۵ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۳۲
کد خبر: 82087672
T T
۰ نفر
حمايت فرهنگي نياز اصلي جامعه معلولان/ ايجاد كمپيني براي رسيدن به فرهنگ

سنندج- ايرنا- معلولان و كم اندامان جامعه، امروز بيشتر از هر چيز ديگري نيازمند حمايت هاي فرهنگي هستند و بايد جامعه به اين باور برسد كه به معلولان و توانمندي هاي آنان نياز دارد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، امروزه در ميان قشر معلول جامعه افرادي هستند كه با وجود برخي ناتواني هاي جسمي موفق شده اند دنياي روشني را پيش روي خود بگذارند و در زمينه هاي مختلف فرهنگي، اجتماعي و غيره بسيار موفق باشند.
متاسفانه برخي شرايط موجب شده است كه از توانمندي هاي اين قشر از جامعه استفاده نشود و توانايي هاي آنان ناديده گرفته شود كه بدون شك مسائل فرهنگي بزرگترين عامل براي عدم حضور معلولان و استفاده از توانمندي هاي آنان در جامعه است.
اين قشر بخش عظيمي از جامعه ما را تشكيل مي دهند و نياز است كه مانند ساير اقشار مورد توجه قرار گيرند اما به دليل برخي معضلات و مشكلات موجود در جامعه كمتر در ميان ما ديده مي شوند و اين مساله نيازمند فرهنگ سازي لازم است.
يكي از مسائلي كه موجب شده معلولان كمتر در جامعه ديده شوند نگاه جامعه به انان است، متاسفانه جامعه ما هنوز به اين باور نرسيده كه يك فرد معلول نيز همانند يك فرد عادي حق زندگي كردن و ديده شدن دارد و اگر شرايط برايش فراهم باشد مي تواند در پيشبرد اهداف جامعه تاثيرگذار باشد.
شرايط محيطي در اكثر شهرهاي ما نيز به گونه اي است كه معلولان براي استفاده از خدمات ادارات، بانك ها، رستوران ها، معابر و خيابان ها، مغازه ها و غيره به يك همراه نياز دارند و بسياري اوقات به تنهايي نمي توانند در اين مكان ها حضور پيدا كنند.
استان كردستان و شهر سنندج نيز از اين قاعده مستثني نيست و از لحاظ محيطي و فرهنگي مناسب جامعه معلولان نيست و از توانمندي هاي اين قشر از جامعه بسيار كم استفاده شده و يا اصلا استفاده نمي شود.
امروزه بسياري از معلولان توانمند جامعه با استفاده از توانايي هايي كه دارند خود وارد عمل شده و در صدد معرفي خود به جامعه و تلاش براي رفع مشكلات برآمده و از راه هاي گوناگون در اين راستا تلاش مي كنند.
صباح مجيدي يكي از اين افراد است كه 25 سال سن دارد و زماني كه 40 روزه بوده به دليل يك اشتباه جراحي از نخاع آسيب ديده و از آن زمان تاكنون بر روي ويلچر مي نشيند.
اين معلول توانمند كردستاني تا 9 سالگي فكر نمي كرد كه دچار آسيب شده است اما از آن زمان نيز كه فهميد خود را نباخت و دنياي جديد و روشني را پيش روي خود گذاشت و هيچگاه از جامعه فاصله نگرفته و بهترين هنر وي لبخندي است كه هيچگاه از صورتش محو نشده است.
صباح مجيدي از زماني كه خود را شناخته تاكنون در زمينه هاي مختلف هنري، ورزشي، اجتماعي و غيره فعاليت داشته و براي جامعه معلولان و كم اندامان استان نيز كارهاي زيادي انجام داده است.
او به تازگي كمپيني با عنوان' كمپين مناسب سازي حمايتي و فرهنگي' در فضاي مجازي با هدف آگاه سازي آحاد مختلف جامعه بويژه مسوولان نسبت به جايگاه جامعه معلولان و همچنين مشكلات اين قشر راه اندازي كرده است.
او در اين رابطه مي گويد: هدف اصلي كمپين اين است كه به فرهنگ سازي حمايتي از جامعه معلولان برسيم چون اگر به اين فرهنگ دست پيدا كنيم بدون شك بسياري از موانع و مشكلات اين قشر رفع خواهد شد.
اين معلول كردستاني با دعوت از تمامي مسوولان استان در هر رده و مقامي براي حضور در اين كمپين افزود: اين كمپين يك ماه است كه راه اندازي شده و هم اكنون 54 عضو از دانشجويان، هنرمندان، جامعه معلولان و ساير اقشار جامعه دارد و انتظار داريم كه مسوولان نيز از اين كمپين استقبال كنند.
وي اظهار كرد: براي عضويت در اين كمپين دعوت نامه كتبي به ادارات ارسال خواهيم كرد و اگر دعوت نامه اي نيز بدست كسي نرسد و خواهان عضويت در اين كمپين باشد مي تواند به انجمن كوتاه قدان استان در بهزيستي سنندج مراجعه و براي عضويت اعلام حضور كند.
مجيدي راه اندازي اين كمپين را يك كار فرهنگي و اجتماعي ذكر كرد و گفت: اين كمپين با هدف آگاه سازي مردم نسبت به حضور اندك معلولان در اجتماع و آشنايي با مشكلات اجتماعي، شغلي، شهري و ساير معضلات آنان راه‌اندازي شده است.
وي ادامه داد: هدف اصلي ما از راه اندازي اين كمپين حمايت هاي مادي نيست بلكه رسيدن به فرهنگ حمايتي و رسيدن به اين باور است كه معلولان نيز عضوي از اين جامعه بوده و داراي توانايي هايي هستند و مي توانند در جامعه تاثيرگذار باشند.
او با درخواست از رسانه ها در زمينه اطلاع رساني درست به مردم و مسوولان براي حضور در اين كمپين گفت: افرادي كه خواهان عضويت در اين كمپين باشند مي توانند عدد يك را به شماره تماس 09017991806 ارسال كنند ما قوانين گروه را براي وي فرستاده و پس از دريافت مشخصات و هويت آن فرد، وي را عضو كمپين خواهيم كرد.
اين معلول توانمند كردستاني از مسوولان خواست براي آگاهي بيشتر از وضعيت اين قشر و مشكلات و مسائل مربوط به انان عضو اين كمپين شوند.
وي از رسانه ها خواست كه به عنوان قشر تاثيرگذار جامعه در اين راستا اطلاع رساني هاي لازم را انجام داده و همچنين در زمينه معرفي معلولان به جامعه نيز بيشتر كار كنند.
مجيدي با انتقاد از عملكرد صدا و سيما در زمينه معرفي جامعه معلولان و مشكلات آنان گفت: چند سال پيش از صدا و سيماي استان درخواست كرديم برنامه اي را به صورت هفتگي به جامعه معلولان و صحبت كردن در مورد مشكلات اين قشر اختصاص دهند كه متاسفانه قبول نكردند و گفتند در برنامه هاي مختلف در اين مورد صحبت مي شود و نيازي به برنامه جداگانه نيست.
وي در ادامه افزود: برخي از موسسه ها هستند كه از جامعه معلولان حمايت مي كنند و كارشان نيز بسيار خوب است اما چون شناخت كافي از جامعه معلولان ندارند راه را اشتباه مي روند و نمونه بارز آن ايجاد كمپيني با عنوان ' درهاي آبي' بود كه چندي پيش به منظور كمك به معلولان راه اندازي شده بود.
اين معلول كردستاني اظهار كرد: اين كمپين نوعي بي احترامي به جامعه معلولان بود چرا كه جامعه معلولان امروز نياز به ترحم و دلسوزي و پول كسي ندارند كه در جايي چادري را به نفع آنان برپا كنند.
مجيدي ادامه داد: اعضاي كمپين درهاي آبي فكر مي كردند با جمع آوري درب هاي نوشابه از ميان اشغال ها و خريد ويلچر براي من معلول تمامي مشكلات جامعه معلولان را رفع كرده اند اما اين حركت، اعتراض نه تنها من بلكه جامعه معلولان را در پي داشت.
مجيدي افزود: اين كمپين ويلچري را طراحي كرده چند كيسه پر از درب نوشابه را به آن آويزان كرده بودند كه اين اقدام نماد بسيار بدي دارد و نه تنها حمايت نيست بلكه توهين به جامعه معلولان است.
وي با تاكيد بر اينكه حمايت بايد درست و منطقي باشد نه احساسي گفت: امروزه جامعه معلولان از لحاظ تحصيلات تا مقاطع بالايي پيش رفته اند و از لحاظ هنري، ورزشي و غيره از توانمندي هاي بسيار بالايي برخوردار هستند حيف است موسسه اي، سازماني و يا شخصي با حمايت غير اصولي خود، دل آنان را بشكند و اين توانايي هاي جامعه معلولان را ناديده بگيرد.
اين معلول توانمند اظهار كرد: فعاليت اين كمپين و يا موسسه هايي كه چادري را در پاركي داير كرده و نان محلي يا آش محلي و غيره را به نفع كم اندامان مي فروشند كمك نيست و بازي با احساسات مردم است و دود آن به چشم من معلول مي رود چرا كه فردي كه آن روز از آن موسسه خريد كرده به من معلول با ترحم نگاه مي كند.
وي افزود: اگر جامعه ما به اين فرهنگ دست پيدا كند كه معلول نيز همانند ساير افراد جامعه حق زندگي دارد و مي تواند سينما و پارك برود بدون شك مسوولان و دست اندركاران نيز به اين باور مي رسند كه بايد براي اين افراد كاري انجام دهند.
مجيدي در ادامه گفت: در شهر سنندج اكثر معابر، خيابان ها، موسسه ها، بانك ها و غيره مناسب جامعه معلولان نيست و مناسب سازي هايي نيز كه در برخي از مكان ها انجام شده است بسيار غيراصولي است و بايد بيشتر بر روي اين موارد كار شود.
وي اظهار كرد: به عنوان نمونه در سينما بهمن سنندج كارهاي بسيار خوبي انجام شده اما براي ورودي آن فكري نكرده اند و ورودي اصلي اين مركز فرهنگي براي من معلول بسيار با اهميت است اما مناسب سازي نشده و يك درب جدا مناسب معلولان دارد و آن هم موقع نمايشگاه باز است.
مجيدي با بيان اينكه من معلول دوست دارم همانند ساير شهروندان از ورودي اصلي وارد سينما شوم گفت: انتظار مي رود مسوولان اين مساله را در نظر گرفته و ورودي اصلي اين سينما را همانند فضاي داخلي، براي جامعه معلولان مناسب سازي كنند.
وي ادامه داد: ما همچنين در سطح استان و شهر سنندج شهربازي كه مناسب كودكان معلول باشد نداريم و مسوولان بايد اين مسائل را در نظر بگيرند و به اين باور برسند كه يك كودك معلول نيز دوست دارد بازي كند نه اينكه فقط تماشاگر بوده و با حسرت بازي كودكان سالم را نگاه كند.
اين معلول كردستاني با تاكيد بر اينكه جامعه معلولان نيازمند يك نگاه جديد از سوي مسوولان هستند افزود: حمايت هايي كه از معلولان مي شود بايد بروز شده و تمامي جامعه معلولان در اين حمايت ها در نظر گرفته شوند.
او گفت: در سطح استان سازمان بهزيستي بسيار خوب كار مي كند و با انجمن هاي معلولان همكاري لازم را داشته و حمايت مي كند و انتظار مي رود كه ساير ادارات و سازمان ها نيز وارد عمل شده و در زمينه مسائل و مشكلات اين قشر عظيم از جامعه تلاش كنند.
اميد مي رود روزي برسد كه تمامي آحاد جامعه اعم از مسوولان، مديران و ساير اقشار به اين فرهنگ و باور برسند كه به معلولان با ديده ترحم نگاه نكنند و زمينه هاي لازم را براي شكوفايي استعدادهاي نهفته آنان فراهم كنند تا بتوانند همانند يك شهروند عادي زندگي كرده و نقش خود را در جامعه بخوبي ايفا كنند.
7348/1904
افسانه گلباغي
۰ نفر