۳ خرداد ۱۳۹۵، ۸:۲۶
کد خبر: 82084305
T T
۰ نفر
دوستداران ميراث فرهنگي، محوطه اثر تاريخي فقره قا مهاباد را پاكسازي كردند

مهاباد- ايرنا- جمعي از دوستداران ميراث فرهنگي در شهرستان مهاباد با حضور در محل اثر تاريخي فقره قا محوطه و ديواره هاي آن را پاكسازي كردند.

رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مهاباد روز دوشنبه به ايرنا گفت: اين اقدام به مناسبت هفته ميراث فرهنگي و همچنين هفته جوان و با حضور اعضاي انجمن ژيانه وه ي ژينگه، شهرداري مهاباد، اعضاي هيات كوهنوردي، ستاد ساماندهي امور جوانان و دهياري و شوراي اسلامي روستاي اگريقاش انجام شد.
آرش شهابي افزود: در اين اقدام نمادين، دوستداران ميراث فرهنگي علاوه بر پاكسازي محوطه خارجي اين اثر تاريخي و زيبا، ديواره ها و ستون هاي آن را نيز از نوشته ها و يادگارهايي كه برخي افراد ناآگاه برآن نوشته بودند، شستشو داده و پاكسازي كردند.
وي حفظ و حراست از ميراث فرهنگي را وظيفه همه افراد جامعه و يك وظيفه ملّي و همگاني عنوان كرد و گفت: در شهرستان مهاباد به واسطه وجود ميراث فرهنگي غني، حفاظت از آثار باستاني نياز به توجه بيشتري دارد.
اثر تاريخي فقره قا در 15 كيلومتري شمال مهاباد و در جنوب روستاي اگريقاش در حاشيه جاده مهاباد به مياندوآب روي صخره‌اي از جنس رسوبات آهكي قرار دارد.
دخمه سنگي فخريگا كه با نام‌هاي (فخريگاه، فخريكا، فقره قا، فقره گاه) نيز شناخته مي‌شود، از جمله آثار تاريخي دوره مادها (هزاره اول قبل از ميلاد) است.
ستون‌هاي جلوي اين ايوان و داخل مقبره به مرور زمان از بين رفته و تنها پا ستون‌هاي و سرستون‌ها باقي مانده‌اند.
داخل مقبره نيز يك سالن به اندازه عرض ايوان وجود دارد كه با دو پله جرزدار از هم جدا مي‌شوند.
اطاق جلويي مخصوص انجام مراسم تدفين بوده و در اطاق بعدي سه قبر مستطيل شكل به چشم مي‌خورد كه يك قبر بزرگ به صورت افقي و دو قبر كوچك به شكل عمود بر ايوان در آن تراشيده شده است، عمق قبرهايي كه در اين گور دخمه در دل سنگ تراشيده شده‌، حدود 50 سانتيمتر است.
كف اطاق مقبره سه قبر به عمق 50 سانتيمتر كنده شده است كه قبر بزرگتر در سمت چپ و با ابعاد 265 در 140 سانتيمتر عمود بر ورودي گور دخمه قرار گرفته است و در سمت راست آن دو قبر ديگر در جهت ورودي گور دخمه و به ابعاد يكسان 140 در 90 سانتيمتر كنده شده است.
اين گور دخمه داراي دو جفت ستون در مدخل و ميان آن است كه ستون‌ها استوانه كامل نبوده و قطر آنها در بالا كمتر از قسمت تحتاني است.
ارتفاع گوردخمه از لب ايوان تا پايين‌ترين قسمت تراشيده شده 530 سانتيمتر و تا دامنه كوه نيز حدود 10 متر است.
دخمه سنگي فخريگاه كه شمالي ترين گور دخمه منتسب به دوران ماد است به همراه گور دخمه شيرين و فرهاد واقع در شهر صحنه و دكان داود در نزديكي سرپل ذهاب از جمله زيباترين گوردخمه‌هاي ايران به حساب مي‌آيند.
دخمه سنگي فخريگاه در سال 1316 توسط وزارت فرهنگ و هنر با شماره 288 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيد.
مهاباد در جنوب آذربايجان غربي و در فاصله 116 كيلومتري مركز استان واقع شده است.
6185/1905