۸ خرداد ۱۳۹۵، ۱۵:۲۷
کد خبر: 82091457
T T
۰ نفر

دلایل افزایش قیمت برنج در بازار گیلان

۸ خرداد ۱۳۹۵، ۱۵:۲۷
کد خبر: 82091457
دلایل افزایش قیمت برنج در بازار گیلان

رشت - ایرنا - نبود برنج كافی در بازار از یكسو و نیز افزایش رغبت مصرف كنندگان به استفاده از برنج داخلی از سوی دیگر، زمینه ساز رشد قیمت برنج در بازار معاملات استان گیلان شده به گونه ای كه در زمان حاضر، نوع هاشمی مرغوب، افزون بر یكصد هزار ریال به فروش می رسد.

این روزها شاهد افزایش قیمت برنج در بازار معاملات استان گیلان هستیم در حالیكه كشاورزان برنجكار، هر ساله بخش عمده محصول خود را در همان آغازین روزهای برداشت یعنی اواخر مرداد و اوایل شهریورماه وارد بازار كرده و با قیمت پایین به فروش رسانده اند و تنها عده معدودی هستند كه هم اكنون محصول شلتوك خود را به كارخانه های برنجكوبی داده اند.
از سوی دیگر، فصل برنجكاری، تازه آغاز شده و در بیشتر مزارع شالیزاری، عملیات نشا به پایان رسیده و وجین كاری در حال انجام است و تا به بار نشستن محصول، حدود 70 روز زمان مانده و این شرایط زمینه ای را فراهم كرده كه شاهد افزایش قیمت برنج در بازار باشیم.
از سوی دیگر، تمایل مصرف كنندگان به استفاده از برنج داخلی و نیز رغبت نكردن آنان به خرید برنج های خارجی، عامل مهم و تاثیرگذار دیگری در افزایش قیمت برنج ایرانی شده است.
تقی اسدزاده یكی از فروشندگان برنج در بازار معاملات شهر رشت روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: قیمت برنج از نوع رقم هاشمی طی روزهای اخیر افزایش یافته و هم اكنون نوع مرغوب آن بالای یكصد هزار ریال به فروش می رود و قیمت نیم دانه برنج هاشمی نیز از 30 هزار تا 70 هزار ریال است.
وی ادامه داد: افزایش قیمت برنج داخلی ناشی از رغبت نكردن مردم به خرید برنج خارجی و علاقه مندی آنان به استفاده از برنج داخلی است.
اسدزاده همچنین گفت: اواخر سال گذشته واسطه های بازار، شلتوك را گران خریدند و همین امر باعث گرانی كاذب شلتوك شد.
وی اضافه كرد: قیمت برنج هر اندازه بالا برود، ما به عنوان خرده فروش راضی نیستیم چراكه دوست داریم برنج ارزان باشد تا همه مردم بتوانند خرید كنند و در نتیجه ما هم استفاده بیشتر از آن خواهیم كرد.
یكی از كشاورزان برنجكار رودسری نیز در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: هزینه های كاشت، داشت و برداشت برنج هر ساله به شكل محسوسی افزایش می یابد و باید قیمت برنج به گونه ای باشد كه كشاورز هم، ضرر نكند.
حسن بابایی یكی از خریداران برنج در بازار رودسر هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به خرید برنج هاشمی به قیمت 110 هزار ریال از بازار بیان داشت: معتقدم كه دلالان، از وضعیت این بازار ، بیشتر منتفع می شوند چرا كه كشاورزان برنجكار در همان زمان برداشت محصول، بخش اعظمی از تولید خود را پیش فروش می كنند و تنها عده معدودی هستند كه برنج دارند.
یكی از فروشندگان برنج در بازار رودسر نیز به خبرنگار ایرنا گفت: این زمان از سال تا هنگام بهره برداری، برنج كمیاب است و باید انتظار داشته باشیم كمی قیمت آن افزایش یابد چراكه تقاضا برای خرید، بیشتر می شود.
یوسف وهابی افزود: افزایش كنونی قیمت برنج، نه دست كشاورز است و نه هیچكس دیگر، چون كمبود برنج این شرایط را ایجاد كرده است.
فصل برنجكاری در استان گیلان به طور معمول از اواخر اسفندماه با آماده سازی زمین های شالیزاری آغاز می شود و پس از شخم زمین، كاشت جو، خزانه گیری، نشا، وجین و در نهایت تا اواسط مردادماه، با برداشت محصول پایان می یابد.
استان گیلان 238 هزار هكتار مزارع شالیزاری دارد كه سالانه یك میلیون و یكصد تن شلتوك تولید كه از این مقدار، حدود 700 هزار تن برنج سفید تبدیل می شود.
ارقام هاشمی، علی كاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جرو رقم های كیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم های پرمحصول است كه در شالیزارهای استان گیلان كشت می شود.
3019/2007/1042
۰ نفر