۱۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۵:۳۳
کد خبر: 82095977
T T
۰ نفر

آلمان حذف تدریجی تحریم های ضد روسی را مطرح كرد

۱۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۵:۳۳
کد خبر: 82095977
آلمان حذف تدریجی تحریم های ضد روسی را مطرح كرد

مسكو- ایرنا- زیگمار گابریل معاون صدر اعظم آلمان و والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه این كشور اجرای طرح برنامه حذف تدریجی تحریم های دو ساله ضد روسی اتحادیه اروپا و آمریكا را مطرح كردند.

به گزارش ایرنا، معاون صدراعظم آلمان گفتكه مسكو شریك مطمئنی برای ما است و لغو تدریجی تحریم ها ضرورت دارد.
خبرگزاری اسپوتنیك امروز (سه شنبه) نوشت: آلمان تاكنون از موضع لغو محدودیت های تجاری و ممنوعیت ورود علیه روسیه مشروط به اجرای كامل توافق مینسك با موضوع حل پرونده اكراین حمایت می كرد، اما كنون نشان می دهد حاضر است با مسكو مصالحه و تحریم ها را تضعیف كند، اگر در روند اجرای توافق مینسك پیشرفت هایی حاصل شود.
نشریه آلمانی دیر اشپیگل در این باره نوشته است: آنگلا مركل صدراعظم آلمان نیز از این سیاست حمایت می كند، در واقع نمایندگان حزب سوسیال دموكرات طرفدار از سرگیری رابطه با مسكو هستند. گرچه اشتاین مایر هیچ گاه آشكارا به نفع سبك شدن تحریم ها ابراز نظر نكرده بود، اما از مدت ها پیش بر ایده بازگشت روسیه در قالب جی هشت اصرار دارد و از سوی دیگر در حالیكه مركل همیشه سیاست سخت گیرانه ای داشته، اما اكنون دولت وی نیز موضع نرمی به خود گرفته است.
اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان نیز تاكید كرده است: همواره از موضعی حمایت كرده ام كه تحریم ها هدف نهایی نباشد. اگر در اجرای توافق مینسك پیشرفت هایی دیده شد، می توان تحریم ها را سبك تر كرد.
به نوشته نشریه آلمانی، طرح برلین شامل این است كه در برابر همكاری مسكو در اجرای انتخابات محلی در شرق اوكراین برخی تحریم ها لغو شود. با توجه به تمامی بدیهیات این امر به محدودیت های ملی و همچنین تحریم كریمه مربوط است. در واقع ممنوعیت ورود به آلمان برای برخی افراد برای نمونه اعضای پارلمان روسیه حذف و مدت زمان تمدید دوره ای تحریم ها نیز از شش به سه ماه كم می شود.
اما جان امرسون سفیر آمریكا در آلمان در برخوردی سرد با طرح برلین بیان كرد: تحریم های ضد روسی ممكن است تنها در صورت اجرای تمامی توافق مینسك اجرا شود و اگر چیزی تغییر كند ، ضعف حاصل می شود كه ممكن است حوادث خطرناكی را منجر شود.
این طرح آلمان در حالی اعلام می شود كه سران گروه جی هفت به روسیه هشدار دادند در صورت عدم اجرای توافقنامه مینسك برای حل مساله اوكراین، تحریم های ضد روسی تمدید خواهد شد و حتی افزایش می یابد.
در بیانیه نشست اخیر سران كشورهای آمریكا، فرانسه، آلمان، انگلیس، كانادا، ایتالیا و ژاپن در این كشور بر ماندگاری تحریم ها علیه روسیه تا زمان اجرای كامل توافقنامه مینسك برای حل درگیری ها در شرق اوكراین تاكید شده است.
دونالد توسك رئیس شورای اروپا نیز در حاشیه اجلاس سران جی -7 به خبرنگاران اعلام كرده است تا زمانی كه توافقنامه مینسك برای حل بحران اوكراین بطور كامل اجرا نشود تحریم ها در مورد روسیه باقی می ماند.
سال 2014 پس از سقوط حكومت ویكتور یانوكوویچ و روی كار آمدن یك دولت متمایل به غرب در اكراین و آغاز درگیری شبه نظامیان با نیروهای دولتی در شرق این كشور كه روسیه متهم به حمایت از آنان شد، شبه جزیره كریمه به روسیه پیوست.
جدایی شبه جزیره كریمه براساس نتایج برگزاری یك همه پرسی كه مورد تایید مسكو قرار گرفت، یكی از عوامل اصلی افزایش تنش در روابط این كشور با اكراین و غرب شده كه وضع تحریم های ضد روسی از سوی آمریكا و اتحادیه اروپا و واكنش متقابل روسیه را در پی داشته است.
این منطقه 25 هزار و 500 كیلومتری كه اكنون دو میلیون و 413 هزار نفر جمعیت شامل یك میلیون و 450 هزار روس، 576 هزار اوكراینی و 245 هزار تاتار است، سال 1954 توسط نیكیتا خروشچف رییس جمهوری وقت شوروی سابق كه زادگاهش اوكراین بود در قالب تغییرات نقشه ای به این كشور هدیه شده بود.
اروپا و آمریكا تاكنون هیچ نشانه ای از تصمیم به لغو یا سبك سازی تحریم ها علیه روسیه نشان نداده اند در حالیكه این كشور بارها بر زیانبار بودن این اقدام ها در روابط مسكو و غرب تاكید كرده است.
اروپام** 391** 1516