۹ خرداد ۱۳۹۵، ۱۷:۴۴
کد خبر: 82093036
T T
۰ نفر

ردپای انسان های اولیه در بام قشم

۹ خرداد ۱۳۹۵، ۱۷:۴۴
کد خبر: 82093036
ردپای انسان های اولیه در بام قشم

قشم- ایرنا- معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم از آغاز عملیات كاوش های باستان شناسی در منطقه «بام قشم» حدفاصل روستای طبل و سلخ جزیره خبر داد و گفت: در این منطقه آثاری از زندگی انسان های اولیه كشف شده است كه تاریخ باستان شناسی جهان را دگرگون می كند.

فرزین حقدل روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینكه نخستین دوره این كاوش ها در سال 86 - 87 آغاز و پس از مدتی متوقف شد، افزود: تا پیش از این كاوش ها ، تصور می شد كه انسان های اولیه «نئاندرتال» و «نئونئاندرتال» پس از پیدایش در قاره آفریقا، به سمت اروپا عزیمت كرده و از آنجا به دیگر نقاط جهان رفته اند.
وی اضافه كرد: اما پس از كشف یافته های باستان شناسی در منطقه بام قشم، نظریه های پیشین رد و مشخص شده است كه انسان های اولیه به دو دسته تقسیم شده اند كه بخشی به سمت قاره اروپا و بخشی به سمت جزیره قشم كنونی حركت و از اینجا به دیگر مناطق قاره آسیا عزیمت كرده اند.
حقدل گفت: تاكنون در محوطه باستانی بام قشم ابزارهای سنگی كوبشی و برنده ای همچون تبر، سرنیزه و چاقو كشف شده كه وسیله ای برای شكار و تكه تكه كردن گوشت بوده است و نتیجه آزمایش كربن و زمان سنجی، قدمت این ابزارها را اثبات می كند.
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم یادآوری كرد: در زمان اسكان انسان های اولیه در این منطقه، خلیج فارس به صورت یك دره سرسبز و حاصلخیز بود كه رودخانه های بسیاری در آن جریان داشت.
حقدل با بیان اینكه وجود این جنگل ها عامل اصلی به وجود آمدن ذخایر عظیم نفت و گاز در خلیج فارس به شمار می رود، گفت: بر اساس یافته های زمین شناسی، حدود 150 هزار سال پیش زلزله عظیمی موجب شكستن تنگه هرمز و جاری شدن آب دریای عمان به این دره سرسبز شده است.
وی اضافه كرد: به اعتقاد دانشمندان پس از چند صد سال، آب این منطقه فرو می نشیند و جزایری همچون قشم سر از آب بیرون می آورند و به همین دلیل است كه امروز در ارتفاعات قشم می توان فسیل های صدف و ماهی یافت.
حقدل با اشاره به اینكه در سال های نخست كاوش در منطقه بام قشم به عنوان معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم فعالیت می كرد، افزود: از همان تاریخ پیگیر كاوش های باستان شناسی در این منطقه بودم و امروز با هدف كشف یافته های بیشتر، این كاوش ها ادامه می یابد.
جزیره قشم با یكهزار و 500 كیلومتر مربع وسعت، شامل 135 كیلومتر طول و عرض متوسط 14 كیلومتر در جنوب كشور و در فاصله 20 كیلومتری بندرعباس مركز هرمزگان واقع شده و به تنهایی از 22 كشور جهان بزرگتر است.
2090/1772
۰ نفر