۴ خرداد ۱۳۹۵، ۱۵:۵۷
کد خبر: 82086739
T T
۰ نفر
عقاب طلايي زخمي پس از مداوا به دامن طبيعت بانه بازگشت

سنندج- ايرنا- يك عقاب طلايي زخمي پس از مداوا توسط دامپزشكي بانه در طبيعت اين شهرستان رهاسازي شد.

به گزارش ايرنا از روابط عمومي محيط زيست كردستان، محمد دلسوز ميرزايي رئيس اداره محيط زيست شهرستان بانه در اين مورد گفت: در پي گزارش افراد محلي مبني بر زخمي شدن يك قطعه عقاب طلايي، ماموران اجرايي اين واحد با مراجعه به محل، عقاب طلايي زخمي را جهت درمان به اداره دامپزشكي بانه منتقل كردند.
وي اظهار كرد: پس از مداوا ، عقاب طلايي در طبيعت زيباي بانه رهاسازي شد.
وي گفت: همچنين هفته گذشته نيز يك كبك در اسارت توسط يكي از دوستداران طبيعت بانه اي رهاسازي شد.
در شهرستان بانه به دليل حضور انجمن سبز پاژين اين شهر و همكاري اداره محيط زيست، بارها شاهد درمان و رهاسازي كبك يا پرندگان زخمي بعد از درمان بوده ايم.
چند سالي است در استان كردستان شكارچيان با ابراز ندامت از شكار، ابزار و آلات شكار خود را از بين مي برند و پرندگان در قفس را رها مي كنند.
يك زوج جوان و تحصيلكرده مريواني به نام 'شادمان كامران' و 'نگين فتاحي' علاوه بر شغل اصلي خود كه در يك كارواش اجاره اي كار مي كنند نيز از حيوانات و پرندگان زخمي نيز پرستاري كرده و بعد از درمان، آنها را در طبيعت رها سازي مي كنند.
انها تا كنون جانوران و پرندگان زيادي را مداوا و رها سازي كرده اند و در حال حاضر نيز از يك سگ، يك شاهين، دو عقاب، سه سنجاب، يك كبك، دو كبوتر و دو اردك در خانه و محل كار خود مراقبت و پرستاري مي كنند.
بانه در 242 كيلومتري غرب سنندج مركز استان كردستان واقع شده است.
كوه هاي پوشيده از جنگل و تنوع گونه هاي مختلف گياهي اين شهر موجب شده تا شهرستان بانه يكي از مكان هاي مناسب براي گونه هاي جانوري باشد.
80 درصد از 70 هزار هكتار جنگل هاي بانه را درختان جنگلي از گونه هاي بلوط ( بلوط ايراني و مازوج) تشكيل داده است.
در گذشته انواع حيوانات وحشي از قبيل گرگ، خرس، گراز، خرگوش، روباه، كفتار، سگ آبي، بز و گوسفند كوهي به وفور در منطقه يافت مي شدند كه به علت ازدياد جمعيت و شكار بي رويه اين حيوانات و همچنين جنگ تحميلي تعداد آنها بسيار كم و انگشت شمار شده است.
1904/6108
۰ نفر