۱۰ خرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۱۹
کد خبر: 82094055
T T
۰ نفر

قدرت‌نمایی اتمی چین در اقیانوس آرام

۱۰ خرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۱۹
کد خبر: 82094055
قدرت‌نمایی اتمی چین در اقیانوس آرام

پكن - ایرنا - تازه ترین اخبار حكایت از آن دارد كه چین با توجه به گسترش سامانه‎های دفاع موشكی آمریكا برای تضعیف نیروی بازدارنده این كشور، قصد دارد برای نخستین بار زیردریایی‏‌های اتمی مجهز به موشك های هسته ای خود را به اقیانوس آرام اعزام كند.

به گزارش ایرنا، اگرچه هنوز هیچ مقام رسمی نظامی چین این مطلب را مورد تایید قرار نداده اما روزنامه ارگانی حزب حاكم چین امروز دوشنبه به این موضوع پرداخته و آن را بازتاب داده است.
خبر مربوط به اعزام زیردریایی هسته ای چین در شرایطی مطرح می شود كه این كشور و آمریكا به شدت در دریای جنوبی در معرض خطر رویارویی هستند. در همین رابطه هفته گذشته یك فروند هواپیمای جاسوسی آمریكا و دو جنگنده چینی در نزدیكی جزیره «های نان» در جنوب چین در آستانه برخورد قرار گرفتند و این مسئله باعث تشدید تنش میان دو كشور شد.
«مردم» ارگان حزب حاكم چین می نویسد كه اخباری مبنی بر اقدام پكن برای اعزام یك فروند زیردریایی هسته ای به اقیانوس آرام از جانب برخی رسانه های غربی مطرح است و آنان به شدت به این موضوع توجه نشان داده اند.
روزنامه می افزاید: اصولا چین یك راهبرد اساسی بازدارندگی هسته ای دارد كه در حال تطیبق آن با شرایط موجود زمانی است.
به نوشته مردم، ‌چین می خواهد نیروی گشتی دریایی هسته ای خود را قوی كند اما مسئولان نظامی این كشور هنوز در باره این زیردریایی ها مطلبی مطرح نكرده اند.
نشریه چینی كه مواضع دولتمردان این كشور را به رشته تحریر در می آورد، اضافه می كند كه چین نسبت به كشورهای غربی كلاهك های هسته ای كمتری دارد و تنها كشور در میان آنهاست كه گفته است تا هدف این تسلیحات اتمی قرار نگیرد از آنها استفاده نمی كند.
با این حال «مردم» می نویسد كه همین كشور اما می تواند برای پاسخ دادن به حملات، از همین قوای بازدارندگی هسته ای استفاده كند.
روزنامه خاطرنشان می كند: در شرایطی كه آمریكا چنین سیاست هایی در قبال پكن اتخاذ كرده است نیروی بازدارنده هسته ای چین نمی تواند نمایشی باشد بلكه لازم است این كشور قدرت بازدارندگی واقعی و موثر خود را به نمایش بگذارد.
بنابر این گزارش، وقتی چین قوای رزمی آمریكا را ارزیابی می كند ترجیح می دهد با آن كشور سرشاخ نشود و می خواهیم آنها هم با دیدن چنین تجهیزاتی به این ارزیابی برسند.
«مردم» تاكید می كند، تنش هایی میان چین و آمریكا بروز كرده است و لازم است ما نیروی بازدارندگی هسته ای خود را تقویت كنیم تا بتواند ضمن جلوگیری از برخورد دو كشور، باعث پیشبرد صلح در منطقه آسیا و اقیانوس آرام شود.
اخبار اعزام زیردریایی های چین به اقیانوس آرام برای اولین بار توسط روزنامه گاردین مطرح و علت آن نیز گشت زنی بازدارنده هسته‌ای در این پهنه آبی اعلام شد.
تحلیل‌گران بر این باورند كه آغاز گشت موشكی و بازدارنده چین می‌تواند به تنش‌های اخیر میان واشنگتن و پكن در دریای جنوبی چین شدت بخشد و به یك بن‌بست استراتژیك منجر شود.
اخیرا نیز در گزارش وزارت دفاع آمریكا به كنگره این كشور پیش‌بینی شد كه چین به احتمال زیاد نخستین گشت بازدارنده هسته‌ای خود را در سال 2016 انجام می دهد.
اگرچه چین براساس گزارش‎ها حدود سه دهه بر روی فناوری بالستیك زیردریایی كار می‌‎كند اما تاكنون سیاست بازدارنده محتاطانه‌ای را دستور كار خود قرار داده و اعلام كرده بود هرگز در استفاده از تسلیحات هسته‌‎ای پیشقدم نخواهد شد.
آساق**231**1597