۲ خرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۴۵
کد خبر: 82083963
T T
۰ نفر
سرنوشت رهبر طالبان افغانستان، همچنان در هاله ای از ابهام

اسلام آباد - ایرنا - با وجود برخی اخبار به نقل از مقامات آمریكا و منابع طالبان مبنی بر تایید كشته شدن 'ملا اختر منصور' رهبر طالبان افغانستان در حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریكا، منابع رسمی افغانستان و پاكستان هنوز این خبر را تایید نكرده اند و هنوز ابهام زیادی در این باره وجود دارد.

'نفیس زكریا' سخنگوی وزارت امور خارجه پاكستان ظهر یكشنبه در گفت و گوی تلفنی با خبرنگار ایرنا گفت: همچنان در جال جستجو برای یافتن اطلاعات بیشتری در این باره هستیم.
وی گفت: خبرهای زیادی دراین باره منتشر شده است. اما ما هنوز درحال تحقیق برای دسترسی به جزئیات بیشتر هستیم.
'عمر زاخیلوال' سفیر افغانستان در پاكستان هم در گفت و گوی تلفنی با خبرنگار ایرنا گفت كه تا این لحظه نمی تواند این خبر را تایید كند.
همچنین 'عبدالله عبدالله' رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان هم صبح امروز در سخنانی، ضمن ابراز تردید نسبت به صحت اخبار مبنی بر كشته شدن رهبر طالبان، اعلام كرده است كه در صورت صحت خبر كشته شدن اختر محمد منصور رهبر گروه طالبان، تغییرات بزرگی در وضعیت این گروه به وجود خواهد آمد و مانعی بزرگ از سر راه صلح برداشته می شود.
او گفت كه بررسی نیروهای امنیتی افغانستان و آمریكا برای اطمینان یافتن از كشته شدن منصور در حمله هواپیمای آمریكایی ادامه دارد و در ساعات آینده اطلاعات دقیق آن به دست خواهد آمد.
'رستم شاه مُهمند' سفیر سابق پاكستان در افغانستان از تحلیل گران ارشد مسائل افغانستان هم گفت كه او هم اطلاعات موثق مبنی بر كشته شدن ملا اختر منصور دریافت نكرده است.
رسانه ها مختلف غربی هم همچنان اخبار ضد و نقیضی در این باره منتشر می كنند.

** انتقاد از حمله پهپادهای آمریكایی در خاك پاكستان
رستم شاه مهمند گفت: صرف نظر از اینكه ملا اختر منصور در حملات اخیر هواپیماهای بدون سرنشین آمریكا در داخل خاك پاكستان كشته شده باشد یا نه، این اقدام خودسرانه آمریكایی ها و حمله به خاك پاكستان نقض حاكمیت ملی و تمامیت ارضی پاكستان است.
وی افزود: همچنین حمله به خاك پاكستان برای كشتن رهبر طالبان، به مفهوم تخریب چهره پاكستان به عنوان یكی از كشورهای میانجی صلح میان طالبان و دولت افغانستان است.
این دیپلمات پاكستانی همچنین اظهار داشت: حمله آمریكا به قصد كشتن رهبر طالبان، نقض روند مذاكرات صلح میان دولت كابل و طالبان است. آنها از یك سو مدعی تلاش برای مذاكرات صلح هستند و از سوی دیگر رهبران گروه طالبان را هدف قرار می دهند.
نیمه شب گذشته شبكه های خبری مختلف پاكستان در اخبار فوری به نقل از مقامات آمریكایی، از احتمال كشته شدن 'ملا اختر منصور' رهبر طالبان افغانستان خبر دادند.
بر اساس گزارش این رسانه ها، یكی از مقامات پنتاگون(رسانه ها به نام وی اشاره نكرده اند) گفته است كه خودروی حامل ملا اختر منصور در ساعات پایانی جمعه شب گذشته به وقت محلی در جریان حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریكای در یكی از نقاط پاكستان در نزدیك مرز افغانستان هدف قرار گرفته و او به همراه یكی از افرادش به احتمال زیاد كشته شده است.
به گفته این مقام آمریكایی، این حمله به دستور شخص باراك اوباما رئیس جمهوری آمریكا انجام شده است.
همچنین اخبار و گزارش ها حاكی است شب گذشته مقامات دولت آمریكا با مقامات عالی دولت پاكستان و افغانستان تماس تلفنی برقرار كرده و از 'احتمال زیاد' كشته شدن ملا اختر منصور در حمله پهپادهای آمریكایی به آنان خبر داده اند. در این راستا، جان كری وزیر امور خارجه آمریكا تماسی تلفنی با محمد نواز شریف نخست وزیر پاكستان داشته است.
در صورت صحت داشتن خبر مرگ ملا اختر منصور، تحولات سیاسی و امنیتی افغانستان از جمله روند مذاكرات صلح دولت كابل با طالبان دچار دگرگونی های اساسی خواهد شد و این موضوع حتی فضای روابط افغانستان و پاكستان و نیز فضای سیاسی و امنیتی پاكستان را هم تا حدودی تحت تاثیر قرار خواهد داد.
تابستان سال گذشته كمتر از یك ماه پس از برگزاری دور اول مذاكرات مستقیم صلح میان نمایندگان طالبان افغانستان و دولت كابل به میزبانی اسلام آباد، انتشار خیر غافلگیر كننده و بدهنگام مرگ ملا عمر، باعث شد تا روند این مذاكرات متوقف شود و با نزدیك به یك سال تلاش های پی در پی گروه چهارجانبه متشكل از افغانستان، پاكستان، چین و آمریكا برای راضی كردن طالبان به بازگشت به پای میز گفت و گوهای صلح با دولت كابل، تا به امروز نافرجام بوده است.
در آذر ماه سال گذشته نیز اخبار مبنی بر مجروح شدن ملا اختر منصور در جریان یك درگیری مسلحانه در شهر كویته پاكستان منتشر شده بود.
ملا اختر منصور تابستان سال گذشته و بعد از اعلام خبر ناگهانی مرگ 'ملا عمر' رهبر سابق طالبان پاكستان، به رهبری این گروه انتخاب شد.
ملا اختر منصور پیش از مرگ ملا عمر و قبل از اینكه به عنوان رهبر طالبان افغانستان منصوب شود، به عنوان معاون ملا عمر فعالیت داشت. وی در دوره حكومت رژیم طالبان بر افغانستان سرپرست وزارت هوانوردی ملی این حكومت بود و پس از سقوط رژیم طالبان، رهبری امور نظامی گروه طالبان را برعهده داشت.
در اعلامیه‌ای كه طالبان یك روز پس از تأیید مرگ ملا عمر در تابستان سال گذشته منتشر كرد، آمده است كه اعضای ارشد طالبان با ملا اختر منصور به عنوان رهبر جدید این گروه بیعت كردند.
اما مدت كوتاهی پس از رهبری اختر منصور، اختلاف های شدید درون گروهی در گروه طالبان افغانستان آغاز شد و آن دسته از اعضای این گروه كه موافق رهبری اختر منصور نبودند، راه خود را از وی جدا كردند و حتی گزارش هایی هم مبنی بر درگیری های نظامی میان اعضای گروه موسوم به 'طالبان ناراضی' با افراد ملا اختر منصور منتشر شد.
آساق**1723