۶ خرداد ۱۳۹۵، ۱۹:۰۶
کد خبر: 82089670
T T
۰ نفر
نگرانی «جی هفت» از شكل گیری بحران اقتصادی نظیر سال 2008

پكن - ایرنا - كشورهای عضو «جی هفت» امروز پنجشنبه در اجلاس سران خود به شدت از وضعیت اقتصادی جهان و ركودی كه دامنگیر آن شده ابراز نگرانی كرده و آن را با بحران هشت سال پیش دنیا در همین عرصه قابل مقایسه دانستند.

به گزارش ایرنا، در پی برگزاری اولین روز از چهل و دومین اجلاس سران در «ایسه شیما» در منطقه «میه» در مركز ژاپن، رهبران هفت كشور حاضر در نشست خاطر نشان كردند كه بیش از هر زمان دیگری به همكاری برای برون رفت از این شرایط نیاز است.
شینزو آبه نخست وزیر ژاپن در مصاحبه خود پس از پایان اولین روز از نشست گفت كه رهبران این كشورها قبول كرده اند كه برای كمك به رهایی از این ركود و بحران اقتصادی كه مشابه سال 2008 میلادی است ، بودجه بیشتری اختصاص داده و بیشتر از گذشته هزینه كنند.
با این وصف وی تصریح كرد: اینكه هر كشوری چه مقدار و در چه برهه زمانی بخواهد هزینه كند بستگی به شرایط آن كشور دارد اما در مجموع همه در اجلاس برای این هزینه كرد به توافق رسیده اند.
تارنمای ژاپن تودی می نویسد: رهبران جهان تلاش كردند كه از واژه بحران برای شرایط روز اقتصادی دنیا استفاده نكنند اما گفتند كه اقتصادهای نوظهور در بدترین شرایط بسر می برند و خطرهای زیادی آنها و دنیا را تهدید می كند.
«آبه» تصریح كرد كه در اجلاس به این نتیجه رسیدیم كه وضعیت بسیاری از بانك ها خوب نیست و بازارهای اوراق بهادار در بسیاری نقاط جهان متزلزل است و بهای بورس ناگهان سقوط می كند و كشورها باید بسته های محرك اقتصادی اختصاص دهند.
در همین حال اعلام شده است كه با توجه به شرایط مذكور احتمال می رود ژاپن برنامه افزایش مالیات ملی از هشت درصد تا 10 درصد را امسال اجرا نكند.
از سوی دیگر امروز اعضای «جی هفت» در باره وضعیت پناهجویان هم گفت و گو كردند و دونالد توسك رئیس شورای اروپا گفت كه از كشورهای این گروه می خواهد كمك های خود را به اروپا افزایش دهند.
وی گفت كه پناهندگان زیادی از كشورهای مختلف بخصوص از سوریه راهی اروپا شده اند و باید برای رفع مشكلات آنها به كشورهای این قاره كمك شود.
او تصریح كرد كه اروپا با بزرگترین بحران پناهجویان پس از جنگ جهانی دوم روبروست و در این عرصه نمی تواند تنها بماند.
سران هفت كشور بزرگ صنعتی موسوم به «جی هفت» امروز در باره تروریسم و امنیت دریایی و بویژه چالش با چین در دریاهای شرقی و جنوبی به رغم هشدارهای پكن بحث و تبادل نظر كردند و قرار شده نگرانی آنها از این منازعات در بیانیه پایانی اجلاس گنجانده شود.
اعضا در اجلاس امروز همچنین در باره محرك های اقتصادی نیز گفت وگو كرده و گفتند كه برای مبارزه با فساد و فرار ثروتمندان از مالیات تدابیر سختی اتخاذ خواهند كرد.
با این حال گزارش ها نشان می دهد كه در اجلاس گروه هفت اختلافاتی نیز بوجود آمده است و اعضا در باره تدابیر اقتصادی با یكدیگر همكاری قوی ندارند.
تارنمای «ژاپن نیوز» نیز می نویسد كه به رغم درخواست های مكرر ژاپن برای اختصاص سرمایه بیشتر برای برون رفت از ركود اقتصادی كشورهایی نظیر انگلستان و آلمان حاضر به اجابت این درخواست نشده اند.
انتظار می رود سران «جی هفت» فردا جمعه با رهبران شماری از كشورهای در حال رشد و اقتصادهای نوظهور در باره وضعیت اقتصادی جهان بحث و تبادل نظر كنند.
از سوی دیگر گزارش شده است كه باراك اوباما رئیس جمهوری آمریكا نیز متوجه نگرانی كشورها در باره نامزدی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری شده است.
وی پس از پایان نشست روز نخست در سخنانی گفت: رهبران كشورهای دیگر از مواضع ترامپ نگران هستند و البته با توجه به اظهاراتی كه او كرده است طبیعی است كه چنین نگرانی هایی وجود داشته باشد.
اوباما گفت: در حال حاضر رهبران كشورهای دنیا نمی دانند كه دقیقا ترامپ چه برخوردی دارد و آنها باید تا چه اندازه اظهارات وی را جدی بگیرند.
گزارش ها حاكی است كه رهبران كشورهای حاضر در اجلاس در باره اظهارات ترامپ در باره جلوگیری از ورود مسلمانان به‌ آمریكا و اینكه ژاپن و كره جنوبی باید هزینه های نظامی آمریكا را در منطقه بپردازند و موضع گیری های وی در باره مسایل مختلف جهان بشدت ابراز نگرانی كرده و این موضوع را به اطلاع اوباما رسانده اند.
وی همچنین در پاسخ به سئوالات برخی خبرنگاران پس از پایان اجلاس امروز در باره طالبان و تغییر در كادر رهبری آن گفت كه به رغم این اتفاق بعید است تغییر خاصی رخ دهد.
رئیس جمهوری آمریكا با اشاره به اینكه ملااختر منصور در حمله پهپادهای آمریكا در پاكستان كشته شده و طالبان رهبر دیگری را انتخاب كرده است، گفت: به نظر نمی رسد كه اتفاقاتی از این دست به سمت مطلوب پیش برود و اوضاع آنچنانكه باید شكل مثبتی به خود بگیرد.
وی گفت كه ما تاكنون ندیده ایم كه طالبان یك فرد آزادیخواه و در واقع لیبرال دمكرات را به رهبری برگزیند و همه دنباله رو راه قبلی ها بوده اند و از مصالحه با دولت افغانستان سر باز می زده اند.
رئیس جمهور آمریكا با اشاره به اینكه طالبان دنباله رو مسیر خشونت است، یادآور شد: ما امیدواریم روزی فرا برسد كه آنها خود را تسلیم گفت و گو و مذاكره كنند و بدانند از آن طریق منافعشان تامین خواهد شد.
چهل و دومین اجلاس سران هفت كشور صنعتی(جی هفت) كه از صبح امروز در هتل «شیما كانكو» در جزیره «كاشیكو» در ناحیه «ایسه شیما» در منطقه «میه» ژاپن آغاز شده، فردا جمعه به كار خود پایان می دهد.
آساق**231**1597