۲ خرداد ۱۳۹۵، ۱:۴۵
کد خبر: 82083694
T T
۰ نفر
اخبار ضد و نقیض درباره كشته شدن 'ملا اختر منصور' رهبر طالبان افغانستان

اسلام آباد – ایرنا – شبكه های خبری مختلف پاكستان دقایقی پیش و در اخبار فوری به نقل از مقامات آمریكایی، از احتمال كشته شدن 'ملا اختر منصور' رهبر طالبان افغانستان خبر دادند.

بر اساس گزارش این رسانه ها، یكی از مقامات پنتاگون(رسانه ها به نام وی اشاره نكرده اند) گفته است كه خودروی حامل ملا اختر منصور در ساعات پایانی جمعه شب گذشته به وقت محلی در جریان حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریكای در یكی از نقاط پاكستان در نزدیك مرز افغانستان هدف قرار گرفته و او به همراه یكی از افرادش به احتمال زیاد كشته شده است.
به گفته این مقام آمریكایی، این حمله به دستور شخص باراك اوباما رئیس جمهوری آمریكا انجام شده است.
در صورت صحت داشتن خبر مرگ ملا اختر منصور، تحولات سیاسی و امنیتی افغانستان از جمله روند مذاكرات صلح دولت كابل با طالبان دچار دگرگونی های اساسی خواهد شد و این موضوع حتی فضای روابط افغانستان و پاكستان و نیز فضای سیاسی و امنیتی پاكستان را هم تا حدودی تحت تاثیر قرار خواهد داد.
تابستان سال گذشته كمتر از یك ماه پس از برگزاری دور اول مذاكرات مستقیم صلح میان نمایندگان طالبان افغانستان و دولت كابل به میزبانی اسلام آباد، انتشار خیر غافلگیر كننده و بدهنگام مرگ ملا عمر، باعث شد تا روند این مذاكرات متوقف شود و با نزدیك به یك سال تلاش های پی در پی گروه چهارجانبه متشكل از افغانستان، پاكستان، چین و آمریكا برای راضی كردن طالبان به بازگشت به پای میز گفت و گوهای صلح با دولت كابل، تا به امروز نافرجام بوده است.
هنوز هیچ یك از منابع رسمی خبر كشته شدن ملا اختر منصور را تایید یا تكذیب نكرده اند.
سایت اینترنتی رسمی طالبان افغانستان هم هنوز هیچ مطلبی مبنی بر تكذیب یا تایید این خبر منتشر نكرده است.
در آذر ماه سال گذشته نیز اخبار مبنی بر مجروح شدن ملا اختر منصور در جریان یك درگیری مسلحانه در شهر كویته پاكستان منتشر شده بود.
ملا اختر منصور تابستان سال گذشته و بعد از اعلام خبر ناگهانی مرگ 'ملا عمر' رهبر سابق طالبان پاكستان، به رهبری این گروه انتخاب شد.
ملا اختر منصور پیش از مرگ ملا عمر و قبل از اینكه به عنوان رهبر طالبان افغانستان منصوب شود، به عنوان معاون ملا عمر فعالیت داشت. وی در دوره حكومت رژیم طالبان بر افغانستان سرپرست وزارت هوانوردی ملی این حكومت بود و پس از سقوط رژیم طالبان، رهبری امور نظامی گروه طالبان را برعهده داشت.
در اعلامیه‌ای كه طالبان یك روز پس از تأیید مرگ ملا عمر در تابستان سال گذشته منتشر كرد، آمده است كه اعضای ارشد طالبان با ملا اختر منصور به عنوان رهبر جدید این گروه بیعت كردند.
اما مدت كوتاهی پس از رهبری اختر منصور، اختلاف های شدید درون گروهی در گروه طالبان افغانستان آغاز شد و آن دسته از اعضای این گروه كه موافق رهبری اختر منصور نبودند، راه خود را از وی جدا كردند و حتی گزارش هایی هم مبنی بر درگیری های نظامی میان اعضای گروه موسوم به 'طالبان ناراضی' با افراد ملا اختر منصور منتشر شد.
آساق**1723