۸ خرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۲۵
کد خبر: 82091299
T T
۰ نفر
آنتن تلويزيون به كدام سمت مي چرخد؟

تهران- ايرنا- سازمان صداوسيما دو هفته بعد از استعفاي محمد سرافراز رييس پيشين اين سازمان در آستانه تغييرات مهمي است كه يقينا بر روند توليد آثار به ويژه فيلم و سريال تاثير مي گذارد.

به گزارش خبرنگار حوزه صداوسيماي ايرنا، در حالي كه دو هفته اي از رفتن سرافراز از ساختمان شيشه اي مي گذرد؛ به نظر مي رسد تغييرات از راس هرم به نقاط پايين تر رسيده و روز گذشته خبر جايگزيني علي اصغر پورمحمدي معاون سيما تاييد شد و خود وي مرتضي ميرباقري معاونت سيما در دوران علي لاريجاني و عزت الله ضرغامي را جانشين خود معرفي كرد.
در حاليكه پورمحمدي و گروه همراه وي در مديريت گروه فيلم و سريال شبكه ها بيشتر به توليد سريال هاي كيفي، با قسمت هاي متوسط و پخش حداكثر دو يا سه سريال در مناسبت ها معتقد بودند كارنامه ميرباقري از علاقه وي براي توليد سريال هاي الف و الف ويژه و توجه بيشتر به آنتن تلويزيون حكايت دارد. شايد به همان دليل بود كه از ابتداي سال جاري شبكه دو سيما هيچ سريال جديدي پخش نكرد، شبكه يك تنها يك سريال پخش كرد و شبكه سه كه همواره در سريال سازي پيشتاز بود زمان پخش سريال را با پخش مسابقه «جادوي صدا» جايگزين كرد كه چندان هم مورد توجه واقع نشد.
غير از معاونت سيما اخباري هم در مورد تغيير در معاونت صدا منتشر شده و شنيده ها از جايگزيني فاطمه آليا يا فاطمه رهبر هر دو از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در دوره نهم به جاي نسرين آبرواني معاونت فعلي صدا حكايت دارد.
به اين ترتيب تغيير در دو معاونت اصلي سازمان يعني معاونت صداوسيما به معناي تغيير عمده در آنتن تلويزيون و راديو خواهد بود زيرا در پي آن مديران شبكه هاي راديويي و تلويزيوني و گروه هاي فيلم و سريال نيز تغيير خواهند كرد. خبرنگار حوزه صداوسيماي ايرنا در اين خصوص با چند تن از تهيه كنندگان و برنامه سازان گفت وگو كرده است.

***بهروز خوش رزم؛ ثبات مديريتي رمز موفقيت تلويزيون
بهروز خوش رزم از تهيه كنندگان تلويزيون در مورد اين تغييرات مي گويد: تغييرات پشت سرهم به ضرر تلويزيون است؛ زيرا در محدوده برنامه سازي كارها بلندمدت بوده و برنامه ريزي لازم دارد و به دست آمدن حاصل زمان مي برد؛ تغيير مديريت هاي پي در پي به توقف روند پيشين مي انجامد و در نتيجه آن روي آنتن هيچ برنامه جديدي نداريم.
تهيه كننده سريال «يلدا» ادامه داد: ثبات مديريت به بهبود توليدات بسيار كمك مي كند؛ فرقي هم ندارد كه پورمحمدي معاون سيما باشد يا ميرباقري چون هر دو از مديران كاركرده هستند و اين تغييرات اجازه نمي دهد مديران بتوانند ساماندهي و برنامه ريزي كنند.
خوش رزم بودجه را از جمله ديگر مسائل تلويزيون دانست و افزود: تلويزيون از مدت ها قبل با كمبود شديد بودجه روبروست و در بسياري موارد كار آماده است ولي بودجه براي توليد وجود ندارد و اين يكي از دلايلي است كه بخش سريال سازي متوقف شده است.
وي كه مدتي تهيه كنندگي سريال الف ويژه سلمان فارسي را برعهده داشت در مورد اين سريال نيز گفت: ما يكبار توليد سريال را از سال 78 شروع كرديم در زماني كه محمدرضا جعفري جلوه مدير شبكه يك بود ولي به هر حال متوقف شد؛ بعد از 10 سال مجددا شروع كرديم و من بعد از سه سال انصراف دادم زيرا هيچ آينده اي براي سريال مشخص نبود. در حاليكه نگارش سيناپس كامل انجام شد.

***فريبا توكلي؛ تغييرات يا ثبات در مديريت ها بايد زودتر اعلام شود!
تهيه كننده سريال «دوردست ها» در مورد تغييرات اين روزهاي صداوسيما گفت: در دوره قبل نگاه اين بود كه كار خوبي ساخته شود.
وي يادآور شد: تغيير مديريت ها باعث شد با تامل بيشتري در متن سريال نظرهاي مدير جديد را اعمال بكنيم كه در نهايت به نفع سريال و باعث ديده شدن بيشتر آن بود. با آنكه نويسنده و كارگردان فشار زيادي را تحمل كردند.
تهيه كننده سريال «يكي بود، يكي نبود» افزود: در دوره قبل سياستي بود مبني بر اينكه وقتي سريال جذابي پخش مي شود شبكه هاي ديگر سريال جديد پخش نكنند تا آن سريال به خوبي ديده شود و در مورد دوردست ها اين اتفاق افتاد.
توكلي گفت: به نظر من قطعا مديريت جديد هم در جهت بهبود كارها گام بر مي دارد و هدف كلي يكي و بالابردن فرهنگ مردم است؛ اما در مجموعه هاي زير دست آنها اهدافي تعريف مي شود كه ممكن است مخالف باشد.
وي تاكيد كرد: به طور كلي ثبات در حوزه مديريتي بهتر است؛ از اين جهت كه در فضاي تغيير و تحولات تهيه كننده و برنامه ساز هميشه التهاب دارند و بهتر است اگر جابجايي قرار است روي دهد سريع تر بيافتد و اگر قرار نيست اعلام شود تا آرامش حاكم شود كه از هر چيزي مهم تر است.
تهيه كننده سريال «چراغي در شب» در مورد ادامه فعاليت هايش گفت: روي متن سريال ديگري با مضمون درام اجتماعي و موضوع روز و محوريت خانواده كار مي كنيم.

علي تقي پور؛ سياست هاي رسانه نبايد به فرد متكي باشد!
تهيه كننده سريال «مهرآباد» در مورد اين تغييرات گفت: اين فرهنگ بايد جا بيافتد كه با تغيير يك فرد ساختار سازماني نبايد به هم بريزد، در همه رسانه ها در دنيا قوانين مكتوب مشخص و واضحي وجود دارد كه كارشناسان وضع مي كنند و با تغيير و جابجايي قوانين عوض نمي شود.
تقي پور ادامه داد: آشفتگي در نبود قانون واضح و كامل نمود پيدا مي كند؛ يكبار مديري مي آيد و سليقه و تفكر او اين است كه سريال سازي خوب نيست، نفر بعدي نظر مخالف دارد، فرد ديگري توليد تله فيلم را متوقف مي كند و مديري بر برنامه سازي تلويزيوني مستند تاكيد دارد.
تهيه كننده سريال «جاده قديم» تاكيد كرد: افراد نبايد براي سيستم تعيين تكليف كنند؛ اصلا نبايد با جابجايي يك فرد تغييرات عمده روي دهد، بايد سازوكار را ريشه اي تعيين كنيم كه با رفت و آمدها كارها روي زمين نماند.
وي گفت: هيچ نظري نمي توانم بدهم كه با مديريت جديد چه اتفاقي روي مي دهديا خير چون ساختار درست نيست و اين وضع باعث پويايي رسانه نمي شود، بايد فرد متخصصي وضعيت را با راهكار درست بهتر كند.
فراهنگ**9157 ** 1568