۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۴:۳۱
کد خبر: 82081932
T T
۰ نفر
وزیر خارجه نیوزیلند روز شنبه وارد تهران می شود/ رایزنی برای توسعه همكاری های اقتصادی

كوالالامپور - ایرنا – 'موری مك كالی' وزیر امور خارجه نیوزیلند روز شنبه برای مذاكره با مقامات بلندپایه كشورمان و امضای موافقتنامه همكاری اقتصادی وارد تهران می شود.

'جلال الدین نمینی میانجی' سفیر ایران در نیوزیلند روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن اعلام این مطلب، گفت كه وزیر امور خارجه نیوزیلند در سفر دو روزه خود به تهران با 'محمدجواد ظریف' همتای ایرانی خود، 'محمود حجتی' وزیر جهاد كشاورزی و برخی دیگر از مقامات كشورمان برای توسعه همكاری های دو جانبه به ویژه مناسبات اقتصادی رایزنی می كند.
وی اعلام كرد در این سفر توافقنامه همكاری های كشاورزی دو كشور بین 'موری مك كالی' و وزیر جهاد كشاورزی نیز امضا خواهد شد.
گفت گو برای از سرگیری اجلاس كمیسیون های همكاری های سیاسی – اقتصادی دو كشور از دیگر موضوعاتی است كه در این سفر مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
سفیر ایران در نیوزیلند با اشاره به اینكه آخرین دوره این اجلاس پنجسال پیش برگزار شد، گفت كه نشست كمیسیون های همكاری های سیاسی – اقتصادی دو كشور به ریاست معاونین وزارت امور خارجه دو طرف برگزار و مناسبات ایران و نیوزیلند به صورت جامع مورد بررسی قرار می گرفت.
رادیو نیوزیلند نیز روز جمعه اعلام كرد كه موری مك كولی، وزیر امور خارجه این كشور در تهران با مقامات كشورمان در مورد مسائل امنیتی منطقه خاورمیانه و روابط تجاری و اقتصادی بین دو كشور رایزنی خواهد كرد.
در همین حال 'نمینی میانجی' بلندپایه ترین دیپلمات ایران در نیوزیلند در گفت وگو با ایرنا، 3 سفر وزیران امور خارجه دو كشور به تهران و ولینگتون را نشانگر فعال بودن روابط دو كشور دانست.
وزیر امور خارجه ایران اواخر اسفند ماه سال گذشته در ولینگتون با مقامات این كشور برای توسعه مناسبات رایزنی كرد و 'موری مك كالی' تیر ماه سال 1393 از تهران دیدار و با مقام های ایران گفت وگو كرد.
سفر روز شنبه وزیر امور خارجه نیوزیلند به تهران دومین سفر وی به كشورمان حدود دو سال گذشته است.
سفیر كشورمان در ادامه گفت كه در سفر دو روزه مك كالی به تهران سعی می شود برنامه ای برای آینده توسعه مناسبات اقتصادی دو كشور طراحی شود.
وی همچنین اعلام كرد یك هیات بزرگ اقتصادی از بخش خصوصی نیوزیلند طی چند ماه آینده برای گسترش مناسبات و رایزنی به منظور همكاری های دو جانبه به ایران سفر می كند.
'نمینی میانجی' احتمال داد یكی از وزیران اقتصادی نیوزیلند در صدر این هیات بزرگ اقتصادی عازم تهران شود.
نیوزیلند به طور رسمی تحریم های خود علیه ایران را از بهمن ماه سال گذشته لغو كرد و مسیر تجارت دو كشور هموار شد.
ایران پنجمین بازار بزرگ صادرات نیوزیلند در سال 1980 میلادی بود.
آساق**1611