهمیت مضاعفی دارد.
معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان افزود: با وجود اهمیت راهبردی این بندر ، برنامه های توسعه ظرفیت های چابهار بخصوص امكان لنگر انداختن كشتی های غول پیكر در این بندر بعد از 10 سال، هنوز به ثمر ننشسته، از اینرو ضروری است توافقنامه های امضاء شده در این مورد سریع تر اجرایی شوند.
الكوزی با بیان اینكه، تاكنون در بندر چابهار ظرفیت سازی لازم انجام نشده است، افزود: علاوه بر اینكه كشتی هایی با تناژ بالا نمی توانند در این بندر پهلو بگیرند، بارگیری نیز در این بندر یك طرفه است، بنابراین باید با اقدام لازم امكان دو طرفه كردن حمل و نقل كالا را فراهم آورد.
وی تاكید كرد كه افغانستان، ایران، هندوستان و كشورهای آسیای میانه باید برای فعال سازی این بندر و رفع مشكلات موجود تلاش بیشتری انجام دهند.
الكوزی از راه اندازی خط آهن چابهار به استان نیمروز افغانستان در آینده خبر داد و گفت: در صورت تحقق این خط آهن، انتقال كالا به این بندر با هزینه بسیار كمتر و با سهولت بیشتر انجام خواهد شد.
آساق**291**1610**1488**1663**