۵ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۴۲
کد خبر: 82087583
T T
۰ نفر
رييس پژوهشگاه ميراث فرهنگي:معلولان جامعه  از سفره زندگي سهم دارند

تهران - ايرنا - رييس پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري بابيان اينكه جامعه معلولان بايد از سفره زندگي سهم داشته باشند گفت:جامعه مديريتي و تخصصي ما هنوز دلش براي پرداختن به موضوع فراهم كردن امكانات براي معلولان متقاعد نشده است.

به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگي ايرنا، سيد محمد بهشتي، در نشستي با عنوان روز موزه و معلوليت كه در محل موزه صلح تهران برگزار شد با بيان اينكه تا قبل از دهه هشتاد عمدتا زندگي در شهر تنها به مفهوم سهولت در رفت و آمد بود تصريح كرد: البته در آن زمان هم مشكلاتي بود و شهر خود را براي نقل و انتقالات جانبازان و معلولان آماده نكرده بود به نحوي كه در انتقالات تنها به مبدا و مقصد توجه مي شد .
رئيس كميته ملي موزه هاي ايران (ايكوم )، كارهاي كم و بيش انجام شده را به هيچ وجه كافي ندانست و افزود: امروزه اهل شهر دارند كم كم و قدم به قدم شهر را پس مي گيرند ،در صورتيكه قبل از آن شهر در اختيار زندگي نبود و تنها در اختيار حمل و نقل بود .
او گفت: زماني كه زندگي وارد ميدان مي شود مثل اين مي ماند كه حواس ما تازه فعال شده و تا قبل از آن انگار چشمهاي مان شهر را نمي ديد ، گوشهايمان نمي شنيد ، شامه مان شهر را نمي بوييد و...
رييس ايكوم با بيان اينكه از دهه هشتاد سيستم عصبي شهر فعال شده و كيفيت برايش موضوعيت يافته گفت : از اين زمان به بعد است كه زندگي وارد عرصه هاي شهر شده و موضوعيت مي يابد.
رييس پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري پيشنهاد راه اندازي كمپيني را به پشتيباني موزه صلح داد كه مخاطبانش دلهاي اهل شهر نسبت به سهمي كه معلولين و جانبازان از زندگي دارند باشند تا آنها هم بتوانند سهم خويش را از شهرپس بگيرند.
وي با تأكيد بر ضرورت پشتيباني اين كمپين از طرف موزه صلح گفت : در بين كسانيكه ناتوانايي جسمي دارند جانبازان جزء افتخارات كشور هستند كه زبان نافذي دارند و خيلي از درهايي كه روبه معلولين ديگر بسته است رو به آنها باز است، آنها اكسيري را در اختيار دارند كه مي توانند به كار ببرند .

**آشتي ميان موزه و مخاطب معلول
سيد احمد محيط طباطبايي قائم مقام كميته ملي موزه هاي ايران (ايكوم )ديگر سخنران اين نشست با اشاره به فعاليت هاي ايكوم در طي دو دهه اخير با همكاري نهادهاي مرتبط گفت :در اين مدت شاهد رشد كمي موزه ها بوده ايم به نحوي كه تعداد آنها از صد به پانصد موزه رسيده است .
وي با بيان اينكه از چند سال پيش سعي در ارتقاي كيفي موزه ها داشته ايم تصريح كرد : در اين مدت كيفيت رفتار انساني در موزه مد نظر بوده به اين معني كه موزه ها به عنوان مكاني عمومي و پژوهشي بتوانند تمامي سطوح جامعه را پذيرا باشند و آنها را دعوت به بازديد كند .
طباطبايي گفت : موزه جداي از فضاي مدني شهر نيست ، زمانيكه در شهر توجه لازم به معلولين نشده واين افراد در عبور و مرور دچار مشكلات زيادي هستند طبعا موزه ها هم از اين رويه پيروي مي كنند.
وي افزود : موزه صلح براي برگزاري اين نشست پيشقدم شدتا يك نوع آشتي و صلح ميان موزه و مخاطب معلول از اين به بعد ايجاد شود زيرا كه اين موزه به نسبت توانش درچيدمان و نوع برخورد ،معلولين را به عنوان يك جامعه هدف مخاطب خود قرار داده و تمامي شرايط را براي آن مهيا كرده است .
فراهنگ**3079**1569