۴ خرداد ۱۳۹۵، ۲۰:۴۹
کد خبر: 82087109
T T
۰ نفر
وزير علوم:دانشگاه هاي ما بايد كارآفرين و مسئوليت گرا باشند

قم- ايرنا - وزير علوم، تحقيقات و فناوري با اشاره به نقش دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي در رشد و توسعه جامعه گفت: دانشگاه هاي ما بايد كارآفرين و مسئوليت گرا باشند و صرفا به توليد علم اكتفا نكنند.

به گزارش ايرنا، محمد فرهادي عصر سه شنبه در نشست با مسئولان دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي در قم خاطرنشان كرد: توليد علم و دانشي كه در دانشگاه ها صورت مي گيرد بايد پاسخ به نيازهاي جامعه و كمك به توسعه و پيشرفت كشور باشد و ما در اين مسير گام برمي داريم.
وي همچنين با تاكيد بر هم افزايي ميان دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي دولتي و غير دولتي نيز گفت: نه تنها موانعي براي هم افزايي دانشگاه هاي دولتي با غيردولتي و مراكز آموزشي با پژوهشي وجود ندارد، بلكه ارتباط و تعامل خيلي تاثيرگذار است.
فرهادي بيان داشت: در سراسر كشور از جمله قم برخي پژوهشگاه ها با دانشگاه هاي مختلف كار مشترك علمي و پژوهشي انجام مي دهند و اين در ارتقاي كار بسيار موثر است.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري با اشاره به دغدغه برخي مسئولان دانشگاه پيرامون سطح بندي دانشگاه ها و مراكز آموزشي ادامه داد: در طرح آمايش، بحث منطقه اي و سطح بندي دانشگاه هاي دولتي و غير دولتي تصويب شده و اجرا خواهد شد.
فرهادي خاطرنشان كرد: ما در چارچوب طرح آمايش بايد نسبت به توسعه، تجميع و انحلال دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي اقدام كنيم، و بر اساس استعدادها، ظرفيت ها و ضرورت ها نيز ممكن است تحولاتي در دانشگاه ها داشته باشيم.
وزير علوم با اشاره به اينكه طرح هدفمند كردن آموزش عالي نيز در دستور كار است، گفت: آيين نامه هاي آموزشي از طرف شوراي گسترش تدوين و ابلاغ خواهد شد.
فرهادي بيان داشت: همه دانشجويان بايد از امكانات آموزشي استفاده كنند، ما 38 پارك علم و فناوري در كشور داريم كه پنج پارك آن در دولت يازدهم تاسيس شد و برخي از پارك هاي علم و فناوري همچون استان هاي قم، اصفهان، گيلان و مشهد الگو هستند.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري با بيان اينكه هم اكنون 167 مركز رشد علم و فناوري در دانشگاه هاي كشور فعال هستند، گفت: بخش زيادي از اين مركزها در دولت يازدهم تاسيس شده است و در دانشگاه هاي ما نيز دهها مركز كارآفريني و انتقال فناوري وجود دارد.
فرهادي خاطرنشان كرد:بيش از 30 هزار فارغ التحصيل دانشگاه در پارك هاي علم وفناوري مشغول فعاليت هستند.
وي با تاكيد بر افزايش كيفيت توليد علم و پژوهش نيز گفت: تحقيق و پژوهش علمي بايد سفارشي، داري كيفيت بالا و به صورت اساسي انجام شود.
فرهادي با اشاره به دغدغه برخي ديگر از مديران دانشگاه پيرامون بودجه نيز گفت: اصل بودجه دانشگاه ها مشكل دارد و دولت هم قبول دارد، به دليل تعدد و ميزان بالاي دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي در كشور، بودجه ها نيز تقسيم خواهد شد.
وي بيان داشت: دانشگاه در زمينه پذيرش دانشجوي خارجي با هماهنگي وزارت علوم مشكلي ندارد و آيين نامه اين كار نيز تهيه و ابلاغ شد.
وي اظهار داشت: براي جذب اعضاي هيات علمي نيز در برنامه ششم اقدام هاي خوبي انجام شده و قرار شد وضعيت جذب هيات علمي دانشگاه انجام شود.

** رشد فعاليت هاي فرهنگي در دانشگاه ها
وزير علوم، تحقيقات و فناوري همچنين در ديدار با آيت الله جعفر سبحاني از مراجع تقليد گفت: تشكل هاي دانشجويي شامل تشكل ديني، كانون هاي فرهنگي و قرآني در دانشگاه زياد شده و سبك و سياق ائمه اطهار (ع) را در قالب جشنواره هاي رضوي برگزار مي كنيم.
فرهادي گفت: دانشجويان در اين جشنواره ها در زمينه هاي فرهنگي و علمي با هم رقابت مي كنند.
وي ادامه داد: بنا داريم فعاليت هاي فرهنگي و مذهبي در دانشگاه ها بيشتر گسترش يابد، زيربناي دانشگاه هاي ما مذهبي است ولي نياز به هدايت و فعاليت هاي بيشتر ما دارد و در اين زمينه ارتباط بين حوزه و دانشگاه، بسيار تاثيرگذار است.
وي خاطرنشان كرد: كساني كه حافظ قرآن كريم هستند بعد از ارزيابي، مدارك دانشگاهي به آنها اعطا خواهد شد و سال گذشته 242 نفر اين مدرك را دريافت كردند.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري امروز در سفر به شهر مقدس قم با شماري از مراجع تقليد ديدار و گفت و گو كرد.
7401 / 1175