۵ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۲۹
کد خبر: 82087665
T T
۰ نفر
مركز ثبت اطلاعات بیماری های ژنتیكی نوزادان آغاز به كار كرد

تهران - ایرنا - مشاور مركز خانواده و جمعیت وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی از آغاز به كار مركز ثبت اطلاعات بیماری های ژنتیكی و معلولیت های نوزدان در اداره سلامت نوزادان این وزارتخانه خبر داد.

پریسا محققی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا افزود: این سامانه در حال ثبت اطلاعات است اما نتایج آن پایان سال اعلام می شود.
محققی اظهار كرد: آمار دقیقی درباره اینكه چند در صد موارد تولد نوزادان در كشور مبتلا به بیماری های ژنتیكی است در دست نیست اما هم اكنون اداره سلامت نوزادان ،ثبت اطلاعات مربوط به اختلالات ژنتیكی و معلولیت ها را در دست اقدام دارد كه امیدواریم به زودی به نتیجه برسیم.
وی خاطرنشان كرد: اكنون هر بیمارستانی موظف است سامانه ثبت اطلاعات نوزادان داشته باشد و اطلاعات مربوط به بیماری های ژنتیكی و معلولیت های آنان را به صورت آنلاین (برخط) به مركز انفورماتیك اداره سلامت نوزادان بفرستد.
محققی ادامه داد: اطلاعات به دست آمده در پایان سال مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد و نتایج آن در برنامه ریزی برای غربالگری ها مورد استفاده قرار می گیرد تا شاهد كاهش آمار بیماری های ژنتیكی و معلولیت ها در كشور باشیم.
وی یادآور شد: اداره سلامت نوزادان وزارت بهداشت پیش از این نیز سیستم ثبت مرگ نوزادی را ثبت كرده است و 2 سال است تمام آمار مربوط به مرگ و میر كودكان را جمع آوری می كند.
گفتنی است، پیش از این برخی دست اندركاران حوزه سلامت اعلام كرده بودند كه میزان اختلالات مادرزادی در جهان بین 2 تا سه درصد است اما در ایران این رقم به علت ازدواج های فامیلی 2 برابر بیشتر است.بیماری های فنیل كتونری ، تالاسمی و هموفیلی از بیماری های شایع ژنتیكی در كشور به شمار می روند.
انوشیروان محسنی بندپی نیز پیش از این اعلام كرده بود كه سالانه 30 هزار كودك معلول در كشور متولد می شوند.
براساس آمار اداره ثبت احوال ، سالانه یك میلیون و چهار صد هزار كودك در كشور متولد می شوند.
اجتمام(4)**9185**1776
۰ نفر